4 mei 2025, 21:13:03

sjaakie braakt :-(

Gestart door Martin1, 7 februari 2006, 19:44:52

« vorige - volgende »

Martin1

Hallo allemaal,

Er leek vandaag niets aan de hand maar mijn vogel heeft vanavond ineens 3 x binnen een uur gebraakt. Ik heb zijn kooi in de huiskamer gezet en de verwarming flink opgestookt. In zijn water heb ik druivensuiker gedaan en ik heb de voerbakjes uit de kooi gehaald (doe ik er morgen weer in).

Ze heeft de afgelopen weken/maanden erg veel eitjes gelegd en deed daar nooit wat mee. Maar sinds vorige week zit ze op 3 (onbevruchte) eitjes te broeden. Nu ze ziek is heeft ze de eitjes in de steek gelaten. Ik vraag me af of het braken misschien iets met het eieren-leggen te maken kan hebben. Misschien heeft ze legnood? Of wellicht kalkgebrek, want ze knaagt al een hele tijd niet meer aan het sepia op kalkblok.

Iemand enig idee wat dit is en wat ik nog extra kan doen om haar te laten herstellen? Ik zou het vreselijk vinden als dit beestje dood gaat, Het is mijn liefste en tamste vogel die ik ooit gehad heb  :-\

Groetjes,

Martin

Kirsten

Hoi Martin,

Mijn allereerste gedachte is dat valkparkieten bij het voeren van jongen altijd voedsel opbraken,. niets ernstigs dus,.maar ik wil wel aan je vragen hoe de vogel er verder bij zit, is ze vrolijk? ontlasting goed? slaapt ze op één pootje,. hoofdje in de veren en hoe lang heeft ze op de eerdere eitjes gezeten?

Groetjes en je hebt gelijk super gehandeld, al zou ik wel het voer in de kooi laten. Als ze zich echt ziek voelt, dan eet ze toch niet

Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Kirsten

Oja martin en hoe ziet het braaksel eruit?,. zit er slijm bij bijvoorbeeld?

Martin1

Hoi Kirsten,

Bedankt voor je reactie! Daar had ik helemaal nog niet aan gedacht dat ze misschien voedsel opbraakt voor de jongen (die er overigens niet zijn - de eitjes zijn onbevrucht). Het braaksel bestond voornamelijk uit zaadjes. En ook wat slijm/vocht. Ze zat er wel ziekjes en zwakjes bij de laatste 2 uur, maar ik heb net toch weer de voerbakjes teruggezet omdat ze heel de tijd nerveus zat te kijken waar de bakjes waren gebleven en ik vind het ook erg belangrijk dat ze wat energie krijgt. Ze heeft toen aardig wat gegeten en ook nog flink wat trosgierst. Ik hoop dat ze het nu wel binnen houdt. Ook zag ik dat ze duidelijk aan haar bolle ruggetje dat ze WEER (zucht) een ei moet leggen! Ik wordt er niet goed van, wanneer stop het nu eindelijk is. Ik ben bang dat ze verzwakt raakt en ook haar partner moet steeds in een aparte kooi omdat ze wordt aangevallen (om de eieren te beschermen).

Ik zal het in ieder geval in de gaten blijven houden en morgen weer even vertellen hoe het met d'r gaat.

Groetjes,

Martin

Kirsten

Hoi Martin,

Bij twijfel zou ik morgenochtend even een dierenarts raadplegen. In het rijtje hiernaast kan je adressen vinden.
Je kan altijd beter een keer teveel dan te weinig bellen.
Ook kan je gelijk je probleem met betrekking tot het leggen van eitjes bespreken,. er zijn namelijk ook andere oplossingen voor. Ik denk inderdaad dat dit een hoop energie van haar vraagt.

Sterkte
Groetjes
Kirsten

Kirsten

Hoi Martin,

Hoe is het met Sjaakie?,. Heeft ze nog overgegeven?

Groetjes
Kirsten

Martin1

Hoi Kirsten,

Ik heb momenteel zelf tijdelijk geen internet, dus ben afhankelijk van anderen. Vandaar dat ik niet zo vaak hier kan berichten. Maar het gaat goed met Sjaakie! Ze heeft gisteravondlaat nog 1 x gebraakt en daarna niet meer. Ik denk dat je inderdaad gelijk had en dat ze voedsel opbraakte voor haar jongen. Vanmorgen heeft ze ook weer een ei gelegd, maar ze kijkt er niet echt meer naar om. Ze wordt het zelf ook een beetje zat denk ik ;)  Verder komt ze vitaal over vandaag. Ze poetst zich veel, vliegt rondjes en ze eet.

Ik zal inderdaad de dierenarts eens bellen voor advies over het eieren leggen. Want ik merk wel dat sjaakie mager wordt.

In ieder geval bedankt voor je advies en opmerkingen, ben weer aardig gerust gesteld nu.

Groetjes,

Martin

Kirsten

Hoi Martin,

Gelukkig dat het nu beter gaat,. Ondanks dat ze er niet naar omkijkt zou ik het eitje wel laten liggen,.
Ik hoop dat er een oplossing komt voor het eitjes leggen, want dit is zowel voor jou als voor haar niet leuk.

Groetjes
Kirsten

Rianne

Hoi,

het braken kan ook partner gedrag zijn, vooral als je maar 1 valkje hebt. Of heb je er meer?
In ieder geval je valkje niet stimuleren tot kippetje zitten, door op de rug te aaien.

Kirsten

Citaat van: Martin1 op  7 februari 2006, 22:13:07
Ik ben bang dat ze verzwakt raakt en ook haar partner moet steeds in een aparte kooi omdat ze wordt aangevallen (om de eieren te beschermen).

Hoi Rianne,. Volgens mij heeft hij er twee

Groetjes
Kirsten

Mariska

Hoi Kirsten, Rianne en Martin,

Binky van mij heeft dit ook een hele tijd gedaan, maar dan bij mij.
Ondanks dat ik er meerdere had, maar hij ziet mij dan ook als zijn partner.
Misschien is dat bij Martin en Sjaakie ook het geval.
Want uit het berichtje maak ik op dat hij een erg sterke band met haar heeft.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Martin1

Citaat van: Mariska op  9 februari 2006, 11:26:59
Want uit het berichtje maak ik op dat hij een erg sterke band met haar heeft.

Dat klopt Mariska! Misschien dat ie daarom ook wel zoveel eitjes legt, ik krauw 'm nogal vaak namelijk.

Mariska

Hoi Martin,

Wat je vooral niet moet doen in zo'n geval is haar vaak over haar rug aaien.
Liever helemaal niet want dat versterkt haar gedrag wat betreft het eitjes leggen.
Mijn gevoel zegt echt dat het partnergedrag is zoals bij mij.
Binky is er na een tijdje zelf mee opgehouden, maar nu probeerd hij weer mijn hand te bevruchten ::) ;D
Maar die van mij is een man dus daar krijf jij geen last van ;)
Het lijkt me wel een goed idee om Dr Feld eens te bellen over die eitjes die ze blijft leggen.
Misschien bied een hormooninjectie uitkomst ;)
Als je het eens na wil vragen, zijn nummer is 033-2864772.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Martin1

Hoi Mariska,

Ik aai d'r nooit over d'r rug hoor, dat vind ze eng. Alleen over d'r koppie vind ze lekker. Ik heb vorige week de eitjes weggehaald en ze heeft nu al een weekje niets meer gelegd en is weer helemaal de oude! Ik hoop dat het nog even zo blijft. En anders misschien toch maar inderdaad zo'n injectie.

Mijn andere valkje is ook een man en die wil ook altijd sexen op mijn hand. Liefst 5 x per dag, dus zeer herkenbaar  ::)

Groetjes,

Martin