8 mei 2025, 18:54:03

broedblok

Gestart door Cinderella, 8 februari 2006, 22:03:21

« vorige - volgende »

Cinderella

Hoi

Weer even een vraagje van mij.

Ik las juist ergens dat het de gewoonte is dat de man eerst het blok gaat verkennen en dat de pop daarna meegaat.

Bij ons blijkt het juist andersom te gaan. De pop kruipt wel in het blok maar de man niet.

Kan dit zijn omdat het blok op de bodem staat en niet ophangt? Het is wel binnen in een grote vogelkooi en dus niet in een grote voliere.

Maar mijn valkjes zijn eigenlijk ook nog niet een echt koppel. Zij wil wel maar hij niet, maar zij blijft wel eitjes leggen (ondertussen al meer dan 15). Kan dit nog wat worden of moet ik misschien het blok toch nog maar even weghalen?

Groetjes

Kirsten

Hoi,

15 eitje is wel erg veel,. ik zou om haar wat rust te geven het broedhok even weghalen,. broed ze wel op de eitjes als ze ze legt?
en hoe oud zijn de man en pop?

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Cinderella

Ze zijn oud genoeg hoor. De pop is van 2004, het mannetje weet ik niet helemaal zeker maar hij is altijd over het jaar.

Het probleem is echter dat als ik het blok zou weghalen ze gewoon op de bodem doorlegt.

Er liggen op dit moment 5 eitjes in het blok waar ze niet meer naar om kijkt en ze heeft er weer eentje buiten het blok gelegd waar ze op begint te broeden als het donker wordt.

Dus ik denk niet dat het veel zal helpen als het blok weg is?

Ik weet het niet???? ???

Ze is al aan het leggen vanaf kerstavond en tot nu toe nog niet gestopt.

Tara

Waarschijnlijk is dit mannetje niet geschikt voor haar...
En de man gaat niet eerst op verkenning, logisch... Ze vormen namelijk geen koppeltje.

Volgens mij zal het moeilijk zijn om die twee een koppel te laten worden, het is natuurlijk altijd mogelijk...

Ze is wel al erg lang aan het leggen,
om dit te vermijden zou je eens iets aan de omgeving kunnen doen, bijvoorbeeld eens in een andere kooi, of verplaatsen van ruimte, dit zou (kunnen!) helpen.

Het is altijd moeilijk om een pop die blijft leggen te doen stoppen, weet ook niet altijd wat voor raad ik daarop best geef. Volgens mij zal je moeten kijken voor nog een mannetje en dan eigenlijk beter ook een popje voor de overige man, om te kijken wat de voorkeur van je pop is.

Groetjes, Tara

Cinderella

Nu is het wel zo dat ze nog maar een maandje bij elkaar zijn.

Ze zouden misschien nog moeten wennen?

Het mannetje was ook al tam en reageert wel heel fel op mensen maar dus niet op zijn vrouwtje.

Kirsten

Jeetje das wel lang hoor,. zorg in ieder geval voor voldoende sepia,. grit, kiezel en eivoer om haar een beetje in conditie te houden. Ik zou zoiezo de eitjes laten ligge of ze vervangen door nepeitjes,. in de hoop dat ze het leggen gaat opgeven,. En het broedhok zou ik weghalen en eerst op zoek gaan naar een andere kweekrijpe man voor haar,.je weet wel zeker dat die andere een mannetje is? Heb je eventueel ruimte voor meer valkjes, want zulk advies is niet voor iedereen mogelijk.
Als je het liever bij deze twee wilt houden dan zou ik gaan overleggen met een arts om haar misschien een hormooninjectie te geven.

Groetjes
Kirsten

Tara

Dat zou ook wel kunnen idd.
Een vriend van mij heeft ook vogels (grasparkieten) en die heeft ze ook per 'koppel' (man en vrouw) samengedaan en na een tweetal weken werd er toch eentje een koppel, terwijl ze eerst niet veel van mekaar moesten weten.

Maar ik hoop een beetje dat jouw popje wel niet te agressief is wat d'r nestje betreft, of 't mannetje mag het vergeten denk ik...

Kirsten

Ja het kan zeker zijn dat ze nog aan elkaar moeten wennen,. je probleem alleen is dat zij blijft leggen en dat is niet goed voor haar en put haar uit

Groetjes
Kirsten

Tara

Citaat van: Kirsten op  8 februari 2006, 22:31:43
Ja het kan zeker zijn dat ze nog aan elkaar moeten wennen,. je probleem alleen is dat zij blijft leggen en dat is niet goed voor haar en put haar uit

Groetjes
Kirsten

Helemaal mee eens trouwens,
door te veel leggen kan ze sterven... Ze verzwakt, d'r borstbeen zal vooruit steken, ze sterft...

Natuurlijk is dit bijlang het geval nog niet, maar ze moet stoppen met zoveel te leggen..

Cinderella

Ik heb dus geen ruimte voor nog meer vogels. Ik hoop er maar op dat ze toch nog kunnen samenkomen.

Zijn er misschien nog dingen die ik kan doen om ze een koppel te laten worden of moet het echt volledig van de vogels zelf komen?

Deze eitjes kan ik dan best laten liggen zodat ze denkt dat ze ze volledig kan uitbroeden.

Tara

Hoi,

jij kan er voor zorgen dat ze een blok hebben, eivoer, grit, en al die benodigdheden (zorg zeker dat ze sepia/kalk heeft want dit heeft ze zeker nodig!)

Maar voor écht verder te gaan moet het van de valkjes zelf komen, de paring gebeurt niet vanzelf hé ;)

Kirsten

Hoi Tara,

Ik zit te twijfelen, maar denk wel om het minder te stimuleren dat het broedhok eruit moet,. wat denk jij? Dus zeg maar de eitjes gewoon op de grond laten liggen in een hoekje ofzo

Groetjes
Kirsten

Tara

Hoi Kirsten,

ik vind het zeker 't proberen waard,
maar volgens mij is de kans groot dat ze zal blijven leggen op de grond.

Is 'n moeilijke situatie, jammer dat ze de man (nog) niet ziet staan, het zou haar goed doen 'ns een echt nestje te hebben.

Groetjes, Tara

Cinderella

Ik heb het even anders geprobeerd.

Toen ik de man ging halen kregen we de kooi en alles erbij dus heb ik ze nu even in de kooi van de man zitten. In een andere omgeving zal de pop misschien stoppen met leggen.

Ze zitten wel een beetje kleiner nu maar als het helpt moet het maar. Ze komen toch dagelijks uit de kooi dus beweging krijgen ze wel.

Ik hou jullie op de hoogte.

Kirsten

Hoi Cinderella.

Het is inderdaad het proberen waard. Ik hoop dat het helpt,

Groetjes
Kirsten