24 april 2024, 21:32:30

Grasparkiet of valkparkiet?

Gestart door suusie86, 20 februari 2006, 19:11:16

« vorige - volgende »

suusie86

Hallo,
Ik ben een nieuweling op het gebied van vogels.
Het lijkt me erg leuk om een vogel aan te schaffen en ik ben dan ook dagen opzoek naar informatie en heb me op vele forums aangemeld. Een vriend van mij heeft een grasparkietje, Coco, dat is een schatje, hij kan zelfs zn naam zeggen en hij komt naar je toe en volgt je overal in huis. Natuurlijk lijkt het me heel leuk om ook zo'n beesje te hebben, maar alle parkieten zijn anders en hebben een eigen karakertje heb ik gelezen. 
Wat zijn nou precies de verschillen met een valkparkiet en een grasparkiet? afgezien van het uiterlijk.
Op de "valkparkietenforums" lees ik veel vaker over pratende vogels dan op het grasparkietenforum. Praten valkparkieten sneller dan grasjes?  Is een valkparkiet ook makkelijk tam te maken en geschikt voor een beginnende vogelliefhebber?

Gerda

Hoi Suusie,

Er zijn best veel verschillen tussen een valkparkiet en een grasparkiet.
Maar er is een grote overeenkomst. Het zijn geweldig leuke maatjes. Maar hoe goed je ook voor je maatje bent, je kunt nooit een soortgenoot vervangen. Daarom zou je ze (als je het voor het kiezen hebt) altijd met twee of meer moeten houden. Dat hoeft niet meteen, maar met een paar maanden er tussen is wel een goede oplossing, Als je ze handtam koopt bij een goede kweker (zie kwekerslijst hier op het forum) dan kun je ze ook goed tam houden.

Het verschil tussen valkjes en grasjes:

Valkjes zijn over het algemeen wat rustiger van karakter dan grasjes. Ook zijn valkjes over het algemeen wat slimmer.
Ik heb zelf drie valkjes en twee grasjes de hele dag vrij in huis. Ik merk dat valkjes sneller dingen oppikken, daarom is het belangrijk om erg consequent te zijn, vooral als ze in de puberteit komen. Dat geld ook voor grasjes hoor!!

Ik vind valkjes toch meer een maatje, bijna als een hond bijvoorbeeld, terwijl ik grasjes echte clowntjes vind, ze klimmen en klauteren en zijn erg actief.

Wat betreft het praten, hier praat er geen eentje, azul mijn grasje heeft wel een keer iets 'nagezegd' wat ik zei, maar het is echt klanknabootsing. De grasjes doen wel de valkjes na  ;D
Ik vind het praten ook niet belangrijk.
Als je dat belangrijk vind, moet je geen grasje of valkje nemen, maar eerder een kleine papagaaisoort (bijvoorbeeld grijze roodstaart). Maar dat vind ik eigenlijk niet iets voor een 'beginner' omdat je ze kunt beschouwen als kinderen van een jaar of 4 jaar oud. Je bent dan nooit klaar met opvoeden  ;D

Valkjes vinden het leuk om samen dingen te doen. Mee met douchen, tafeldekken (en dan helpen ze het bestek op de grond te gooien  ;D) huishoudelijke klusjes etc.

Dit is in het algemeen.
Als je hier nog gerichte vragen over hebt, stel ze dan gerust!!
Wat zoek je precies in een huisdier??

Grasjes zijn erg leuk, valkjes zijn geweldig!!
Maar alle dieren kosten tijd en aandacht. Maar dan worden het ook meer huisgenootjes dan huisdieren!!!

Groetjes, Gerda

Wendy..

Dag Suusie....

Ik ben net als Gerda in het bezit van 3 Valkparkieten en 2 Grasjes.Ik heb een betere band met mijn Valkparkieten en het zijn bij mij ook echt m,n Maatjes.!!!Grasparkietjes zijn ook Leuk Absoluut maar ik ben het met Gerda eens dat Valkparkietjes wat meer betrokken bij je zijn dan Grasparkietjes.En ook vooral dat ze erg intelligent zijn!!
Ze hoeven me maar aan te kijken en ik weet precies wat ze willen.
Mijn grasparkietjes zijn wat meer op zichzelf.Ze vermaken elkaar de hele dag en kletsen heel wat af.Ze zijn ook een stuk feller dan mijn valkjes.Valkparkieten lijken mij zachtaardiger dan grasjes.Dit is bij mijn Vogels duidelijk het geval.Alhoewel mijn grasjes ook lief zijn.
Ook is het zeker dat je zulke sociale vogels als deze nooit alleen moet houden maar altijd met z,n tweeen.

Succes met je keuze!!

Groetjes Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

       

Karin

Ik heb er niks aan toe te voegen, want ik ben het helemaal eens met wat hier boven staat  ;D Valkjes blijven de leukste vogeltjes  ;D En ik zou er ook zeker 2 nemen, eerst één en na 1 of 2 maandjes er een tweede bij nemen. Valkparkieten zijn net als alle andere parkiet- en papegaaiachtige echte groepsdieren en zijn op hun gelukkigst met een vriendje. Je hoeft niet bang te zijn dat ze minder tam worden, je hebt alleen veel minder kans op gedragsproblemen ( schreeuwen, stereotype gedrag zoals heen en weer lopen in de kooi ) als ze lekker met zijn tweetjes zijn.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

suusie86

Hier op de site wordt geschreven dat het het beste is om een valkparkietje te kopen een week voor hij het blok uit komt.(tips van lezers)
Maar er staat ook weer een topic dat dat juist niet goed is? Beetje tegenstrijdig... wat is nou het beste?

Riny

Hoy Suusie
Het allerbeste is een valkje wat je koopt bij een hobbykweker.
Het zijn juist de hobbykwekers die de valkjes bijna altijd handtam maken in het blok.
Er zijn zefs hobbykwekers die en valkje helemaal tam maken.
Ik raadt je af om een valkje wat niet zelfstandig is te kopen.
Je wil niet weten wat je daar voor een problemen mee kunt krijgen.
Groetjes Riny :D

Karin

Is inderdaad een beetje tegenstrijdig  ;D Misschien moet dat aangepast worden. Inderdaad gewoon een valkje kopen bij een kweker die ze geheel tam maakt en waar ze pas weg gaan als ze zelfstandig zijn. Kijk even links bij "kwekers", dan vind je er vast één.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

suusie86

Citaat van: Karin op 25 februari 2006, 19:16:19
Is inderdaad een beetje tegenstrijdig  ;D Misschien moet dat aangepast worden. Inderdaad gewoon een valkje kopen bij een kweker die ze geheel tam maakt en waar ze pas weg gaan als ze zelfstandig zijn. Kijk even links bij "kwekers", dan vind je er vast één.

Groetjes, Karin.



Bedankt ;D

Ik heb gisteravond heel lang op jouw site zitten snuffelen, ziet er ook allemaal heel goed uit en ik vond het erg leuk om de ervaringen van kopers te lezen ;D erg persoonlijk,gezellig en liefdevol!

Karin

Bedankt voor je compliment  ;D Ben de afgelopen dagen ook flink bezig geweest met de site updaten  ;)

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves