25 april 2024, 07:38:36

1 valkje=zielig??

Gestart door Cindy, 16 februari 2006, 23:34:06

« vorige - volgende »

Cindy

Hoi allemaal,
Ik heb sinds vandaag een beetje een schuldgevoel gekregen van iemand die zei tegen me dat het zielig is voor je valkje als hij maar alleen is.
Maar volgens mij is Tinus helemaal niet zielig of eenzaam, hij is er altijd uit als wij thuis zijn en dat is best vaak!
Hij plukt zichzelf niet ofzo en speelt heel veel, maar toch krijg ik dan een schuldgevoel.
Ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden.
Groetjes Cindy

Riny

Hoy Cindy
In de meeste gevallen zal het ook zo zijn dat een valkje graag een vriendje heeft.
Maar niemand beter als jij weet of jou Tinus ongelukkig is.
Dus ik zou zeggen ,laat je niet door anderen gek maken.
Als Tinus niet tevreden was met zijn leventje liet hij het jullie wel merken.
Groetjes Riny :D

Rianne

Hoi Cindy,

ik ben het niet helemaal met Riny eens... de tijd dat er iemand thuis is, en bij Tinus zit, is hij natuurlijk blij. Maar als er niemand thuis is, zit hij daar alleen. Een valkenvriendje zorgt ervoor dat hij nooit alleen hoeft te zijn.
Het kan natuurlijk zijn dat je geen ruimte hebt voor een tweede valkje, maar zo ja, 2 valkjes geven dubbel plezier, voor jou en voor Tinus! :)

Riny

17 februari 2006, 10:06:00 #3 Last Edit: 17 februari 2006, 12:06:45 by Riny
Hoy Rianne
Niet alle valkjes zijn hetzelfde.
Ik heb er zelf een ,die totaal niets van andere valken wil weten.
Hij zit in de gemeenschappelijke voliere maar leeft er helemaal op zich zelf.
Zo zie je maar dat je toch niet alle valkjes over een kam kunt scheren.
IK ben het met je eens dat je het merendeel van alle valkjes, er een groot plezier mee doet.
Groetjes Riny :D

Gerda

Hoi Cindy,

Ik had eerst 1 valkje Spikey en heb voor hem een tweede valkje (Nezumi) erbij genomen. Maar daar keek hij niet naar om. Spikey is een echt mensenvalkje en vindt soortgenoten maar niets.

Nezumi was toen alleen, hij trok wel een beetje op met de twee grasparkieten. Voor hem heb ik toen een popje genomen en hij en Grisha zijn nu dol op elkaar en zijn echt een koppeltje.

Dus voor het ene valkje is het goed en voor de andere minder als je een tweede valkje neemt.

Spikey bij mij, kan het gezelschap van de anderen opzoeken, maar hij zit liever alleen of bij mijn man.

Als een valkje nog jong is zijn er haast nooit problemen en vinden ze een ander valkje vaak erg gezellig. Heb je je valkje al langer alleen, dan kan het zijn dat hij niet omkijkt naar een soortgenootje.

Idialiter is het altijd twee of meer valkjes te nemen. Je kunt nooit helemaal een soortgenootje vervangen. Maar in sommige gevallen werkt het dus niet, en zul je weer een derde aan moeten schaffen voor de tweede  :D :D

Ik hoop dat je wat kan met de info,

Groetjes, Gerda

Karin

Als een valkje niks van andere valkjes wil weten is het meestal zo dat dit valkje al langere tijd alleen zit en de mens al partner ziet. Zo rond de 6 - 8 maanden gaat een valkje zijn partner kiezen. Maar ik heb al diverse valkjes van mensen overgenomen die ouder waren ( rond een jaar ), al die tijd alleen zaten en toch dezelfde dag nog een valkje uitgezocht hadden die bij mij zat  ;D ;D ;D Meestal moesten ze bij hun baasjes weg omdat ze gingen schreeuwen. Als ze alleen zitten is de kans daar groot op als ze rond die leeftijd zijn. Bij mij hebben ze nooit meer een piep gegeven  ;D  Hebben ze het veel te druk voor. En zoals al gezegt werd, je weet natuurlijk niet hoe je valkje zich gedraagt als je niet thuis bent. Valkparkieten zijn hele sociale vogels en net als alle parkiet / papegaaiachtige zijn ze op hun gelukkigst met een soortgenootje. Dat wil niet zeggen dat je valkje diep ongelukkig is bij jou, maar dat hij nog gelukkiger zal zijn. Ik weet niet hoe oud je valkje is, maar als hij nog vrij jong is zal hij het hoogstwaarschijnlijk erg kunnen waarderen dat het een vriendje krijgt. En je hoeft niet bang te zijn dat ze minder tam zijn. Ik heb zelf meerdere valkjes en als ik achter de computer zit komen er regelmatig een stuk of 5 bij me zitten om lekker gekroelt te worden ;D Ik kom handen te kort  ;)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

aletta@wanadoo.nl

hoi hoi

ik weet niet of het zielig is om 1 valk te hebben,zelf heb ik ook maar 1 valk die overdags alleen zit en heb ik het idee dat hij het niet zo erg vind als ik s'ochtens wakker word dan mag hij gelijk zijn kooi uit en als ik thuis kom ook weer dus krijg hij genoeg aandacht van mij.

groetjes sandra

Rianne

Als ik me afvraag of iets zielig is voor een dier, probeer ik het naar mezelf te relativeren. Hoe zou ik het vinden om alleen 's ochtends en 's avonds de deur uit te mogen, en overdag alleen te zitten? ;)

Cindy

Bedankt voor de reacties, hoewel ze zeer verschillend zijn ben ik nu wat wijzer.
Tinus is nu 8 maanden oud, wat hij doet als we niet thuis zijn weet ik natuurlijk niet, ik denk dat hij dan veel slaapt. Ik geloof niet dat hij dan veel zit te schreeuwen ofzo, als ik thuis kom of mijn man dan gaat hij zich eerst uit zitten rekken en dan gaat de kooi open en is hij eruit tot we naar bed gaan of weg moeten.
Hij zit de meeste tijd bij mij dus misschien ziet hij mij nu als zijn vriendje.
Ik zal de reacties eens overdenken, maar ik denk dat ik het toch maar bij 1 valkje houdt.
Je zal zien dat als ik er een valkje bij zet dat het niet gaat of dat ik idd een derde er bij moet zetten en daar heb ik al helemaal geen plek voor.
Groetjes Cindy

Karin

Als hij 8 maanden is is dat juist een goede leeftijd om er een tweede bij te nemen, des te langer je wacht des te moeilijker het wordt. Meestal komen de echte gedragsproblemen in de pubertijd, dus zo rond de 10-12 maanden en dan is het een stuk lastiger om er een tweede bij te doen. Veel succes met je beslissing !

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

goudvis1977

hallo,

ik had mijn eerste valkje ook alleen zitten..maar vond het altijd moeilijk om hem in de ochtend alleen te moeten laten. Ik heb er daarom een tijd geleden een liefie bijgenomen, maar ik moet zeggen dat puck (de eerste) Jack (de tweede) errug leuk vind..maar jack, puck niet. Ze gaan wel goed met elkaar om, maar kroelen niet samen en soms ruzien ze om de beste zitplek...

Maar al met al..vind ik het toch fijner dat ze overdag samen zijn. Ook al zijn het geen boezemvrienden, naar mijn iedee hebben ze toch wel wat aan elkaar, ze hebben toch 'aanspraak'. En inderdaad, wanneer je zelf de hele dag alleen word gelaten, en pas weer aanspraak krijgt aan het einde van de dag..wordt een mens daar ook niet gelukkiger van!!

gr. monique

Marco

Sorry hoor maar laten we het anders stellen.........................

- omdat 1 hond zielig is nemen we er dan meerdere?
- omdat 1 paard zielig is nemen we er dan meerdere?

Het wordt m.i. mensen aangepraat dat 1 vogel, konijn, cavia, hamster etc. zielig is.
Omdat de kosten van dit soort dieren niet groot is gelooft men ook snel de mening van een verkoper en is dan heel snel geneigd er een 2de bij te nemen.

Gerda

12 maart 2006, 22:42:12 #12 Last Edit: 12 maart 2006, 22:56:37 by Gerda
Citaat van: Marco op 12 maart 2006, 22:12:11
Sorry hoor maar laten we het anders stellen.........................

- omdat 1 hond zielig is nemen we er dan meerdere?
- omdat 1 paard zielig is nemen we er dan meerdere?

Het wordt m.i. mensen aangepraat dat 1 vogel, konijn, cavia, hamster etc. zielig is.
Omdat de kosten van dit soort dieren niet groot is gelooft men ook snel de mening van een verkoper en is dan heel snel geneigd er een 2de bij te nemen.


Hoi Marco,

Valkparkieten in het wild leven in groepen en zijn sociale dieren. Deze eigenschappen zijn er door de jaren niet uitgekweekt.
Dus ook onze valkjes zijn sociale dieren.
Natuurlijk kun je een valkje alleen houden en kan die best gezond opgroeien en gelukkig zijn. Maar afwijkend gedrag komt veel vaker voor bij valkjes die solitair gehouden worden.

Dus ik vnd het onzin om te zeggen dat het 'verkooppraatje' zou zijn.
Want jij zegt: Omdat de kosten van dit soort dieren niet groot is gelooft men ook snel de mening van een verkoper en is dan heel snel geneigd er een 2de bij te nemen.

In tegenstelling tot honden en paarden, zijn valkjes nooit gedomesticeerd!!! En dat is een belangrijk gegeven!!!

Veel kwekers op dit forum zijn van mening dat het beter is om twee of meer valkjes te nemen en sommigen stellen dit zelfs als eis. Maar ik ken er geen die dit uit een soort winstbejag zou zeggen.

Dus mijn advies blijft, wanneer het mogelijk is twee of meer valkjes samen te houden, dit altijd doen. En het liefst op een voor het valkje zo jong mogelijke leeftijd!!

Groet, Gerda

Tara

Hoi Marco en Gerda,

paarden leven eigenlijk ook in een groep, maar niet iedereen heeft er twee, maar meestal komen mensen met paarden, vaak in contact met andere mensen met paarden,
maar ik ben het eens met Gerda, dat valkparkieten in 't wild in 'n groep leven.

Maar dan is het ook weer, ze leven HIER niet in het wild, maar in gevangenschap.

Het is natuurlijk moeilijk, maar de keus ligt aan Cindy of zij een valkje bijneemt voor Tinus of niet.

Marco

13 maart 2006, 07:19:57 #14 Last Edit: 13 maart 2006, 07:21:33 by Marco
Citaatpaarden leven eigenlijk ook in een groep


Dit geldt ok voor honden (wolf)
Als je toevallig een hond hebt die het niet fijn vindt om lange tijd alleen thuis te zijn gaat deze ook instinctief blaffen en huilen (om zijn of haar roedel bij elkaar te roepen).
En dan zegt men ook niet goh wat zieliig laten we er maar 1 bijnemen.

Iedereen heeft hierover zijn eigen mening en dat geldt natuurlijk voor ales wat gezegd en geschreven wordt maar het ziijn wel allemaal dingen waar je rekening mee kunt houden maar je moet alles ook niet teveel willen beinvloeden op de manier zoals wij die graag willen zien.
Ik heb dit in een ander topic ook al aangegeven, alles wat er in de dierenwereld gebeurt, leuk of niet leuk, instinctief is en de dieren daar een reden voor hebben.