29 maart 2024, 15:43:53

advies gevraagd

Gestart door hylke, 15 februari 2006, 14:46:18

« vorige - volgende »

hylke

15 februari 2006, 14:46:18 Last Edit: 23 februari 2006, 05:26:40 by hylke
Hoi allemaal,
Mijn naam is Hylke en ik heb sinds gisteren een valkparkietje. En daar heb ik een heleboel vragen over. Hij is al 10 jaar oud en is alleen gewend om zaad uit de supermarkt te krijgen. Daar laat hij de zonnebloempitten ook nog eens van liggen. Hij eet eigenlijk alleen die kleine korreltjes. Trosgierst vind hij lekker en een knabbelstok ook. Maar hij is niet gewend aan groente en fruit, eivoer etc. en dat wil ik hem natuurlijk wel leren eten. Daarnaast is hij al lang niet uit zijn kooitje geweest en ik wil hem wel graag laten vliegen. Maar hij crashte gisteravond gelijk. Hij vloog gewoon recht op de muur af en storte naar beneden, arm ding. Hij zit nu nog in een best klein kooitje, ik schat ongeveer 50 cm bij 50 cm, misschien wel minder. Wat is de minimum afmeting die zijn kooitje moet hebben? Hij is verder verschrikkelijk lief en ik ben  dol op hem :-)
Ik wil hem dolgraag alsnog een heerlijk leventje geven, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Ik ben dankbaar voor alle tips
Groetjes Hylke

Riny

Hoy Hylke
Het beste is met alle nieuwe dingen heel voorzichtig beginnen .
Anders heb je kans dat je je valkje afschrikt.
Dat hij de zonnepitjes niet eet is helemaal niet erg ,dan zijn eigenlijk maar dikmakertjes.
Ik zelf heb 36 valkjes waar er ook bij zitten die beslist geen fruit eten,al ga ik op mijn kop staan.
Het enigste wat ik je kan aanraden is,toch aan blijven bieden (fruit en groente) dan begint hij er misschien toch wel een keer aan.
En een heerlijk leventje zal die bij jou wel krijgen daar geloof ik heilig is,anders was je nu niet zo bezorgd.
Veel succes.
Groetjes Riny :D

Tara

Hoi Hylke,

welkom op dit forum en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Jouw valkje komt mij bekend voor als ik het zo hoor, hij doet me denken aan mijn eerste valkje, hij at ook alleen maar van die kleine zaadjes en was ook erg lief en hij was ook al enkele jaren, weet niet precies hoeveel hij was.

Hij wilde ook geen groenten en fruit eten, in 't begin toch niet.
Je kan eens wat witlof, sla, appel, ... fijnsnijden en mengen in een voerbakje waar je ook eten in hebt zitten. Ik zou ook een bakje met eivoer erin hangen, kan ook goed zijn om hun beter te leren eten.

Heb je een foto van je valkje?

En wat het vliegen betreft,
als ie jaren niet heeft gevlogen, is het logisch dat het een beetje moeilijk gaat, het beste wat je kan doen is alles afsluiten (gordijnen dicht dat ie niet tegen ruiten belandt) en dan het licht aandoen en dan proberen, hem als het ware weer leren vliegen.

Wat je ook zeker in de kooi moet hebben is kalk of sepia, dat hebben ze zeker nodig, verder is grif en maagkiezel ook niet overbodig :)

Als hij echt nog geen fruit of groentes wil eten, zal je het moeten proberen met groentestaven of fruitstaven, maar dat is eerder snoep, maar het zal zeker wel lukken!

Groetjes, Tara

Ineke

Is hij handtam of bang voor handen/vingers? Hoe heb je m nadien weer in de kooi gekregen?
Ik weet niet of je afmeting van de kooi voldoende is, denk t wel, zeker als ie eenmaal buiten de kooi mag vliegen. Maar anderen hier weten dat wel.

Ineke

Ennu, wel lief van je dat je het parkietje hebt opgenomen! Hoe heet hij/ zij?

hylke

Hoi allemaal,
bedankt voor alle uitgebreide reacties ;-) Hij heet Nicky en redelijk tam. Toen hij crashte kon ik hem pakken en in zijn kooi zetten. Hij vond het oppakken niet leuk maar dat kan ik me wel voorstellen. Hij beet volgens mij niet op zijn hardst maar meer zo van "als je maar weet dat ik niet bang ben"  ;D
Ik kan makkelijk bij hem in de buurt komen en hij vind het erg leuk als ik voor hem fluit.  Voor mijn gezicht is hij het minst bang. voor mijn handen nog wel.
Groetjes Hylke

Inger m

Hoi Hylke,
Als je valkparkiet zolang alleen maar zaden eet, is de kans groot dat hij voedingstekorten heeft, omdat zaden niet alle voedingsstoffen bevatten. Omdat de valkparkiet nog geen andere voeding eet, zou ik adviseren om de vogel een tijdlang vitamines door het water te geven. Verder geleidelijk overgaan op eivoer, groente en fruit.

Ik heb zelf ook een oudere valkparkiet gehad, die ook zn levenlang in een kooi zat en vrijwel alleen zaden kreeg. De vogel had abnormale veervorming, geen slagpennen meer (niet gekortwiekt), was veel te vet en hij was vervormd (het skelet).

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.