5 mei 2025, 14:14:30

Luna maakt geen kalk aan.

Gestart door Roosje, 28 februari 2006, 17:47:51

« vorige - volgende »

Roosje

Net vond ik weer een dooier in de kooi, dus ik heb feld gebeld. De schaal die ik vorige keer vond was waarschijnlijk alleen het vlies, wat betekent dat Luna geen kalk aanmaakt. Ze krijgt wel kalk en calcicare...Maar heeft waarschijnlijk meer nodig.

Ik heb zo'n gevoel dat ze uiteindelijk niet voor de kweek geschikt gaat zijn, want dit is al haar 2e rare ei (windei). Ze heeft nu overigens geen blok maar gooit het er gewoon uit!

Ik bel Paul zo even wanneer hij tijd heeft en dan gaan we langs Feld, dan kan hij haar controleren. Dit omdat ze ook al een tijdje zwaar ademt. Ik dacht eerst dat dit door haar lange verblijf in een kleine kooi kwam, maar na een tijd in de voliere gaat het nog niet veel vooruit.

Ze zit nu ook op 2 poten en ik zie dat er nog wat dwars zit. Even goed in de gaten houden dus of het vliesje er nu ook uit komt... :-\

Inger m

Hoi,
Een ontsteking of afwijking aan de eileider (bv. de slijmvliezen) kan een oorzaak zijn van windeieren of afwijkende eieren. Ze maakt wel kalk aan, anders was ze zelf een soort kwal geweest. Echter de kalk wordt niet afgezet voor de schaal.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Oh...Dat is waar ook ::) Wat een doos ben ik :P

Is zo'n afwijking/ontsteking vast te stellen door een vogelarts? Want een ontsteking is te verhelpen neem ik aan?

Nou, in ieder geval ga ik deze week nog naar Feld :-\

Inger m

Hoi,
Ik denk dat een vogeldierenarts wel zoiets zou moeten kunnen vaststellen. Ik noemde slijmvliezen, omdat bv. bij kippen IB zorgt voor afwijkingen aan de slijmvliezen, dus ook de eileider. De kippen gaan snotteren en leggen afwijkende eieren. Volgens mij komt dit niet voor bij valkparkieten.

De meeste ontstekingen zijn afhankelijk van de oorzaak te verhelpen.

Heeft ze nu twee eitjes gelegd? Het kan zijn dat het nog goed opgang komt, maar t is wel vreemd. Overigens heet het deel waar de schaal wordt gevormd ook wel de uterus.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Dit is de tweede keer inmiddels ja. Die eerste was een paar weken geleden, daar heb ik toen ook een topic over geopend.