Lichturen tijdens kweek en wat met de zomertijd?

Gestart door Mandy, 27 februari 2006, 00:53:55

« vorige - volgende »

Mandy

Zo'n 3 jaar geleden had ik al een soort gelijk onderwerp geplaatst;
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php?PHPSESSID=779b60bbb3560bd5b590833fac699b43&topic=602.msg3226
Maar nu doe ik het weer.
Ik wil namelijk weten hoe de kwekers onder ons nu met het aantal lichturen tijdens de kweek omgaan? ::)

Zelf laat ik het grote licht (daylight) branden van 06.00-18.00 in de winter, totaal 12 uur dus. Buiten die uren brandt er een nachtlamp van 7W.
Nu het voorjaar en de kweek er weer aan komt ben ik de uren alweer aan het uitbreiden en brandt het licht nu tot 19.30. Ik wil uiteindelijk 15-16 uur licht bereiken, tot 21.00-22.00 dus.

Maar wat straks ook weer is; de zomertijd.  8)
Zondag 26 maart gaat de klok een uur vooruit. Als ik dan om 06.00 naar de vogels moet ivm een vroege dienst is het daar dus eigenlijk 05.00 en nog donker!
Anders deed ik altijd de schakelklokken mee verzetten maar dat is eigenlijk niet goed. Ik ga vanaf nu dus ook maar het licht vervroegen.
In wintertijd zoals de schakelklok aangeeft zal het licht dan dus branden van 05.00-20.00/21.00 terwijl in de zomertijd waar we dan in leven het licht brandt van 06.00-21.00/22.00.

Hoe doen jullie dit? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kirsten

Hoi Mandy,

Ik ben nu ook langere dagen aan het maken voor ze,. mijn daglamp brandt nu van 7.00-19-30, Ik wil de ochtend nu nog wat gaan vervroegen en de avond nog een klein halfuurtje langer.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Arno

Hoi
Het  kan heel gemakkelijk met een schemerschakelaar die gaat aan als het licht word en weer uit als het donker word en zo gaat het gelijk met buiten.
Kan je het ook nooit vergeten.
Arno. 
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

Mandy

Ja dat weet ik wel maar die heb ik dus niet.
En er moet dus om 06.00 al licht branden voor als ik vroege dienst heb en 's avonds moet het al langer licht blijven om de valken langzaam in broedstemming te krijgen.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Bianca

hoi mandy je kunt niet zomaar een sunrise sunset scakelaar op de truelight zetten, daar heb ik zelf al eens naar geinformeerd, en ga nu hard sparen, want het is best duur.
Ik zal even het mailtje van hun hier plakken.

CitaatGeachte Bianca,

Het is inderdaad professioneel om de TL buizen True light te dimmen. Dat kan ook, maar de aanschaf van de apparatuur in totaliteit is best duur. De dimmer zelf valt nog mee, maar ook de armaturen moeten voorzien worden van speciale dimbare voorschakelapparatuur.

Per armatuur kost dit ca. € 90,- afhankelijk van het wattage en of het enkel of dubbellamps is. De dimmer zelf komt op ca. € 160,-

Als u dit wilt kunt u ons het aantal armaturen, de wattages etc. opgeven zodat wij u een definitieve prijsopgave kunnen doen toekomen.

Met vriendelijke groet,

Naturalite benelux B.V.

Jan de Rijk

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Karin

Ik heb mijn daglichtlampen gewoon op een tijdklok staan  ;D Gaan om 11 uur 's morgens aan tot 11 uur 's avonds. Het zijn de lampen aan de grote volière vast ( krijgt te weinig daglicht via het raam ). De andere 2 daglichtlampen zitten gewoon aan het plafond en doe ik aan en uit met een knop. Mijn valkjes zitten vaak tot 1 uur 's nachts met licht aan ( computer staat op die kamer ) en hebben zich er helemaal naar aangepast  ;) Overigens heb ik daglichtlampen van een ander merk, ik dacht osram, maar kan ook philips zijn.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Mijn valkparkieten zitten buiten en ik gebruik geen enkele vorm van verlichting buiten. De valkparkieten raken eind maart in broedstemming, vermoedelijk door het lengen van de dagen. Verder speel ik erop in door de voeding. In de winter voer ik vnl zaden en weinig eivoer. Richting het voorjaar speel ik daarop in door meer groen en eivoer te geven. Ze reageren namelijk ook door toename van voedselaanbod.

In de winter moet ik vaak vroeg weg (6-7 uur) en voer ik de vogels vaak in het donker.

Met een tijdschakelklok zou ik inderdaad ook de lengtes heel geleidelijk verlengen en verkorten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.