Flinke tak om op te zitten in de kooi

Gestart door Sanna, 28 mei 2003, 18:57:56

« vorige - volgende »

Sanna

Hallo allemaal!

Per half juli krijg ik mijn eerste valkparkietje, een wildkleur jong. Ik kan nu al haast niet wachten  ::). Zijn/haar kooi is al bijna helemaal opgetuigd, maar ik zou nog zo graag een flinke tak erin doen, zodat zijn nageltjes mooi slijten en hij geen voetproblemen krijgt. Helaas, helaas, geen enkele dierenwinkel verkoopt zo iets. Nu ben ik bang dat ik met een zaagje het bos in moet  ;). Heeft iemand suggesties welke boomsoorten het beste geschikt zijn? En is het niet gevaarlijk, zo'n tak uit het bos, ivm er misschien schimmel in kan zitten of ontlasting van andere dieren?

Alle reacties zijn welkom!

Sanna

Kolkkie

Hoi Sanna,

Spannend he? Vooral als het je eerste valkje is. Heb je al een naam voor hem/haar? Half juli krijg ik als het goed is mijn 3de erbij.
Wilgentakken en takken van fruitbomen zijn zeer geschikt om te gebruiken. Daar kunnen ze lekker op zitten en niet te vergeten om te slopen.
Als je takken uit het bos ed. haalt, moet je ze eerst goed afspoelen.
Misschien heb je buren die een fruitboom of een wilg in de tuin hebben staan. Dan kan je die bijv. lief aankijken.
Niet elke boom is geschikt. Sommige soorten kunnen giftig zijn.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Sanna

Tja, wij hebben een appelboompje in de tuin staan, maar voor de dikte die ik in gedachte had moet ik het arme ding bij de stam afzagen. Krijg ik bonje met mijn moeder  :D. Verder staan er bij ons massa's krentenbomen in de buurt, maar die takken zijn weer zo dun hè  :-/. Maar ik denk dat ik inderdaad dan maar eens naar wilgen op zoek ga. O ja, hij/zij gaat Pepper heten, aangezien-ie grijs wordt (ouders zijn beide wildkleur, dus dat zal hij/zij dan ook wel worden). Wanneer-ie een beetje volwassen gaat worden neem ik er weer een jong bij, zodat-ie niet zo alleen is als wij weg zijn. En dat nieuw jong tam maken moet dan nog prima te doen zijn. Ben zo benieuwd!!!

Sanna

Remco_Ultee

Hier in zeeland heb je genoeg wilgen  :) :) :)
En die breek je gewoon ff af, en leg je door je voliere heen, steek je ergens in, zet je ergens tegen, etc. met blaadjes eraan, dat vinden ze leuk.

Dan gaan ze vanzelf wel op de goeie dikte zitten, een tak is nooit overal even dik.

Niet te flauw mee zijn hoor  ;D

Stijn dc

hello

wilgen zijn inderdaad het beste, zaag  een dikke tak af van ongeveer 5 cm doornsnede en je hebt geen problemen met zijn pootjes!!

SDC

Tara

Hoi,

5 cm, is dat niet te dik ofzo??? IK zou maar 2 tot 2,5 cm doen :-/, ik vind 5 wel erg dik, als je een bocht moet inrijden kan die toch zo weg schuiven? Ofniet? Ik wil me niet bemoeien ofzo :-X

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

nee heel mijn voliere hangt vol met takken van zo dik, en ze kunnen er prima opzitten, het is trouwens nog een leuke evenwichtsoefening ook!!

wat bedoel je met bocht inrijden???

SDC

Tara

Hum bloos bloos, ik lees veel te snel, nu ga ik me belachelijk voelen, ik las het onderwerp als: Flinke tak om op te zitten in de auto.

Snap je nu waarom ik bocht zei :-[ :-[

Maar goed, voor in een volière vind ik ze wel OK denk ik ....

Groetjes, een blozende Tara

Stijn dc

inderdaad, wel een beetje dom *grâpjeeeuh* :D :D nee in de auto is hel te dik dnek ik!!

iederen maakt fouten he

SDC

Tara

Ja daarom zei ik dat, maar nu weet ik hoe het komt, het onderwerp onder deze bevat het woordje auto ::), dus ben ik niet zo beschaamd meer.

Ok, voor in een volière kunnen stokken variëren van 2,5 tot +/- 5 cm, als de stokjes echt te dun zijn, dan kunnen ze misvormde pootjes krijgen. Gewone zitstokken hebben ongeveer een doorsnede van 1,5 cm, maar stokjes van 0,5 cm, die heb ik ook, dus ze bestaan, er hangden snoepjes aan, die zijn echter veel te dun en dan zouden ze echt misvormde pootjes krijgen als ze daar voortdurend op zouden zitten.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

en als de stokken te dun zijn slijten de nagels niet af en alsj e dan eieren hebt en een iets te wilde pop dan kan je wel is voor  grote telerustellingen te komen staan hoo!!

sDC