Broers en Zussen met elkaar laten hoken ????

Gestart door Harpy Eagle, 16 februari 2006, 22:30:17

« vorige - volgende »

Harpy Eagle

16 februari 2006, 22:30:17 Last Edit: 16 februari 2006, 22:34:44 by Harpy Eagle
Ok

mensen  ik heb hier dus meerderen broer en zus paartjes zoals ik al eerder vertelde

nus mijn vraag : hoeveel kans is der op schade bij de jongen als ik ze hun eieren zoulaten uitbroeden

en is de schade ECHT  zo erg dan of valt wel mee ???????????

voor alle duidelijkheid de vogels hebben genoeg partner keuze maar velen kiezen toch voor hun broer en zussen als partners

bij vele diersoorten is dit LANG niet altijd schadelijk dus vroeg me af hoe dit zit met valken

Tjow
JK

Roosje

Broer en zus samen laten kweken is nóóit goed. En ik snap het nut er ook niet van. Er zijn zoveel valkjes te krijgen met 'vers bloed' en dan moet je perse broer en zus samen laten? Je krijgt er toch altijd zwakkere jongen van...

Rianne

Dat is het nadeel als mensen geen afstand kunnen doen van hun jongen... alles blijft zitten en kiest elkaar uit als partner als het even tegenzit.

Ik zou het risico niet nemen en toch enkele verwanten verkopen.
De jongen uit deze koppels zouden op het oog sterke valkjes kunnen zijn, maar van binnen erg zwak zijn of mankementen hebben. Als iemand dan met zo'n valkje wil kweken later, wordt dat een ramp.

In het verleden is er vaak genoeg met verwanten gekweekt, alleen maar om zo snel aan een nieuwe mutatie te komen, zoals bijv lutino. Volgens mij hebben ze nu daarom ook een kale plek op het achterhoofd. Zie dat er maar weer eens uit te kweken...

Dus mijn advies, toch uit elkaar halen. Wil je geen afstand van ze doen, zorg dan dat ze niet meer bij elkaar kunnen komen, bijv mannen en popjes gescheiden in een voliere of kooi.

Inger m

Hoi,
Het klopt dat inteelt de genetische variatie verkleind. Deze combinatie is dus af te raden.

Fokkers die voor shows fokken gebruiken soms inteelt om bepaalde eigenschappen te verbeteren/ versterken. Zij weten waar ze mee bezig zijn. Ook bij proefdieren wordt veel inteelt toegepast voor de zgn. Inbred-stammen. Door de beperkte genetische variatie zijn deze dieren goed materiaal voor proeven.

Voor de kweek met valkparkieten kun je beter geen broer x zus kruisingen inzetten. De kans op genetische afwijkingen neemt toe en heeft niet perse in de eerste generatie zichtbaar te zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.