27 april 2024, 10:24:26

pruimen boom of takken

Gestart door leoni, 9 februari 2006, 13:39:32

« vorige - volgende »

leoni

hallo,

weet iemad of dat giftig is voor valkjes voor inde voliere als zit stok?

groetjes leoni

Riny

9 februari 2006, 13:41:47 #1 Last Edit: 13 februari 2006, 20:35:55 by Riny
Hoy Leoni
Volgens mij mag je alle takken van fruitbomen gebruiken.
Maar op dit moment staan er nog heel veel knotwilgen met grote takken waar je mooie ringen van kunt vlechten of zitstokken van kunt maken.
Groetjes Riny :D

Kirsten

Hoi,

je moet alleen in de gaten houden dat de boom niet behandeld(bespoten) mag zijn(geweest) tegen ongedierte/ziekte.

Inderdaad zijn ze hier ook helemaal gek op knotwilg  :D

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Riny

Citaat van: Riny op  9 februari 2006, 13:41:47
Hoy Leoni
Volgens mij mag je alle takken van fruitbomen gebruiken.
Maar op dit moment staan er nog heel veel knotwilgen met grote takken waar je mooie ringen van kunt vlecchten of zitstokken van kunt maken.
Groetjes Riny :D


Hoy Leoni
Ik ben nog vergeten te vermelden dat je wel altijd alle takken goed af moet spoelen/schrobben met warm water.
Groetjes Riny :D

Karin

Zover ik weet kun je beter geen takken gebruiken van steenvruchten, dit zijn vruchten met één grote harde pit, dus pruim, abrikoos, kers enz.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kirsten

Hoi Karin,

Dit kwam ik toen ik op zoek ging ook tegen, maar heb jij enig idee waarom dat is? Ik kan namelijk nergens de motivatie vinden?  Ik was nog bezig met zoeken, maar vind er nergens info over..

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Karin

Vaak zijn de pitten van deze vruchten giftig in meer of mindere mate. Het kan zijn dat dit gif dan ook in de takken zit. een keer knabbelen zal wel geen kwaad kunnen, maar helemaal uit elkaar pulleken wel.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kirsten

Bedankt Karin,. ik ben ook weer wijzer nu :)

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Bianca

hey kirsten zou dat denk je verband kunnen hebben met de pitjes van de lijster bes?!
Weet je nog dat daar een artikel van was dat die ook giftig kunnen zijn bij teveel inname bij het kapot bijten ervan.
Misschien hetzelfde stofje?!

het was iets met het woord "zwart" erin volgens mij ;)

Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

leoni

hallo,

ow oke dus ik kan het better niet doen ;)
dan doe ik het ook niet want ben bang dat er wat gebeurt of ze ziek worden ofzo.
in iedergeval bedankt

groetjes leoni

Kirsten

13 februari 2006, 19:41:47 #10 Last Edit: 13 februari 2006, 19:47:11 by Kirsten
Citaat van: Bianca op  9 februari 2006, 17:37:51
hey kirsten zou dat denk je verband kunnen hebben met de pitjes van de lijster bes?!
Weet je nog dat daar een artikel van was dat die ook giftig kunnen zijn bij teveel inname bij het kapot bijten ervan.
Misschien hetzelfde stofje?!

het was iets met het woord "zwart" erin volgens mij ;)

Groetjes Bianca



Hoi Bianca,

In de pit van een lijsterbes zit blauwzuur,. dit is giftig,. Als ze hem doorslikken dan komt deze stof niet vrij en komt ie gewoon bij de ontlasting weer vrij,. als ze hem breken wel,. Voor volwassen valken kan het wel kwaad maar alleen bij overmatig gebruik. Maarja wat is overmatig?
Voor jongen echter kan het bij een kleinere dosering meer kwaad. Ik zal gelijk even een mailtje sturen naar Teurlings,. jij vertelde toen dat daar de pitten nog gewoon in zaten,. ik ben benieuwd of ze er iets aan 'doen' voordat de bes in de voeding gaat.
Het gaat namelijk met name over verse lijsterbessen.

Groetjes
Kirsten

ps mocht ik reactie krijgen, dan zet ik het hier ook even neer,.


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------