23 april 2024, 10:26:09

Vogelgriep bij papegaai!

Gestart door Mandy, 21 oktober 2005, 22:59:23

« vorige - volgende »

Riny

22 oktober 2005, 20:27:49 #15 Last Edit: 22 oktober 2005, 20:31:37 by Riny
Hoy Inger
Wij kijken iedere dag op de site van het ministerie
http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pageid=1010&_dad=portal30&_schema=PORTAL30
Wij hebben ook nog de pech dat we in het buitengebied zitten.
En 2 jaar geleden was de grens de spoorlijn die tegenover ons huis loopt,dus we zijn door het oog van de naald gekropen.
Onze kippen ,eenden , zwanen en ganzen lopen altijd los.
We zijn nu een iets aan het maken zodat we de vijver kunnen overdekken want zwanen in een hok is wel heel erg zielig.
Ik heb de indruk dat de regering zelf niet weet hoe ze het moeten aanpakken,het zal ook wel moeilijk zijn.
Maar ik hoop wel dat ze geleerd hebben van de vorige keer.
Ik ken mensen die hun dieren in kratten aan de straat moesten zetten ,en 's avonds stonden ze er nog.
Ze waren ze vergeten!!!!!!Zoiets is toch schandalig.
Ik hoop echt dat zulke dingen aan onze deur voorbij gaan.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

CitaatIk kan jullie verhalen vertellen van mensen die hun dieren wilde verstoppen bij andere mensen.Vergeet het maar.
Ze kregen boete's waar de honden geen brood van lusten.
Konden jullie maar eens zien hoe vaak hier de A.I.V.D. langs kwam en de Politie en douane.
Niets konden we ,we zaten gevangen als ratten in de val.


Hoi Riny,

We leven zogenaamd in een democratisch land nou vergeet het dus maar.
Het lijkt hier soms wel een dictatuur er zijn bepaalde mensen die alles voor het zeggen hebben en als kleine man ben je gewoon de klos.
Gelukkig zullen ze kromsnavels niet snel ruimen maar als ze dat wel zouden gaan doen dan hebben ze bij mij in elk geval een groot probleem dat kan ik je wel zeggen.
Ik ben die "fijne" regering in Nederland meer dan zat en ik zal echt niet de enige zijn.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

ik kan me er toch zo boos over maken, over die regeringen, niet alleen in Nederland hoor Paul, hier in België is het dezelfde 'bananenrepubliek' >:(
Ze doen maar waar ze zin in hebben, mijn valkjes krijgen ze ook niet tepakken, ik kan het jullie verzekeren >:(  Ik laat ze nog liever vliegen, dan hebben ze tenminste nog een kans :(
Hier worden weinig of geen maatregelen genomen, tot wanneer er een uitbraak zal zijn, dan zal alles vernietigd moeten worden >:(
Vanaf maandag geldt hier een ophokplicht bij bedrijven (en misschien ook) particulieren die in een straal van 1km bij een waterloop wonen waar trekvogels neerstrijken.  Ik vraag me in godsnaam af waarom ze steeds alleen naar die trekvogels kijken.
Hoeveel dieren (vogels) worden er niet illigaal ons land ingesmokkeld >:(  Die zouden ze beter meer in de gaten houden.
En het fijnste van alles is nog: ze geven 250 000 € weg aan die aardbeving daar (niet dat ik dat niet erg vind) maar voor ons (Belgische bevolking) zijn er maar voor 1/3 van het land vaccins voor de griep beschikbaar en nu moeten we nog eens belastingen beginnen betalen op beleggingen om de begroting hier aan te vullen >:(  Ze zouden beter eerst eens  voor ons eigen landje kijken ipv direct de sympatieke te gaan uithangen naar andere landen, dat vind ik ervan >:( stelletje ....... (vul maar zelf in >:()

groetjes

arina

Vogelgriep:gezondheidszorg botst met belangen Roche

De Zwitserse firma Roche heeft het monopolie over het enige geneesmiddel dat in staat is een epidemie in te dijken.

Dirk Van Duppen
19-10-2005

Farma-bedrijf Roche vraagt torenhoge prijzen voor haar gegeerde geneesmiddel. Foto: een arts vaccineert een patiënt. (Foto archief)
  Vorige week werd bevestigd dat het vogelgriep virus dat Roemenië en Turkije bereikte, wel degelijk het gevaarlijke H5N1 type is. Als dit virus muteert naar een soort die van mens op mens overgaat, dreigen we geconfronteerd te worden met een wereldwijde epidemie.
De Zwitserse farma-multinational Roche heeft het patent en dus monopolie over het enige geneesmiddel dat mogelijks in staat is een epidemie in te dijken. Overheden uit rijke landen kopen nu strategische reserves aan. Roche kan de vraag verre van bijhouden en vraagt bovendien torenhoge prijzen voor dit gegeerde geneesmiddel. De firma weigert echter haar patent tijdelijk prijs te geven, zoals nochtans wel voorzien is in de wereldhandelsverdragen. Volgens het internationaal akkoord over de 'handelsgebonden aspecten van intellectuele eigendomsrechten' (TRIPs) mag een regering de eigenaars van patenten verplichten een vergunning te geven aan een lokaal bedrijf om bepaalde geneesmiddelen te produceren, als de volksgezondheid in gevaar komt door de patentwetgeving. Dit werd in het akkoord geschreven onder druk van de arme landen, denk maar aan de strijd van Zuid-Afrika voor goedkope geneesmiddelen tegen AIDS.
Maar eerst stelde Roche dat het productieproces bijzonder ingewikkeld is. Het zou verlopen in tien stappen waarvan één een "groot risico op ontploffing" zou geven. Daarom kan volgens Roche een generisch bedrijf onmogelijk dit productieproces overnemen. Op 13 oktober gaf Roche echter toe reeds samen te werken met andere bedrijven voor de productie van Tamiflu, om de vraag te kunnen bijhouden. Maar de multinational wil de namen van die firma's niet prijs geven. De dag erop maakt de Indische producent voor generische geneesmiddelen Cipla bekend dat het Tamiflu kan produceren.
Arme landen kunnen medicament niet kopen
Roche verkoopt Tamiflu op de Amerikaanse markt aan 60 dollar. De fabrieksprijs in België bedraagt ongeveer 20 euro. Men schat dat de verkoop van dit ene geneesmiddel voor Roche dit jaar al 400 miljoen euro zal opleveren.
De prijs die Roche voor zijn Tamiflu vraagt, laat niet toe dat arme landen het in voldoende stock kunnen aankopen. De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om een stock voor één vierde van de bevolking in te slaan. Voor België betekent dit zelfs aan een verminderde prijs van 10 euro voor de aankoop van 2,5 miljoen doosjes een meeruitgave van 25 miljoen euro.
Als de vogelgriep verder zal uitdeinen en ook bij de mens zal toeslaan is er een wereldwijde bedreiging voor de gezondheid, op de eerste plaats in de arme landen. Maar ook de bevolking van de ontwikkelde landen zal niet gespaard blijven. De volksgezondheid van honderden miljoenen mensen over de hele wereld botst met de commerciële belangen van één farma-multinational.


Als je dit leest krijg je het vermoeden dat dit een grote mediastunt is.

arina

Paul

Hoi Arina,

En ergens anders lees je dat Tamiflu niet eens helpt tegen dat nieuwe griepvirus dus je koopt het voor niks.
Ik denk dat we een beetje bang gemaakt worden want het is gewoon een van de vele griepsoorten en veruit de meeste mensen worden zonder medicatie beter en degene die er problemen mee krijgen hadden dat ook van een bekende griep gekregen.
Ze proberen gewoon een verhaal eraan te draaien om straks goed te keuren dat ze miljarden dieren gaan afslachten.
Je hoort toch nooit hoe het echt in elkaar steekt dat houden ze gewoon geheim.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Riny,
Dan heb je zeker geluk gehad!
Hier in het westen is het qua pluimveedichtheid relatief beperkt. We zitten echter wel in een trekvogelgebied en er vliegen hier behoorlijk wat ganzen en smienten over naar de verschillende polders en de plassen. Ik ben zelf eigenlijk 'banger' voor overdracht via mensen, dus via reizigers en agrarische producten uit de betreffende gebieden.

Ik hoop iig dat ze geleerd hebben van de vorige vogelpest en dat dergelijke vergaande maatregelen niet meer nodig zijn.
Maarja we moeten maar afwachten wat LNV gaat beslissen.
En wat dat betreft ben ik het met Paul eens met zijn mening over de regering...t is niet leuk meer...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kolkkie

Ik had dit stuk ook al elders gepost, maar zet hem hier ook maar neer:

Papegaai in Groot-Brittannië stierf aan H5N1
Uitgegeven op zondag 23 oktober 2005 om 21:00:01   

(Novum/AP) - Een papegaai die onlangs in Groot-Brittannië in quarantaine stierf was besmet met het vogelpestvirus H5N1, de ook voor mensen dodelijke variant. Dat heeft onderzoek volgens het Britse ministerie voor milieu, voedsel en plattelandszaken uitgewezen.

De papegaai was geïmporteerd uit Zuid-Amerika. Volgens het ministerie was het aangetroffen virus het meest verwant met een variant die eerder dit jaar werd geconstateerd bij eenden in China, en minder met de varianten die onlangs in Roemenië en Turkije werden vastgesteld. De papegaai is vermoedelijk besmet geraakt in de quarantaineopvang, waar ook vogels uit Taiwan waren. Enkele dode Taiwanese vogels worden nog op aanwezigheid van het virus onderzocht.

Omdat de papegaai in quarantaine is doodgegaan, is Groot-Brittannië officieel nog vrij van vogelgriep.


bron: nieuws.nl
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

trienke

kunnen we die 2 topics niet in 1 plaatsen? 1 topic over vogegriep is wat makkelijker om te lezen.

Groetjes Trienke

Annouschka

24 oktober 2005, 11:34:57 #23 Last Edit: 24 oktober 2005, 15:41:32 by Paul
Hoi,

ik heb met het federaal voedselagentschap gebeld hier in België en ze zeggen dat ze over 2 jaar geen papegaaien, kanaries, duiven... geruimd hebben.
Als je hier in BELGIE geen pluimveebedrijf in de omtrek van 1 km hebt, moet je je weinig zorgen maken volgens die meneer daar aan de telf want meestal wordt er binnen 1km geruimd als je binnen de 3km omtrek woont van een pluimveebedrijf, moet je wel je voorzorgen nemen die worden deze week (geloof ik) vastgelegd.
Ik heb even gekeken via de gouden gids en het dichtste bij ons ligt 4.5km hier vandaan, ben toch al enigszins gerustgesteld.

groetjes

Inger m

Hoi,
Bij de vorige vogelgriep zijn er ook geen siervogels geruimd. Volgens ministerie van LNV gelden de regels ook niet voor siervogels. Siervogels vormen nauwelijks risico, omdat ze geisoleerd worden gehouden. Ze komen niet in contact met commercieel pluimvee en wilde watervogels en hopelijk ook niet met reizigers uit besmette gebieden.

gr Inger

Hoi Trienke,
Ik had de topics bewust apart gehouden, omdat de ene ging over de met vogelpest besmette papegaai en de andere over vogelpest en siervogels, maar het begint nu doorelkaar te lopen.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Firefox120

he hallo! Ik ben net nieuw hier en heb een vraag over de vogelgriep.Kan mijn valk er mee besmet worden? ??? Zo ja wat moet je doen om het te vermijden? en wat moet je doen  als je valk het heeft? alvast bedankt.Ciao :)

Valerie

Ze zouden hier ook heel veel moeite moeten doen om aan mijn vogels te komen.
Tegen die tijd, heb ik geen kooien, voer en dergelijke meer in huis. Dan zitten de vogels mooi veilig in een klein vervoerskooitje in het donker, heel goed vertopt.  >:(
Ik vind het SCHANDALIG dat onschuldige, gezonde dieren gedood moeten worden, omdat de regering geen andere oplossing weet.  >:( :'(



Inger m

Hoi Firefox,
Lees alle berichten maar goed door, daar staat het antwoord in.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

liza302

hai
wat kan je er trouwens aan doen als de vogelgriep in nederland is kunnen je huis dieren dan ook besmet kraken
gr lisa en swing


Inger m

Hoi,
Lees de artikelen goed door. De kans dat huisdieren besmet raken is heel klein. We hebben een paar jaar ook vogelpest gehad en toen is geen enkel huisdier besmet geraakt. Deze papegaai is uit het wild gevangen (!) en samengezet met besmette vogels uit Azie. Een vrij extreme situatie die bij huisdieren niet snel voor zou komen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.