18 mei 2025, 23:21:22

help! Valkjes blijven eitjes leggen!

Gestart door Nes, 26 januari 2006, 10:59:07

« vorige - volgende »

Nes

Hallo allemaal!

Zoals sommigen van jullie weten heb ik 1 mannetjes valkparkiet (Croky) en twee vrouwtjes (Rocky en Binky) en ze blijven eitjes leggen aan de lopende band :o! Ik weet niet wat ik ermee moet ???, kan iemand mij advies geven? Ik maak me er zorgen om...

Groetjes Vanessa.

Rianne

Hoi,

valkjes leggen vaak maximaal 6 eitjes. Het beste kun je de eitjes laten liggen tot ze niet meer leggen. Als je ze steeds weghaalt, blijven ze heel lang doorleggen. Als er eitjes liggen kun je ze het best vervangen door nepeitjes.

Nes

Hallo Rianne,

ik heb ze ook iedere keer uit laten leggen, alleen dan beginnen ze steeds weer overnieuw  :-[ dat is het probleem..
Als het niet erg is, vind ik het natuurlijk geen probleem, maar ik weet niet of dat dit normaal is of schadelijk kan zijn...

Rianne

Hoi,

als je ze vervangt door nepeitjes, en je laat ze er 18 dagen op broeden, gaan ze er vanzelf vanaf. Dan pas kun je ze weghalen.

Nes

ik heb ze ooit wel vier weken op de eitjes laten zitten en dat maakt geen verschil! Ze gaan gewoon daarna weer nieuwe leggen  :-\ ze zijn veels te fanatiek!

Lin

Als ze echt uitgeput raakt, dan kan je misschien zorgen dat ze nergens een ruimte vind wat ze als nest kan zien. Zorg ervoor datz e niet overvloedig water heeft en veel lichturen. Laatste redmiddel is natuurlijk naar de DA een hormonenprik halen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Nes

Hoi Lin,

ze lijkt er gelukkig helemaal geen last van te hebben en ze ziet er goed uit. Alleen ze legt al onderhand een heel jaar aan een stuk eieren. Het lijkt mij niet goed... Maar als het verder geen kwaad kan...

emca

hoi nes,

ik en me vriend zitten met de zelfde probleem onze oudste emca heeft eerst zes eitjes gelegd een gaat nu nog steeds door met leggen ze heeft er in middels 8 liggen.

groetjes emca
emca, kuifje, roosje r.i.p, luna jongies en verzorgers

1e eitje is gelegt op 22-05-06 bevrucht niet geboren
2e eitje is gelegt op 24-05-06 bevrucht geboren op 12 juni.
3e eitje is gelegt op 26-05-06 bevrucht geboren op 13 juni
4e eitje is gelegt op 28-05-06 bevrucht geboren op 16 juni
5e eitje is gelegt op 30-05-06 bevrucht geboren op 17 juni

Rianne

Hmmm....
Iemand bij dagboeken (Aad) had dit ook met zijn valkje. Hem werd geadviseerd om de kamertemperatuur te minderen, en de uren licht te verkorten.

Nes

tja, ik weet het ook niet  ::) begrijp er niks van...
Ze geeft gewoon niet op....
Maar zolang ze er nog gezond bij zit moet ik me misschien maar niet zo druk maken.
In ieder geval bedankt voor de reacties.

bobbie

Hoi,

De valken douchen schijnt ook het eieren leggen te stimuleren. Dan krijg je zo'n lekkere vochtige tropische lucht en dat activeert. Heb ik pas gehoord van een dierenarts.

groetjes, Nel :)

Nes

misschien is dat het wel. Vochtige lucht...
Wij hebben namelijk geen centrale verwarming, maar een kachel waar een keteltje met water op staat voor de verdamping. Dat zou het misschien wel eens kunnen zijn!

Andrea

Hoi Nes,

Ik heb hetzelfde gehad met Sparkle, zij bleef ook maar eieren leggen (12 intotaal). Ik had de echte vervangen door neppers. Op den duur is dat niet goed voor de gezondheid van de vogel, ze raakt uitgeput en komt veel stoffen (calcium) te kort. Ik had een goede tip van iemand gekregen het daglicht te minderen (het was toen nazomer). Ik heb dondere gordijnen op mijn kamer, dus ik kon makkelijk mijn kamer verduisteren. Gelukkig werkte dat, anders kun je nog naar de dierenarts gaan als het uit de hand loopt.

Groetjes,
Andrea

Binkie en Sparkle