WAT kan er aan de hand zijn, met Dusty ??

Gestart door Wilma1, 19 februari 2006, 15:10:02

« vorige - volgende »

Wilma1

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over Dusty, mijn grasparkiet van 11 maanden. Vanmorgen ondekte ik 2 bruine plekken ter hoogte van zijn oren daarbij wordt het "dopje" boven zijn neusje OOK bruin....ik heb gekeken met een wattip of er bloed of andere "vloeistof" uitkwam, maar niets, het voelt alleen wat hard aan, dus is wel nat geweest....eerst dacht ik aan een "hap" van de anderen, maar het zit aan BEIDE kanten en lijkt me onlogisch!

Heeft iemand dit OOK eens eerder gehad....of weet iemand WAT dit kan zijn en HOE ik het e.v. kan behandelen, verder toont hij geen ziek indruk, eet, drinkt,speelt en fladdert gewoon door de voliere heen.

Het is niet zo duidelijk te zien, maar wie weet dat iemand iets herkenbaars in ziet???

??? Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

M.

Dat van plekken bij de oren kan ik niet plaatsen. Is het ook net zoiets als oorsmeer of is het gewoon puur de veren die zo'n kleur hebben?

Dat de snaveldop bruin word kan wel goedkomen.
Dan is Dusty een popje.
Een kennis van me had een kiet waarvan we dachten dat het een mannetje was, maar na een maand of wat heeft hijzij ineens een bruine neusdop (dus waar de neusgaatjes zitten) Het blijkt dat snavels eerst blauwig kunnen zijn, of blauwroze, en dat pas na een paar maand te zien is wat voor geslacht het diertje heeft.

Mijn jonge parkieten van van t zomer, zijn 2 mannen en 2 poppen, daar was het alwel vrij vroeg bij te zien.

Ben benieuwd wat je nou precies bedoelt bij de oren, misschien een duidelijke foto waarop het niet nat is?

Wilma1

heb geprobeert zo duidelijk mogelijk, maar wat jij zegt van oorsmeer, daar zat ik ook aan te denken, het heeft WEL die kleur....maar ik vroeg me af OF een vogel daar OOK "last" van kan hebben....

Dat van de neusdop, hoorde ik ook al van iemand vanmiddag, dat kan dus de rede zijn.

Dank je wel voor je reaktie...ik maakte me best zorgen....want er zitten er meer in de voliere.
;) Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Saar

je parkietje is een popje
maar ik kweek nou al 9 jaar parkietjes en ik heb nog NOOIT
een vogel met bruine vlekken bij z'n oren gezien ???
dus dat het oorsmeer is dat lijkt me sterk.
het kan wel zijn dat haar veertjes een bruine kleur krijgen. Boven t neusje gebeurd dat nog wel is :)
groetjes saar

Wilma1

Ik heb het OOK nog nooit gezien, maar ik hou "haar"in de gaten en tot nu toe ziet ze er niet ziek uit  :D.....dus bedankt voor je info...ut is gewoon een "vreemde vogel"  :censuur .....
:) Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Paul

Hoi Wilma,

Kan het niet zijn dat je kietje in de rui is en dat er met krabben wat bloed is vrijgekomen ?
Dat geeft namelijk ook bruine vlekken en zeker omdat de veertjes hard zijn dan zijn ze nat geweest of van bloed of iets anders.
Mijn kietje heeft weleens dat hij voer opgeeft en dan komt ook zijn hele kopje val plakkerig spul te zitten en dat word ook keihard in de veren.
Dat is dan voergedrag en dat is verder niet ernstig als het dat is.
Maar zolang hij er verder weinig last van lijkt te hebben en je geen echt bloedende wondjes ziet lijkt het me niet echt ernstig.

Groetjes, Paul

Wilma1

Ze zijn in de rui, dat klopt....vindt overal kleine veertjes en daarbij zitten ze idd soms te krabbelen....zou heel goed mogelijk kunnen zijn wat je zegt, het was wat plakkerig en hard geworden!!

Ook jij bedankt voor je reaktie Paul.
;) Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Wilma1

Na observeren, ben ik erachter dat Dusty jeuk heeft....steeds langs de takken schuren en krabbelen met de pootjes....aangezien er makkelijk bij de plek kan worden gekomen, wordt het steeds opnieuw stuk gekrabt.

WAT kan ik doen de jeuk te verlichten?? Ik zie geen beestjes o.i.d en de anderen zien er gaaf uit.
:-\ Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Inger m

Hoi,
Mogelijk is het schurft, dit wordt veroorzaakt door mijten in de huid. De huid geeft hierop een heftige reactie. Meestal ontstaat dit bij de onbevederde gedeeltes. Dus de plaats is een beetje vreemd. De foto's zijn te onduidelijk om hierover meer te zeggen. Als ze jeuk of last heeft beter een goede dierenarts raadplegen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Wilma1

jeeee zeg  :o :o :o....hoe komt ie hier nu aan?! Morgen ga ik meteen bellen om er iets voor te halen, zouden ze allemaal behandeld moeten en moet ik de voliere leeg halen ?? om alles extra schoon te maken?? Schrik er helemaal van....
:-[ Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Wilma1

Hoi Inger,

Ik heb gebeld en degenen aan de telefoon, zei precies als jij (zonder dat ik erover begon!) SCHURFT!

Omdat ze alleen aan beide kanten van het koppie bruin is en krabt, zal het in de oortjes zitten, ik haal haar uit de voliere.....vanwege de besmetting naar de andere grasjes....voor de ander vogels kan het geen kwaad, zei hij.

Ga zometeen de voliere schoonmaken en Dusty vangen, zal niet gemakkelijk gaan om de oortjes steeds in te smeren, hoop dat ze geen stress krijgt! Laat haar wel in de kamer anders staat ze ineens helemaal zo alleen, denk dat dat toch wel kan ???

Bedankt voor je diagnose.....top"dokter"ben je!! :D
;)Gr. Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3