29 maart 2024, 09:28:43

Vogelgriep bij papegaai!

Gestart door Mandy, 21 oktober 2005, 22:59:23

« vorige - volgende »

Mandy

Iedereen weet wel dat de vreselijke vogelgriep in Europa actief is. :(
Ik dacht dat dat alleen bij pluimvee en wilde vogels voor kwam maar nu is er blijkbaar een papegaai aan vogelgriep overleden! :o

http://www.nu.nl/news/612964/21/Vogelgriep_bij_dode_Britse_papegaai_vastgesteld.html

Moeten de hobbykwekers van valkjes zich nu ook zorgen gaan maken? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Gerda

Hoi Mandy,

Zou het niet kunnen dat hij alleen drager is. Er staat niet dat hij overleden is aan de vogelgriep, maar dat deze na zijn dood is vastgesteld.
Ook trekvogels kunnen drager zijn, maar worden zelf niet ziek.

Dus hopelijk is er voor kromsnavels geen gevaar.

Groetjes Gerda

Mandy

Ik ben zelf een beetje gaan zoeken en heb al ontdekt dat er een hele pagina over is; http://vogelgriep.pagina.nl/
Daar vond ik dit stukje weer; http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2005/7/20/factsheet_vogelpest.html#A
Met deze belangrijke stukjes;

Alle vogels kunnen vogelgriep krijgen. Met name eenden, kalkoenen en kippen zijn er bevattelijk voor. Het ministerie van Landbouw hanteert daarnaast de volgende lijst met risicodieren: parelhoenders, kwartels, fazanten, patrijzen, pauwen, ganzen, zwanen, consumptieduiven (dus niet postduiven), struisvogels, emoes en nandoes. Overigens is de ene soort gevoeliger voor de ziekte dan de andere.

Kunnen huisdieren als parkieten en kanaries besmet raken?

Ja, dat kan. Maar de kans op een vogelgriepuitbraak thuis is niet heel groot, omdat de meeste huisdieren geïsoleerd leven, een goede gezondheid hebben en een goede hygiëne. Bovendien worden veel tamme vogelsoorten niet makkelijk ziek van het virus: het virus zou zich eerst een beetje moeten wijzigen om de vogel in kwestie te besmetten.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

Citaat van: Gerda op 21 oktober 2005, 23:13:42
Zou het niet kunnen dat hij alleen drager is. Er staat niet dat hij overleden is aan de vogelgriep


Dat staat er wel;
LONDEN - In Groot-Brittannië is vogelgriep vastgesteld bij een papegaai die in quarantaine was geplaatst en vervolgens is overleden. Dat heeft het Britse ministerie van Milieu, Voedsel en Landbouw (Defra) vrijdagavond laten weten.

Het is echter nog niet duidelijk of het om de gevreesde variant H5N1 gaat... :(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi mandy,

Het zal net zoiets zijn als bij mensen want die krijgen het ook niet snel maar kan in een enkel geval voorkomen dat iemand het krijgt en vooral als je al een gewone griep hebt schijnt het een probleem te kunnen zijn.
In elk geval vallen de kromsnavels niet onder de risicodieren en zeker als ze in een volliere zitten waarvan er geen uitwerpselen van wilde vogels in kunnen vallen is de kans altijd kleiner dat je besmet word.
De kans dat je het in huis krijgt is volgens mij minimaal omdat daar geen besmette vogels komen normaal gesproken.

Groetjes, Paul

♪ Marlies

Hoi allemaal,

Als er vogelgriep in de buurt zou heersen, en ze gaan ruimen, worden dan ook valkjes, kanaries e.d.  geruimd of niet ?

Marlies

Paul

Hoi Marlies,

Ik denk als ze dat gaan doen dat er dan doden gaan vallen.
De eerste die mijn valkjes aan raakt gaat er ook echt aan en ik denk dat dat bij de meeste vogelliefhebbers zo is.
Maar kromsnavels en tropen vallen niet onder de risicovogels en ook zitten ze in afgesloten ruimtes in een volleire of thuis.
Bij de vorige vogelgriep is er ook niks aan kromsnavels of kanaries geruimd dus daar zou ik me geen zorgen om maken.
En al moet ik mijn vogels naar het buitenland rijden ik zal er alles aan doen om ze te redden hoe illegaal het ook zou zijn  ;D
Maar wat geruims gaat worden mocht het zover komen is in elk geval alle pluimvee :(
Ook ganzen, eenden en dat soort siervogels helaas :(

Groetjes, Paul

Inger m

21 oktober 2005, 23:52:25 #7 Last Edit: 13 februari 2006, 18:18:02 by Inger m
Hoi allemaal,

Ik heb hier uitgebreid stuk binnengekregen via de Pakara-mailinglijst.

Lees deze tekst: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php?topic=14759.msg231259#msg231259
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

bobbie

Dan gaan er zeker doden vallen, en geen doden met veren  >:(

Nel >:(

Bianca

Hier ook....ze zouden gillend wegrennen, whahahahaha.
Ik heb al genoeg ellende meegemaakt dit jaar, en wil eigenlijk gewoon volgend jaar een goed jaar "afdwingen" ;)..hihihi
maar wanneer weten we nu of het verstandig is om onze vogels binnen te houden?!
Ondanks de verschillende berichten blijf ik er toch wel een beetje angstig voor, zeker nu je weer dit "halve" bericht leest waarin idd niet staat of het om de gevaarlijke variant gaat..
Het is toch verdomd dichtbij allemaal.


Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Raikiri

 >:( >:( Bij mij blijven ze van me vogeltjes af >:( >:(
Als mijn vogeltjes buiten zaten zou ik ze zeker binnen houden  :o :o Ben veelste bang :-\

Groetjes Chrissy

Cheers, Quynh & Raikiri~

Riny

22 oktober 2005, 16:21:55 #12 Last Edit: 24 oktober 2005, 19:27:55 by Riny
Hallo allemaal
Jullie roepen allemaal heel erg hard ''Bij mij blijven ze van de dieren af''
Dat hebben heel veel mensen geroepen die ik heel goed ken.
Goed het ging hier niet om kromsnavels,maar het waren wel dieren waar mensen  veel van hielden.
Ik kan jullie verhalen vertellen van mensen die hun dieren wilde verstoppen bij andere mensen.Vergeet het maar.
Ze kregen boete's waar de honden geen brood van lusten.
Konden jullie maar eens zien hoe vaak hier de A.I.V.D. langs kwam en de Politie en douane.
Niets konden we ,we zaten gevangen als ratten in de val.
Wij riepen het zelfde als jullie van te voren maar wij hebben ook de andere kant meegemaakt.
Groetjes Riny :'( :'(

Gerda

Goed en duidelijk stuk Inger!!

Bedankt voor het plaatsen hier!

Groetjes Gerda

Inger m

Hoi Riny,
Het lijkt mij een heel vervelende situatie om zo dicht bij de besmettingshaard te zitten. Op dit moment wachten we de regels van maandag van LNV af . Ik heb zelf fazanten en kippen zitten, maar die zitten al in overdekte hokken. De kippen liepen wel regelmatig los in de tuin.

Op de kinderboerderij is het voor ons heel ander verhaal. De kippen zitten al tijden opgehokt (ook om een andere reden), maar de vele siereenden, ganzen en zwanen zitten op een grote open vijver. Dus dat ligt een stuk lastiger.

Hoewel we binnen de bebouwde kom zitten en daardoor minder te vrezen zouden hebben, zitten we wel erg dicht op trekvogels. Anderszijds heb ik sterk mijn twijfels over de overdracht van pest via trekvogels. Ik ben bang dat mensen en transport van pluimvee (producten) en de overbevolking hier een grotere rol inspelen....maarja de regering wil het zekere voor het onzekere nemen.

Heb jij toevallig enquete voor hobbydierhouders ingevuld? Hierin vragen ze onder meer de mening van houders over de aanpak van dergelijke ziektes. Ik heb de enquete binnengekregen, maar nog niet ingevuld.

Verder krijg ik via een nieuwsbrief regelmatig bericht over vogelpest (mbt papegaaien, niet van LNV). Ik plaats deze stukken bij 'ziek' omdat ik daar de vragen zie verschijnen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.