14 mei 2025, 13:12:00

Tinus bijt!

Gestart door Cindy, 13 februari 2006, 17:41:39

« vorige - volgende »

Cindy

Hallo allemaal
Mijn valkje Tinus is nu ongeveer  8 maanden en is hartstikke tam en lief (als hij niet bijt), hij heeft eigenlijk nooit gebeten (ja in het begin dat we m hadden) maar nu bijt hij heel vaak (niet hard, maar steeds op hetzelfde plekje) nou weet ik dat je je hand of wat dan ook niet weg moet trekken want dan heeft hij gewonnen.
Maar ik zeg telkens dat hij bijt: Nee Tinus maar kan dat 1000 keer zeggen en blazen maar dan stopt hij niet.
Wat kan ik hieraan doen?
Waarom doet hij dat?
En gaat dit nog over?
Groetjes Cindy

Tara

Hoi Cindy,

sinds wanneer bijt ie weer?
Het kan zijn dat een bepaalde gebeurtenis hem heeft overhaald om te bijten.

Verder; is het op een of ander moment dat ie bijt, of is het altijd?

Groetjes, Tara

Gerda

Hoi Cindy,

Het kan zijn dat Tinus een beetje in de puberteit begint te raken. En dan kan het gedrag van een valkje een beetje veranderen.

Als hij bijt moet je in ieder geval niet terugtrekken en au roepen ofzo. Dat is voor hem dan leuk om het nog eens te doen, want er komt reactie.
Wat ik zelf deed toen mijn valkje beet, is op het moment dat hij beet mijn vinger een beetje doorduwen. Hierdoor open je zijn snavel een beetje en kan hij niet doorbijten. Dan duwde ik hem een beetje opzij en zei: Nee Spikey!!
Daarna besteedde ik even geen aandacht aan hem. Zo gauw hij dan weer lief bij me kwam zitten begon ik tegen hem te praten en hem aan te halen.

Handel zo consequent mogelijk, anders snapt Tinus niet meer wat hij wel en niet mag.

Wanneer hij vaker bijt, kun je hem even in zijn kooi zetten.
Doe dan zo: niets zeggen, hem in de kooi zetten en dan weglopen. Maar dit vind ik een uiterste redmiddel.

Misschien gaat Tinus ook plekjes verdedigen. Dat gebeurt in de puberteit veel!!
Maar vaak gaat dat wel weer over. Soms komt het een paar keer per jaar weer terug als de hormoontjes opspelen :D

Groetjes, Gerda

Cindy

Hoi Tara en Gerda,
Hij bijt sinds een paar weken, en het is niet op een bepaald moment en ook niet altijd, zo af en toe doet hij het.
Mijn oor is ook vaak de klos, dan blaast hij er ook tegen. (zonder oorbellen)
Misschien dat het idd de puberteit is, is dat op deze leeftijd al?
Of kan het ook verveling zijn? Hij is er altijd uit als wij thuis zijn maar heeft buiten zijn kooi niet veel om te spelen, buiten paperclips, stiekje, voeten (haha) en zijn eigen veren. Hebben jullie toevallig nog tips voor speeltjes buiten de kooi?
In ieder geval alvast bedankt voor de tips, als jullie nog meer info hebben hoor ik het graag.
Groetjes Cindy

Riny

Hoy Cindy
Als je ergens knotwilgen weet te staan daar kunnen ze heerlijk op bijten en knabbelen.
Ik heb er zelf ringen van gevlochten daar hebben ze echt uren plezier van.
Ook lege closetrolletjes vinden ze fijn.
Als je bij het topic huisvesting kijkt daar staan ook veel tips voor zelf gemaakt speelgoed.
Groetjes Riny :D

Gerda

Hoi Cindy,

Ik geef wilgentakjes, rietjes, stokjes, kattengras, klimspeelgoed en stukjes veter (zonder het plastic stukje).

Mijn valkje Nezumi bijt ook, maar heel zachtjes en niet kwaadwillig. Hij doet het heel lief, maar het is heel pijnlijk!!

De puberteit begint nu echt wel voor Tinus. Belangrijk is consequent te handelen. Dat geeft je valkje een gevoel van veiligheid.

Heerlijk dat hij er vaak uit mag bij jullie!!
Veel plezier met Tinus!!

Groetjes, Gerda

Riny

Hoy Cindy
Dit heb ik nog gevonden bij verzorging.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,9100.0.html

Cindy

Nou allemaal keibedankt voor jullie reacties en tips, kan ik wel wat mee!!!
En lachen nu al een puber in huis, zal concequent blijven!
Het is ook echt een schatje.
Groetjes Cindy

Cindy

Nou Riny, hartstikke bedankt voor die link naar het topic over speeltjes, wat een leuke ideeen zeg!!!
Ga van de week meteen aan de slag!
De klimboom en touwladder vind ik helemaal geweldig, ik hoop Tinus ook, ben benieuwd, ik laat het je wel weten als ik ze af heb.
Groetjes Cindy

Riny

Hoy Cindy
Hier in de buurt zzijn ze op veel plaatsen in de bossen aan het werken.
Er ligt veel afval berkenhout en dat is ideaal om zoiets te maken.
Misschien woon jij ook in de buurt van een bos.
Wij hebben voor die speeldingen alleen touw en schroeven gekocht.
Dus dan ben je niet duur uit.
Als je bovenaan de pagina bij ''zoek''Klimboom intikt krijg je mooie voorbeelden van klimbomen te zien.
en anders geef je maar een gil.