23 april 2024, 22:08:51

Psychopatische valkparkiet!!!

Gestart door GiGi, 9 juli 2006, 22:37:26

« vorige - volgende »

GiGi

 Bedankt voor al jullie reacties bij  mijn vorig topic: Kromme snavel !!
Ik heb dan ook geluisterd naar jullie, en intussen heeft een oud vrouwtje de valkparkiet gekocht!!
Ik heb jammer genoeg wel een nieuw probleem.
We hebben net een nieuwe valkparkiet aangeschaft sinds gisteren, zaterdag dus, maar af en toe wordt hij een beetje gek.
Hij is een lutino, drie maanden oud , en soms (net zoals nu) begint hij luid te schreeuwen, hij vliegt in zijn kooi, springt van boven naar beneden, klimt weg en weer, valt express ondersteboven op de grond, enz...
Maar soms doet hij dan niets!
Hij zit daar dan maar en valt bijna in slaap!
Aan wat kan dit probleem lijden en wat kunnen we eraan doen?
We hopen dat hij niet zo blijft schreeuwen en gek doen
!

mickeledoki

hee hooi,

je hebt het valkje pas een dag dus geef hem maar even de tijd om goed te wennen,laat hem voorlopig ook maar in de kooi zodat hij goed kan verkennen in wat voor omgeving hij terecht is gekomen.
als de valk krijst of roept  kun je hem beter compleet negeren dit om erger te voorkomen (maar dan ook echt helemaal negeren) je zult zien dat het dan snel beter gaat.
als hij dan rustig is  kun je hem aandacht geven . de tijd dat hij moet"wennen" aan zijn nieuwe omgeving  moet je natuurlijk wel met hem bezig zijn :hand in de kooi e.d.

heel veel succes ...

groeten mickeledoki 8) 8) 8)

mickeledoki

nog een keer......

ik vergat nog te zeggen dat een valkje heel erg gek kan doen:op zijn kop hangen,fladderen,klimmen  noem maar op ...alleen dat hij zich zelf op de grond laat vallen hoor je niet vaak,maar omdat hij nog jong is heeft hij nog niet voldoende grip  dus daar zal het wel aan liggen en dit in combinatie met het wennen zal het wel een ongelukje van hem zijn

grtz mickedoki ;D ;D ;D

GiGi

 :)
Bedankt voor je snelle reactie!
Hopelijk zal dit vlug veranderen, want onze vorige valkparkiet deed niets anders dan schreeuwen...
We willen geen reincarnatie hebben...

Inger m

Hoi,
Zat de vorige valkparkiet alleen? Afwijkend gedrag wordt vaak veroorzaakt door sociale isolatie - het alleen houden dus-. Een valkparkiet is een groepsvogel en hun leven is daar van nature op in gesteld. Als eigenaar zul je daarom beter geen valkparkiet alleen houden. De nieuwe vogel xzal nog even moeten wennen, maar denk na over een maatje. Het schreeuwen zal vermoedelijk veroorzaakt worden door roepen naar soortgenoten (die er niet zijn).

Dus probeer het probleem voor te zijn en zorg dat je geen tweede schreeuwvogel krijgt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

GiGi

 ;)
Danku voor je reactie
we weten nog niet of we er een nieuwe vogel zullen bijlaten of niet, want met een nieuwe vogel zijn we bang dat ze niet overeen gaan komen of dat ze geen aandacht naar ons meer besteden!! >:(
Ik hoop dat het geroep langzaam aan zal verminderen...

Inger m

Hoi,
Er zijn hier forumleden die meerdere tamme valkparkieten houden. Ik denk dat het welzijn van de valkparkiet voor moet staan op jezelf. Aangezien het de vogel is die zijn leven moet slijten zonder soortgenoten en dit zou niet de keuze zijn van een vogel. Als je wilt dat je valkparkiet net zo tam blijft, neem dan een jonge valkparkiet die al handtam gemaakt is door de kweker. Op die manier heb je twee leuke tamme vogels.

Een valkparkiet alleen gaat helaas nogal eens gedragsproblemen vertonen, zoals schreeuwen, agressie en/ of paargedrag bij de eigenaar. Ze gaan de eigenaar soms beschouwen als partner, maar die kan niet aan de eisen voldoen de een vogel daaraan stelt. Hierdoor ontstaan problemen.

Helaas blijft het hardnekkige vooroordeel bestaan dat twee vogels minder tam zijn dan eentje en is het de vogel die hieronder mag lijden. Mogelijk besteed een eigenaar wel minder aandacht aan twee vogels, omdat 'ze elkaar hebben', maar dan ligt het bij de eigenaar en niet bij de vogels.

Ik hoop dat je hierover na wilt denken in het belang van de vogel. Ik zet dit niet zomaar neer, maar omdat ik het bovenstaande helaas vaak in de praktijk heb ervaren.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Gerdy

Hoi

Ik heb nu drie valkjes waarvan er twee tam zijn...het derde valkje wil de twee andere nadoen en komt ook steeds dicher bij mij en wilde vanavond ook op mijn hand komen zitten..je moet ze wel de aandacht blijven geven...als ik s morgens de kooi openmaak staan ze met z'n drietjes al op me te wachten wie van de twee het eerste bij me mag komen...deze aandacht moet je wel blijven geven...ze spelen samen ..eten samen het gaat echt hartstikke goed

gr Gerdy

GiGi

 :)
Bedankt allemaal
we zullen mischien later nog een tweede vogel kopen, maar nu gaat het al wat beter..
hij roept soms nog, maar zit al op onze vinger enzovoort.