10 mei 2025, 22:13:44

broeds

Gestart door betty, 10 juni 2003, 00:15:32

« vorige - volgende »

betty

10 juni 2003, 00:15:32 Last Edit: 10 juni 2003, 00:25:11 by betty
hallo,

ik heb net al wat berichtjes gelezen, maar volgens mij is mijn valkje Fred (volgens de dierenwinkel was het een mannetje) broeds. Ze zit de hele tijd met haar vleugeltjes van d'r lichaam af en de laatste paar dagen zat ze veel in een paarhouding. Nu heeft ze zo af en toe dat ze op de bodem van d'r kooitje gaat zitten en met d'r korreltjes gaat slepen en niet wil dat er iemand in de buurt komt.

Nu vroeg ik me af zal ik d'r wat materiaal geven waar ze een nestje van kan bouwen want nu zit ze alleen op van die korreltjes. Ze komt trouwens elke dag d'r kootje nog wel uit hoor, dat vind ze nog steeds lekker. Maar ik vroeg me af of ze dat misschien prettig zou vinden of dat jullie het afraden.

groetjes Betty

Speedy

Hoi Betty,

Als je er geen mannetje bij hebt, zou ik er zeker geen nestje neer gaan leggen, want de kans is groot dat ze dan eitjes gaat leggen, waarschijnlijk gaat ze dat toch ook wel doen ergens tussen de korreltjes.
Als je wel een mannetje hebt en je wilt een nestje, dan is een broedblok beter.

Groetjes,
Trudie

Paul

10 juni 2003, 00:34:06 #2 Last Edit: 23 augustus 2004, 05:46:10 by Paul
Hoi Betty,
Valkjes maken geen nest, ik denk dat het luie vogels zijn :-)
Als ze een ei leggen doen ze dat in de natuur vaak in een holle boomstam en in gevangenschap in een broedhok.
Maar dan leggen ze het in het broedhok gewoon op de grond met misschien alleen wat zaagsel eronder maar vaak hebben ze zelfs liever een kale bodem.
Als je valkje inderdaad een popje is en ze wil een ei leggen doet ze dat zonder meer wel en dan gewoon op de bodem.
Je kan de eitjes weghalen maar je hebt kans dat ze dan blijft leggen.
Ik haalde ze vroeger wel meteen weg maar je kan ze ook 14 dagen of zo laten liggen dan heeft ze het idee dat ze een nestje heeft uitgebroed en legt dan een tijdje geen eitjes meer.
Op de foto zie je een koppeltje van mij in het broedhok :-)

We horen graag hoe het afloopt.

Groetjes,  Paul