28 maart 2024, 11:12:27

Nieuwe valkparkiet...

Gestart door Luc, 6 september 2002, 14:20:52

« vorige - volgende »

Luc

Ik heb sinds gisteren een nieuwe valkparkiet, hij is 6 weken oud en heeft tot gisteren in een volière gezeten met zijn 9 broertjes en zussen.

Hij voelt zich nog niet op zijn gemak in het nieuwe kooitje. Zal wel beteren.

Als ik eten in de kooi leg blaast hij lichtjes en soms begint hij de kooi op en neer te klimmen.

Mag ik reeds dagelijks proberen om met mijn hand naar hem toe te gaan  ?

Ik weet dat hij eerst nog wat moet wennen aan zijn nieuwe thuis, maar wanneer is het beste moment om hem eens uit de kooi te laten en de omgeving te verkennen. Zie dat ik hem dan niet meer in zijn kooi krijg  :-/ ?

Elke dag praat ik ertegen, fluit ernaar, etc... Hij is wel opmerkelijk kalm.

Ik heb hem nog geen enkele keer horen schreeuwen of fluiten. Is dat normaal ? Moet wel toegeven dat hij reeds kaml was toen we hem uit de volière haalden. Ik wil hem graag handtam maken. Hem op mijn schouder laten zitten.

Ik weet alleen dus niet wanneer het beste moment is om hem vrij te laten in huis ?

Heeft iemand leuke tips ?

cisca

Hallo Luc.
allereerst feli met je valkje,ik zal je een paar nuttige dingen vertellen als je valkje een paar dagen op zijn plekje staat kun je rustig zijn kooi openzetten en hem er zelf uit laten komen dan weet hij ook waar hij er weer in kan.
Je kunt vanaf het moment dat je je valkje hebt met de hand in de kooi maar niet te wild dan schrikt hij wanneer je een stukje troesgierst in je hand neemt zal je valkje heel snel op je hand komen en zo kun je hem aan je hand wennen als dat zover is en hij zit op je hand dan haal je heel rustig je hand met het valkje naar het deurtje en zachtjes tegen hem praten zo wordt het absoluut je beste vriend en zul je er heel veel plezier aan hebben.

Diana

Hij voelt zich nog niet op zijn gemak in het nieuwe kooitje. Zal wel beteren.

Elk valkje moet aan z'n nieuwe huis wennen!

Als ik eten in de kooi leg blaast hij lichtjes en soms begint hij de kooi op en neer te klimmen.

Ze zijn bang als je het eten in z'n hok komt, je beweegt met een bakje en hij weet niet wat het is, dit komt wel goed, als hij honger heeft, eet hij vanzelf!

Mag ik reeds dagelijks proberen om met mijn hand naar hem toe te gaan  ?
Meestal zijn ze wel bang voor je hand (zien het als een roofvogel) maar dit went!

Ik weet dat hij eerst nog wat moet wennen aan zijn nieuwe thuis, maar wanneer is het beste moment om hem eens uit de kooi te laten en de omgeving te verkennen. Zie dat ik hem dan niet meer in zijn kooi krijg  
Er is 99% kans dat hij rond gaat vliegen en 99% kans dat je 'm niet de kooi meer in krijgt...!

Elke dag praat ik ertegen, fluit ernaar, etc... Hij is wel opmerkelijk kalm.
Misschien door bangerigheid (?)

Ik heb hem nog geen enkele keer horen schreeuwen of fluiten. Is dat normaal ? Moet wel toegeven dat hij reeds kaml was toen we hem uit de voliè²¥ haalden. Ik wil hem graag handtam maken. Hem op mijn schouder laten zitten.

Over Tam maken:
Zorg bij het kopen van een vogel, dat er een geschikte kooi thuis klaar staat om de vogel te verwelkomen.
Men moet echter niet al te verbaasd zijn als het dier een paar dagen nodig heeft om op zijn gemak te raken en eerst nog wat nerveus doet.
Laat hem in een rustig hoekje van de kamer even aan zijn omgeving wennen en aan de dagelijkse gang van zaken in huis.
Al gauw zullen ze zich daaraan hebben aangepast.  
Ze zullen al gauw de gezinsleden uit elkaar kunnen houden en weten ook de gezichten te herkennen.
Ze zullen u spontaan begroeten als u in de buurt van de kooi komt.                                                                          

Heeft men een naam voor de vogel bedacht, probeer die dan door de vogel zelf te laten zeggen.
Gebruik een korte naam en roep de vogel zo vaak mogelijk bij die naam, daarmee tegelijk de eerste spraaklessen inleidend.
De eerste africhting moet er op zijn gericht de vogel te leren dat hij in de hand word genomen en dan
een vinger als zitstok kan gebruiken.

Oefen dat langzaam maar vastberaden, er voor zorgend geen onverhoedse bewegingen te maken die het dier kunnen verschrikken.
Open de behoedzaam het kooideurtje en houd de uitgestrekte wijsvinger voor de vogel, net iets boven de hoogte van het zitstokje.
Algauw zal de vogel daaraan wennen en na een paar keer zal hij blijmoedig op de vinger overwippen als hij de kans krijgt.
Vogels in een grote volière krijgen voldoende beweging en kunnen vrij rondvliegen.In een huiskamerkooi gehouden vogels hebben behoefte
af en toe de vleugels uit te kunnen slaan en wat rond te vliegen.Ze moeten dat dagelijks kunnen doen of ten minste driemaal in de week.
Ze zullen er dankbaar gebruik van maken en vertonen doorgaans voldoende verstand om na enige tijd uit eigen vrije wil weer in de kooi terug te gaan.
Het spreekt vanzelf, dat men er voor moet zorgen dat de ramen en de deuren gesloten zijn en blijven, terwijl de vogel zijn vliegoefening houd.
Denk ook aan de schoorsteen en natuurlijk mag er geen open vuur in de kamer zijn.Ze moeten dus voor mogelijke ongelukken worden gevrijwaard,
ook tegen eventuele andere huisdieren, want vooral katten zijn nooit te vertrouwen.
Totdat de vogel helemaal op de hoogte is van alle mogelijkheden in de kamer, is het verstandig om de vitrage voor de ramen te sluiten,
zodat ze niet tegen de ruiten vliegen, die ze niet kunnen zien.Met wat overleg zal de parkiet al gauw veilig vrij rond kunnen vliegen en de
omgeving verkennen.
Hoewel het juist is, dat elke parkiet een aanleg heeft om te leren spreken, zal het succes afhangen van de tijd die men wil besteden aan
het aanleren.Het is inderdaad een tijdrovende zaak en verlangt veel geduld, zowel van de vogel als van de bezitter.
Belangrijk is wel dat het dier volkomen tam is voordat men aan de 'spraaklessen' begint.
Begin dan het dier te leren zijn eigen (eenvoudige) naam uit te spreken.
Door steeds de kooi te naderen met het uitspreken van bijvoorbeeld: Hallo Pietje en dan dezelfde intonatie te gebruiken, zal men plotseling
worden verast als de vogel zijn eigen naam zegt.
Blijf zijn naam eindeloos herhalen, totdat hij die kan zeggen, voordat u overgaat zijn vocabulaire uit te breiden.
Heeft de vogel eenmaal geleerd woordjes te zeggen, dan zal zijn 'taalgebruik' snel toenemen en kan het dier tenslotte hele zinnetjes zeggen.
Het is met een papegaaiachtige in huis zelf geboden zelf gekuiste taal te gebruiken, want de vogels weten natuurlijk niet wat ze uitkramen.