28 maart 2024, 16:00:39

Valkje is schuw en doet raar ??

Gestart door Luc, 7 september 2002, 18:00:03

« vorige - volgende »

Luc

7 september 2002, 18:00:03 Last Edit: 7 september 2002, 18:01:17 by Luc
Mijn valkje is nu bijna 7 weken en zit hier sinds een 3-tal dagen bij ons maar hij wordt met de dag schuwer en agressief.
 :-/ :-/ :-/ :-/ :-/
Als ik nog maar zijn kooi open begint hij al te blazen en kruipt in een hoekje.
Als ik met mij hand naar hem toe ga begint hij hysterisch over de bodem van de kooi te draaien.
Sinds eergisteren zit hij ook steeds onderaan in het zand van de kooi en niet meer op zijn stok. Hij heeft er nochtans 3 !
Zo wordt hij vuil.
Vastpakken lukt ook bijna niet, dan bijt hij in mijn vingers maar dat is wel bijten om U tegen te zeggen.
Ik heb hem in die drie dagen nog steeds niet horen fluiten. Enkel een paar keer schreeuwen als ik hem benader.
Van deze site heb ik wel een paar valkgeluidsjes gedownload en die afgespeeld. Daar floot hij op terug en soms kroop hij daarbij op en neer in zijn kooi, maar zodra ik stop met de geluidjes zit hij weer beneden.
Het is mijn eerste valkje, dus ik weet niet goed of dit gedrag normaal is.
Ik had graag wat info gehad zoals:
-Wanneer is het juiste tijdstip om hem voor de eerste keer uit de kooi te laten
-Is het best dat ik regelmatig wat muziek laat spelen
-Waar plaats ik hem het best, in de woonkamer waar wij zitten, dicht of niet dicht bij het raam of in de gang (waar hij nu staat maar ons wel kan zien maar waar het niet echt volledig belicht is)
Andere tips zijn altijd meegenomen, want zoals hij nu steeds in dat zand zit, en daar ligt zoals je weet niet altijd alleen maar zand, is hij snel vuil en moet dus eens gewassen worden, maar zoals hij zich nu gedraagt krijg ik hem zeker nooit meer zijn kooi in, laat staan eruit (ik heb stevige vingers, maar hij bijt alsof zijn leven ervan afhangt).
Bedankt voor de tips...
Luc

linda

hoi, dat is niet makkelijk , ik kan er moeilijk op antwoorden omdat ik onze pico met de hand heb grootgebracht en hij dus handen gewend was .Maar ik denk dat je hem beter een paar dagen gerust laat en hem aan jullie laten wennen.Hij moet wennen aan een nieuwe omgeving en aan mensen .Ik denk als hij gewend is aan zijn omgeving dat de rest dan ook wel komt en hem niet forceren en praat tegen hem terwijl hij in zijn kooi zit en leg je hand vanbuiten op de kooi dat hij ze ziet .en dan kun je stilletjes beginnen met hem lekkere dingen voor te houden en lekkerbekken als ze zijn , dan zal het wel lukken .Ik wens je heel veel geduld want het is de moeite waard hoor .
groetjes linda

Tara

Hoi, hier is wat je vroeg:

Gepast tijdstip: Na ruim een week kun je het best eens proberen om de vogel uit de kooi te laten
 
Muziek: Als je valkje graag het bepaalde muziek hoort, kan het misschien beter zijn dat je het af en toe laat afspelen, daar zijn ze dol op.

Staanplaats: Zet je valkje waar jij veel bent bijvoorbeeld de woonkamer en zet valkjes zijn dol als ze naar buiten kunnen kijken naar de andere vogeltjes, dan roepen ze erachter! echt leuk.

Het bijten: Geef uw vogel veel aandacht en praat er ontzettend veel tegen, ga af en toe met je hand in de kooi, probeer dagelijks hem uit uw hand de voederen krijg je hem niet uit de kooi? Eenvoudig, doe het als je de kooi wil schoonmaken. Zet de kooi in bad of zo en hopla, met de sproeier, maar lauwwarm water hé, zeker niet heet en zeker niet koud!

Groetjes en hopelijk ben je er wat mee!

Luc

Hallo,

Bedankt voor de leuke tips maar we zijn nu reeds een paar weken later dan mijn eerste post en we zijn nu reeds dikke maatjes. Hij vliegt zelf zijn kooi uit, als ik fluit of roep komt hij op mijn arm of schouder zitten, speelt graag met mijn haar en heeft graag als je hem een kusje geeft. Een heel raar zicht als ik hem zeg "kusje geven". En hij doet het nog ook :-)

Eergisteren zat ik voor TV broccoli te eten in witte saus, en plots komt onze cocco aangefladdert op mijn hand en begint mijn mes af te likken. Nog even en hij landde in mijn bord :-)

Wel leuk als ze zo worden na slecht 2 weken...