28 maart 2024, 13:20:54

Eitjes

Gestart door Desie, 22 augustus 2002, 03:15:50

« vorige - volgende »

Desie

Hoi,

Ik heb effe een grote vraag!!!
Ik heb een gele en een soort grijze valkparkietjes zitten. De gele hebben we al 8 jaar en de andere een vier jaar.
Het laatste jaar komen die twee eigenlijk pas goed overeen, eigenlijk te goed, hihi. Ik had al eens eitjes ontdekt (door de grijze) en had ze altijd weg gedaan omdat ik niet wist wat ik ermee moest, nu heb (had) ik weer twee eitjes en dacht om ze eens bij te houden. Ondertussen is er eentje gebroken omdat het bleef plakken bij de pop, ik wilde hem er nog afhalen maar het was al te laat dus hebben we nu nog één eitje over. Nu is ook alles anders vind ik dus denk ik dat ze bevrucht zijn, omdat ook het mannetje (gele) er gaat op broeden en beveiligen ze hun eitje op en top. Zoals nu heb ik het nog niet meegemaakt dat die gele de grijze zo beschermd. De gele (jopke) is eigen aan men man, ik heb er nooit echt kunnen aankomen, heeft een tijd ook mijn vriend geweest maar de laatste jaren niet meer, daarom hadden we er nog ene bij genomen, voor mij en als vriend voor jopke. Mijn pipo'ke (grijze) daar kan ik alles meedoen.
Maar wat ik nu zou willen is of dat er iemand alle informatie kan geven over eieren van valkparkieten, hoelang het duurt eer ze uitkomen, de verzorging, enzoverder ..........
Ik weet er totaal niks van en zou er toch wat van willen weten zodat ik hun vogelkindje mee kan verzorgen.
Alvast bedankt!!!!!

Groetjes Desie

Peter

Hallo Desie,

Het duurt zo'n 20-21 dagen voordat het eitje uitkomt. Als het ei bevrucht is, kun na enkele dagen al rode aders zien in het ei als je het ei tegen een sterke lichtbron houdt. Voor de rest kun je al je antwoorden vinden op website bij "Informatie", "Voeding" en "Vragen over.."

Veel succes.

Groeten,
Peter

Desie

Hey Peter en Angelique,

Bedankt om te antwoorden, ik heb al aan het rondneuzen geweest op de site, ik sta zowat versteld, ik heb me veel te weinig ingelicht over parkieten, maar ja, ze zullen het hier wel goed hebben want ze zijn altijd vrolijk.
Nu had ik nog een vraagje want ik kan het niet meteen vinden.
Als het ei uitkomt mag ik het jongske dan gewoon bij zen ouders laten zitten? Als het dan zelfstandig kan eten mag ik het dan in een ander kooitje zetten? (kwestie om het handtam te maken)
De ouders moeten dan ook speciaal voer krijgen zekers om het jong te kunnen voeden of moet hun gewoon zaad er ook nog in blijven dan?
En is het normaal, sinds dat de eitjes er zijn en het popje poept stinkt het verschrikkelijk hun kooi, dagelijks wordt de kooi gereinigd maar na 1 keer gepoept te hebben, pfffff, leuk is anders.

Groetjes Desie

Peter

Hallo Desie,

Je kunt de ouders het jong gewoon groot laten brengen. Als de valkparkiet een week of 5 oud is kun je de valk nog zeer goed tam maken zonder echt een grote kans dat je valkje doodgaat. Met handopfok overleven de meeste valkjes het namelijk niet. Je kunt het beste het valkje door de ouders groot laten brengen. Als de ouders gewoon alles voert wat op onze pagina "voeding" staat omschreven moet het goed gaan. En een beetje extra eivoer kan geen kwaad.

Het is normaal dat de poep een beetje stinkt en zeer groot is. De pop houdt het op zodat ze niet zo vaak van het nest hoeft.

Veel succes.

Groeten,
Peter