27 april 2024, 19:36:37

Oudere valk nog tam maken

Gestart door Remco_Ultee, 3 juni 2003, 14:59:28

« vorige - volgende »

Remco_Ultee

Ik heb sinds gisteren een 1 jaar jonge Lutino valk bijgekregen. Deze is totaal niet schrikachtig, maar omdat alles nieuw is voor hem en mij nog niet kent blaast hij af en toe wel.

Zijn ze nog tammer te krijgen als ze 1 jaar oud zijn ongeveer?

Hij zit nou appart in een kooi uit het zicht van de voliere, maar als mijn andere valkje tam is wil ik die 1 jaar oude erbij stoppen. Deze wordt dan hoop ik ook vlugger tam...

Wat denken jullie?

En hoe zal ik hem het best aan me laten wennen..

Lique

Hoi,

Ik zou hem eerst alleen laten, laat hem jou eerst vertrouwen.
Je kan wel aan het gedrag merken, of hij tam wil worden, als hij wat nieuwsgierig naar jou is, denk ik niet dat het een probleem zou zijn.
Daarna kan je er wel een tamme bij zetten. Dan nemen ze ook dingen van mekaar over, en dat kan heel prettig zijn.

Remco_Ultee

Hij/zij kijkt zo zielig en toont nog weinig intresse in iets...als ik d'r voerbakje leeg en vul en d'r water verschoon en ik raak per ongeluk d'r staart dan schrikt ze...ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen........

Kolkkie

Hoi Remco,

Ik denk dat je valkje eerst nog goed moet wennen. De een went sneller als de ander. Ik zou haar veel aand8 geven en verder veel geduld hebben. Dan moet het heus wel lukken.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tara

Hoi Remco,

ik heb iets ervaring met tam maken van oudere valkparkieten,

ik heb al eens een oude valkparkiet supertam gemaakt tot mijn beste kameraadje (hij is inmiddels overleden :(). Het gaat eigelijk zoals je een jonge valk tam maakt alleen moet je hem/haar wat meer laten wennen en veel tegen praten, ik raad je aan om hem niet vanzelf uit de kooi te halen en even wachten om de kooi vanzelf open te doen, als hij na een tijdje uit je hand eet, kan je dan bijvoorbeeld ook eens proberen om hem op je hand te laten zitten, om hem sneller tam te maken kun je hem natuurlijk ook lekkernijen geven. Ik heb nu ook een valkparkiet die 9 jaar is, ook zo oud gekocht, hij is nu ook tamelijk tam. Valkparkieten die bij een andere valkparkiet zitten worden natuurlijk niet zo snel en ook niet super tam. Hoe ik Koko tam kreeg (mijn eerste valk) is eigelijk een raadsel, de eerste dag dat ik hem kreeg vertelde ik hem een verhaaltje uit een boek :-[ (was toen ook amper 8 hé ;)) en hij luisterde aandachtig, ik heb hem ook eens gered, hij was in een vijvertje beland, hij werd vooral tam doordat ik veel met mijn handen in de kooi zat voor eten e.d. en heel veel bij hem was. Het is misschien niet zo duidelijk ofzo wat ik zei, maar ik heb het geprobeerd denk ik, oja en nog iets, sommige mensen zweren zelfs dat oude valken niet tam meer te krijgen zijn, maar dat is geen waar, de enige valken die niet tam te krijgen zijn zijn valken die in het wild gevangen zijn, en dat is dan nog strafbaar!
Groetjes, Tara