29 maart 2024, 16:36:16

ons valkparkietje angel

Gestart door angel, 5 februari 2006, 20:39:39

« vorige - volgende »

angel

Hallo allemaal,
sinds 4 daagjes zijn wij de gelukkige eigenaars van ons valkparkietje angel van 2 maandjes. We willen haar heel graag tam maken, dus geven we haar heel veel aandacht. Ze wordt wel steeds vertrouwder met ons want we mogen al aardig dicht bij haar komen met onze hand. Maar ze wil absoluut niks van ons eten en als ik haar aanraak fladdert ze haar hele kooi door. Ook als ik trosgierst bij haar hou is ze er bang voor. Omdat ze nu toch al zo'n 4 dagen in de kooi zit vind ik dat best zielig,  :'(maar is het al verstandig om haar een keertje uit haar kooi te laten? ???


groetjes ;D

Monky

Hi,

Laat ik je eerst feliciteren met je nieuwe valkje.

Ze moet sowieso wennen aan de nieuwe omgeving en dat is niet altijd zo een twee drie gebeurd. Ook afhankelijk wat het verleden van zo'n dier is geweest. Gun haar nog even rustig de tijd.
Ik denk dat ik eerst de trosgierst gewoon in de kooi zou leggen. Ze kan dan op haar gemak ondervinden hoe lekker trosgierst is. 
Als je ziet dat ze er behoorlijk van eet. Dan kan je proberen het tussen de tralies door te geven. Ze ziet dan dat jij degene bent die het lekkers geeft. Als ze dan niet meer bang is, kan je het via de opening doen en met de hand de kooi in.
Het is dus heel belangrijk het langzaam aan te doen en niets te forseren. Vooral veel met haar praten als ze onrustig is.

Ik denk niet dat je haar eruit moet laten als ze nog niet aan je handen gewend is. Als ze dan weer de kooi in moet, zul je haar moeten vangen en begin je weer van voren af aan.
Zo erg is het niet als ze meer dan een weer in de kooi zit. Ik neem aan dat de kooi groot genoeg zodat ze in elk geval kan "droogvliegen"

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Laat af en toe weten hoe je vorderingen gaan. Is namelijk altijd leuk om te lezen  ;D

Voor meer info kan je ook kijken bij
http://www.valkparkiet.com/nl/files/tammaken.htm

Veel plezier met Angel  :D :D :D

Groetjes,
Monky

angel

thks, we dachten ook all dat het niet verstandig zou zijn, omdat we haar dan misschien opzouden jagen als we haar we terui in haar kooitje zouden stopppen. En ze heeft gelukkig ook een kooi die groot genoeg om een beetje rond te fladderen. Het is echt een schat, en vinden haar nu al heel gezellig. Elke keer als we op de bank zitten, zit ze vrolijk naar ons te fluiten en reageert op alles wat ze op de tv hoort. Het zou natuurlijk nog leuker zijn als ze tam word, maar dat bouwen rustig aan op. Alleen leek ze vanochtend juist weer wat minder vertrouwd met ons, dat was wel jammer. Ze vloog elke keer weg als we een hand in de kooi deden. Ook kan ze soms op de grond van haar kooitje heel hard van de ene naar de andere kant rennen. Is dat niet erg ?

groetjes

Ineke

Wacht in elk geval met los laten totdat ze in de kooi op je vinger komt zitten. Bij mij hielp t door uren naast de kooi te zitten met de arm in de kooi bungelend. Na twee avonden dit gedaan te hebben vloog de vogel niet meer als een dolleman door de kooi. Daarna gierst in mijn hand gelegd en de vogel erheen laten komen. Duurde ook twee dagen eer ie zelf naar de hand met gierst kwam. En natuurlijk veel praten. Wat t rennen onder in de kooi betreft denk ik dat ze onrustig is en misschien soortgenoten mist? Wellicht hebben anderen hier ervaring mee?