Ik ben nieuweling met paar vragen.

Gestart door Sammy69, 19 februari 2006, 22:48:25

« vorige - volgende »

Sammy69

Hallo, kweet niet goed waar ik dit allemaal moet vragen dus heb ik hier maar een postje gemaakt.
Ik heb sinds kort twee geparelde valkparkieten.
Het mannetje heb ik overgenomen van mensen die wegens een verhuis er geen plaats meer veer hadden.
Aangezien vogels mij altijd al hebben geïnteresseerd en in het speciaal valkparkieten, heb ik deze in huis genomen.
Omdat ik onregelmatige werkuren heb, heb ik een metgezellin voor hem gekocht.
Ik heb nu een paar vraagjes.
Ten eerste ben ik helemaal niet zeker van het geslacht van beide vogels. Hier heb ik al een foto van elk bijgeboegd:
Het mannetje??:

De pop??:

Nu, kunnen jullie zien wat het is?
De pop?? kwijkt wel bij het vastnemen, het mannetje?? niet.
Dan ten tweede, uit noodzaak heb ik een oude hondenkooi omgetoverd tot vogelkooi voor hen een groter speel en leefterrein te geven:

Is dit geschikt?
En dan ten derde het voer en de kiezel:

Zijn deze geschikt?
Ik vul hun voer nog aan met verschillende notensoorten, trostgierst (waar ze zot op zijn) en fruit/groente.
Maar het fruit en de groenten laten ze liggen, kan dit kwaad?
Ik heb appel en wortel geprobeerd.
Sorry voor de grote post maar kwou het allemaal in een postje zetten  ;)
Khoop dat er snel wat reacties komen.
En alvast bedankt.

Kirsten

19 februari 2006, 23:09:30 #1 Last Edit: 19 februari 2006, 23:11:30 by Kirsten
Hoi Sammy,

Allereerst welkom hier,. Ten tweede absoluut geen sorry zeggen voor wat jij noemt een lang bericht, want het is juist de bedoeling dat als je vragen hebt, je ze hier stelt.

Je hebt twee prachtige valkjes hoor,. en super om er twee te nemen, zeker als je onregelmatig thuis bent.
De bench die tot verblijf hebt omgetoverd vind ik erg slim gevonden,. ook de takken maakt het voor de vogels een gezellig verblijf. Horizontale tralies zijn in principe beter, maar je zou altijd in de toekomst bijv marktplaats af kunnen struinen om iets anders naar je zin te vinden voor een schappelijke prijs. Zolang ze nu niet met hun koppie ertussendoor kunnen kan je ze best houden zo.

Het voer wat je laat zien is voor grote parkieten, dus helemaal prima,. let wel op de hoeveelheid zonnenpitten, want daar kunnen ze wat dik van worden ;)
De vogelgrit bevat in ieder geval roodsteen en ik vermoed dan ook houtskool. Beter is om vogelgrit te nemen zonder deze twee toevoegingen. Ik heb bijv vogelmineralen van CEDE en dat is gelijk een mooi mengsel en zit ook nog wat extra in.

Niet elk valkje houdt van groente of fruit,. Hier vinden ze andijvie wel weer erg lekker,. Appel doe ik bijvoorbeeld door hun eivoer wat je ze ongeveer éénmaal per week kan geven,.
Bruin brood zijn ze hier ook gek van en is ook goed voor ze.
Verder mis ik volgens mij wel Sepia,. zo'n schelp zeg maar.

Je valkjes vind ik prachtig,. Ik zie bij allemaal parels (witte vlekjes op de vleugels) De man verliest deze met de rui,. dus mijn vraag is daarom ook hoe oud zijn ze ongeveer?
De bovenste is een bont geparelde en de tweede een witmasker cinnamon geparelde. Bij bont duurt het overigens meestal wat langer voordat bij een man echt de parels verdwenen zijn.

Zo bij een lang verhaal, hoort een lang antwoord ;D ;)

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Sammy69

Bedankt voor je snelle reactie Kirsten.
Ik weet niet precies hoe oud de valkjes zijn,
maar het zouden allebei jongen zijn van vorig jaar.
Van de pop?? ben ik wel niet zeker omdat ik deze in een vogelzaak heb gehaald.
En ik heb er een sepiaschilp in hangen, maar hij is niet goed zichtbaar ;)
Ik zal zeker eens proberen of mijn valkjes de andijvie en het bruin brood ook zo lekker vinden.
En ik zal in het vervolg zeker opletten dat er geen houtskool aanwezig is in de grit.
Bedankt voor de tips.

Kirsten

hoi hoi,

Je kan ook op het gedrag letten, een man fluit meer en gaat machogedrag vertonen bijv.
Hoe dan ook het zijn echt twee schatjes,. je boft hoor met zo'n leuk setje

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Sammy69

Zal ik zeker doen, eens ze zich wat meer op hun gemak voelen.
Groetjes