5 mei 2025, 12:18:32

Raar

Gestart door Roel, 9 februari 2006, 21:01:57

« vorige - volgende »

Roel

Sinds kort heb ik een Valkje die ik Gizmo genoemd heb ,
hij is heel levendig en speels , maar soms als ik hem op mijn hand zet of hij in de kooi zit doet hij iets raars , dan rekt hij zijn nek uit doet zijn bek open en dat meerdere keren achter elkaar. en dat duurt dan wel een paar minuten.
Als ik dan weer iets tegen hem zeg of zet hem ergens neer dan stopt hij hiermee.
Ik zou graag willen weten waarom hij dit doet
ik heb er een filmpje van gemaakt.

http://www.youtube.com/watch?v=MkyF8ZIBOts

Ineke

Dat vraag ik mij ook af! Mij is verteld dat t normaal is, maar ik weet niet waarom ze t doen.

Rianne

Hoi,

mijn valkjes doen dit ook wel eens. Ik dacht dat dit was om het voer beter de krop in te laten zakken. Maar iemand die het beter weet mag het zeggen want ik weet het niet precies meer. ;)

Kirsten

Hoi Roel,

Zover mij bekend heeft het te maken met een drukverschil wat ze voelen, en om dat op te heffen gaan ze gapen,. Niets ernstigs in ieder geval.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Mariska

Hoi Roel,

Mij is ook verteld dat ze dat doen om voer de krop beter te laten passeren naar de maag toe ;)
Het is in ieder geval niks erg hoor dus je hoeft je niet druk te maken.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Tara

Ik weet niet precies waarom ze het doen, had dat nog nooit eerder gehoord van die druk, maar kan natuurlijk zo zijn.

Hier doen ze dat ook heel vaak, dus kwaad kan't zeker niet.

Enneh.. Wat ik zeggen wou.... wat 'n knuffeltje heb je :)

Roel

Ok , Dus niks om mij zorgen over te maken .

Kirsten

Hoi Roel,

Nee hoor is vrij normaal.
Het drukverschil (vaak ook in combinatie met schudden)heb ik eens ergens gelezen, ik zal het proberen op te zoeken,. heb tegenwoordig zoveel boeken dat ik soms niet meer weet waar het uit kwam ;D

Groetjes
Kirsten

Bianca

karin (was het volgens mij) die een keer vertelde dat het ook een soort zelfbevrediging is voor de vogels.
Als ik cocktail ook kroel bij zijn oortje doet ie dit constant en wil juist dan alleen maar meer, dus misschien is het wel echt zo?!
(als karin het niet was , sorry)
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Kirsten

Hoi Bianca,.

Ik heb nog even op het forum gezocht en kwam deze reactie op een topic tegen van Paul

Als ze na het koppie krauwen gapen is dat heel normaal :-)
Probeer maar eens over beide oortjes tegelijk te aaien dan krijgen ze daar een drukverschil op en ze gaan gapen.
Dat is heel normaal en je valkje is dan zeker niet ziek hoor.

Groetjes, Paul

Groetjes
Kirsten

tresca

Hallo,

wat heb jij een schattig valkje zeg. Mijn valk doet dit ook zeer vaak. Mijn kweker vertelde dat dat een soort kokhalzen is en dat ze een droge strot hebben. Zou het ook nog kunnen zijn. In ieder geval is het normaal en niet gevaarlijk.

Groetjes Pinky en Tresca

Kolkkie

Misschien is het er een combinatie van alles.

Ze zitten hier af en toe ook te geeuwen vlak na het poetsen.
Ik heb het idee dat er dan iets (in dit geval een veertje oid) in hun keel zit en dat ze het op die manier uit hun keel proberen te krijgen.

Ook beginnen een hoop valkjes te geeuwen als je over hun oren heen gaat.
Al doet de een het sneller als de ander.
Als ik naar mijn valkjes kijk, kan ik Pukkie zonder problemen over de oren kroelen en er gebeurd niet, bij Coco hoef ik er maar lichtjes overheen te stijken of hij begint al te geeuwen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Irene

ook hier doen ze het alledrie. Het is inderdaad niet iets om jhe zorgen over te maken, alhoewel ik het soms ook een naar gezicht vind; zeker als ze lang doorgaan; ik kijk dan altijd of ik iets in het keeltje zie zitten, maar ik kan nooit iets ontdekken.
als het maar weer stopt, dan zit het wel goed. ;D
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes