28 april 2024, 08:16:22

Wormen: vraag en antwoord

Gestart door vanta, 29 augustus 2004, 22:55:00

« vorige - volgende »

marianca.

Hallo inger en paul,

bedankt voor jullie zeer goede en uitgebreide uitleg.Op dit moment ben ik wat angstig en triest.Heb blondie(de lutinipop)vanmiddag al apart gezet,ik weet dat het niet veel uitmaakt maar ik vond haar poepertje zo vies dat ik haar goed wil blijven observeren.Nu net zag ik weer een worm,de 3de,op de bodem van de kooi liggen..brrrrrrr.Verders merk ik niks aan haar.Wat me heel angstig en triestig maakt is dat Misty net voer op het spuugen was...je hoorde de zaadjes door de voiliere vliegen.Misty is de hele dag al wat stil...eet wel maar doet niet actief mee met de andere.Komt het nu door de Bogena dat ze zaadjes opspuugt?Ze zit erbij als een oud dametje...echt zielig :(

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Houd het in elk geval goed in de gaten als het erger word meteen even dr Feld bellen wat die ervan denkt.
Zoals Inger al zei kan er door wormen ook iets anders gebeuren en ze kunnen een bacteriele infectie oplopen.
Dat overgeven kan ook door dat middel komen misschien en er hoeft natuurlijk niks aan de hand te zijn.
Maar ze moet dat spul wel binnenkrijgen en het er niet uitgooien anders helpt het niet.
Als het goed is moet je nu steeds meer dode wormen vinden dat is een teken dat dat middel werkt.
En dan na 10 tot 14 dagen herhalen die kuur want ze zullen ook eitjes hebben en die komen dan uit en die verdelg je dan ook meteen.
Sterkte met je kleintjes.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo Paul,

Ik zei tegen jou Misty maar bedoelde Sita.Is het Popje dat dit jaar 5 mooie jonkies heeft gehad met Kokkie.Vanmorgen was ook haar poepertje nat maar nu op het moment niet meer.Eigenlijk valt me nu op dat die hele voiliere wat sloompies is..toch van de bogena???.Bij blondie,de Lutino,lag en hing vanmorgen de 4de worm...weet je...ik maak zo goed schoon met dettol..dweil de vloeren waar hun staan ermee.maak de bakken waar ze uit eten schoon ermee,de stokken..en verdorie nog krijgen ze wormen :(.Maar,er zijn ook veel vliegen geweest deze zomer,ik woon echt bij de velden waar het vee van de boeren staat en veel paarden,zouden die vliegen dat overbrengen?Ik dacht ook altijd dat binnenvogels nauwelijks of niet wormpjes krijgen.
Maar,als Sita haar poepertje ook nat is komt dat door de Bogena :-/Ik heb vanmorgen ook Kamillethee gehaald in de Apotheek,schijnt voor vogels ook goed te zijn voor de spijsvertering en werkt reinigingt.Schaden zal het niet.

Was ook aan het denken om eens Baytril te bestellen bij de apotheek...dan kan ik een bepaalde groep die bij blondie zaten misschien een kuurtje geven...wat vinden Inger en jij hiervan?

groetjes
marianca

Paul

16 oktober 2004, 19:28:05 #18 Last Edit: 16 oktober 2004, 19:28:47 by Paul
Hoi Marianca,

Wormen worden vaak overgebracht via ontlasting van buitenvogels maar ik denk niet dat die bij jou binnen komen.
Misschien heeft er wat op of in iets van voer gezeten dat is het meest voor de hand liggende.
Ik heb hier nog nooit mijn binnenvogels ontwormt ik ga het wel een keer preventief doen maar ik heb ook nog nooit problemen bij de vogels gezien.
Buitenvogels preventief ontwormen is gewoon zeker nodig.
Ik zou zeker niet zo maar Baytrill geven dan zou je het beste eerst ontlasting kunnen laten onderzoeken en als het bacterien die schadelijk zijn bevat dan pas geven.
Je kan de ontlasting dan gewoon opsturen naar dr Feld bijvoorbeeld of naar een andere vogelarts in Belgie zijn die er ook zeker.
De ontlasting kan tijdens de kuur heel anders zijn en het kan nu dus ook best normaal zijn dat het wat vloeibaarder is en blijft plakken zeker omdat het ervoor niet was en pas na de kuur ineens is.
Als het spontaan zo zou zijn moet je je wel zorgen gaan maken maar nu denk ik wel dat het daar aan ligt.
Vandaag is de laatste dag van de kuur en dan zou er morgen toch verandering in de ontlasting te zien moeten zijn zeker later op de dag omdat het natuurlijk nog even blijft doorwerken.
Hoe zien die dode wormen eruit ik was benieuwd hoe groot die zijn en of je ze zo met het blote oog kan zien.
Als ik soms ontlasting niet vertrouw kijk ik ook wel eens met een loepje dan vergroot het behoorlijk maar ik heb nog nooit iets wat op een worm lijkt gezien hier vandaar dat ik dat even wil weten.
Als de kuur goed werkt moet je vandaag zeker een aantal wormen in de ontlasting gaan tegenkomen want het duurt natuurlijk even voor ze allemaal dood zijn en eruit komen maar denk wel dat er zeker al een boel dood zullen zijn nu.
Als je het voor je gevoel niet vertrouwd dan moet je morgen gewoon een afspraak maken met een vogelarts dan kan je in elk geval even laten kijken of bel dr Feld even op die kan je vandaag ook berijken voor noodgevallen.
We geven hier natuurlijk zoveel mogelijk informatie en tips maar we kunnen er natuurlijk ook wel eens naast zitten.
Geef je ze trouwens ook wat druivesuiker of roosvicee door het water nu want dat kan ze nu even extra kracht geven wat ze misschien even tijdelijk nodig hebben.

Groetjes, Paul


marianca.

Hallo paul,

Nou,ben al een stuk blijer :).Sita zit al een hele tijd lekker te eten dis zal zijn wat jij net beschreef...de ontlasting is dunner door de wormenkuur.Ik heb er lekker een lepel druivensuiker bij gedaan..heb ze ook zien drinken.Blondie,de lutinipop,heeft haar poepjes ook al ietsjes vaster,jippieeeeeeee,ben ik heel blij om.Als het morgen,dan is de kuur om,nog vaster is mag ze weer in de groep en anders observeer ik haar nog ff en als het niet beter word zal ik vragen aan Dr Feld of hij iets zal opsturen.Heb Kamilliethee gekocht zoals ik al zei en heb een flinke kan klaar gemaakt met lekker veel druivensuiker.Dit heerlijke drankje :D ;D zal ik ze moregn allemaal geven,ben benieuwd of ze het drinken.
De wormen zijn spoelwormen...heb vannacht,kon niet slapen van ongerustheid,wat gesurf en gezocht en vond bij deze kliniek...www.dierenkliniek-de-toren.nl...de wormen.Dus als je ze wil bewonderen zal je ze op die site zien staan.Ik gooi ze meestal meteen weg omdat ik er behoorlijk vies van ben.Vanmorgen had Blondie er een aan haar poepertje hangen en nadien de helft op de bodem en andere nog aan haar poepertje...nu is dat kren allang eraf en door mij een ritje Toilet gekregen..brrrrrr.Trouwens..op de site staat dat ala wormen eruit komen(dood)ze meestal sterven door ouderdom.
Nog ff dit...ik vind en vond blondie nooit suf of ook wat.Altijd speels en ook niks mager hoor...ze zal snel de 1oogr hebben als niet meer...raar he,zoveel wwormen en niks merken.
Mag ik haar(wat vinden jij en Inger ervan)als de poepjes morgen redelijk zijn bij de groep zetten :-/.Of nog zoals ik al beschreef observeren..ze is nu wel erg zielig :(.

Zo..ik ben alle voilieres aan het ontsmetten...weet dat het pas na d ekuur mag maar ik vind het zo viessssssss die wormen dat ik het nu doe en dan overmorgen nog maar eens...hele huis ruikt heerlijk naar Dettol :D ;).

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Wat fijn dat het al weer wat beter gaat :-)
Dat kan best kloppen dat je verder niks ziet soms hebben ze er in het begin ook zelf helemaal geen last van maar je moet er zeker wel wat aan doen natuurlijk.
Dit is geen ziekte door een bacterie en als er een wormen heeft zullen ze allemaal al lang eitjes hebben binnengekregen.
Je moet de kuur ook herhalen zoals op het flesje staat en dan zijn ze allemaal behandeld.
Dus als ze er wat beter uitziet kan je haar gewoon bij de andere valkjes zetten hoor.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Ik ben het met Paul eens...Baytril is een best sterk antibiotica, die beter niet zonder voorschrift van een arts gegeven kan worden. Dit omdat Baytril ook de normale darmflora doodt, die juist van belang is om de darmen te beschermen tegen de 'slechte' bacterien. Hierdoor zou de vogel in het slechtste geval juist ziek kunnen worden.

Het kan best dat de ontlasting/ vogels wat veranderen door ontwormingsmiddel, al het ik het zelf nooit echt bemerkt. Het kan ook zijn dat het zo lijkt, omdat je er zelf nu erg goed op let?  ;)
Maar daarbij moet je bedenken dat het ontwormmiddel ook door het lichaam 'verwerkt' moet worden.

Ik zou de besmette lutino heel goed in de gaten houden of ze voldoende water (ontwormingsmiddel) drinkt en anders in de bek bijgeven. Sowieso opnieuw behandelen na een dag of 10 en desnoods zou ik een 2 wkn later ontlasting onderzoek laten doen om te kijken of de ontworming effectief is.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo Inger en Paul,

bedankt voor jullie zeer uitgebreide reactie ;)Zal zeker de kuur herhalen.Dinsdag moet ik weer naar Nederland voor mijn werk en dan koop ik meteen 2x bogena.Hie rin Belgie is het niet verkrijgbaar..is niet geregistreerd..dus mag niet verkocht worden.Kan zijn wat je zegt Inger dat ik nu meer op de poepjes let..als een vogel wat heeft let eens mens meteen beter op  ;)Haar poepjes zijn momenteel erg weinig en worden vaster..ikke blij :D :D.Ik denk dat als haar poepertje zoals nu (wordt steeds droger..is eigenlijk al droog)blijft en ik niks meer zie morgen en haar poepjes zijn als nu maar het liefst iets vaster ze morgen lekker naar haar groepje gaat.Ze eet goed dus dat is een goed teken.Al mijn lieverds eten goed..pfffffff ben ik blij :).

Ben net pas klaar met de grote reiniging..zei al tegen mijn man dat ik vannacht droom van voilieres en Dettol en van mijn lieverds maar oke..dat zijn leuke dromen.
Maar alle gekheid terzijde...ik ben blij dat dit forum bestaat en zo een goede kenners als jullie zijn ;).Anders ren je ook van de ene dierenarts naar de andere en tenslotte overlijd je valkje misschien door verkeerde diagnose.

Dus,een pluimpje voor jullie beide en ik hoop dat morgen ook alles goed is met mijn valken.

groetjes
marianca

marianca.

FF dit nog...ik laat het met de baytrill...bedankt voor de raad ;)


Groetjes
marianca

marianca.

hallo Paul en Inger,

Hier een foto van Blondie..is niet echt duidelijk.Dat gele geval wat tegen de kooi aanhangt is Flipper :).Hij wilde haar wat gezelschap houden..lief he :D.

Ik vind dat je duidelijk ziet dat het best een forse madam is.




betty

Hé Marianca,

goed om te horen dat een groot deel van de wormen inmiddels dood zijn:)
Je had nog een vraagje gesteld over het doorgeven van wormen door vliegen. Wat ik weet is dat wormen gastheerspecifiek zijn, dus het is niet waarschijnlijk dat deze wormen van de paarden en/of koeien afkomen om vervolgens bij je vogeltjes tot ontwikkeling te komen.

Of de vlieg de eitjes van de worm uit de ontlasting van de buitenvogels mee naar binnen kan nemen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat een paar wormeneitjes aan de pootjes van de vlieg blijven kleven en dan in je valkenkooi terecht zijn gekomen (maar dat zou dan wel toevallig zijn)

In ieder geval veel sterkte met de ontworming en het vele schoonmaken,

groetjes Shalina

marianca.

Hallo shalina(mooie naam trouwens)

Schoonmaak zit erop hoor...heb net lekker shorma gegeten ;).
wat je zegt met de vliegen...tja,zeg nooit nooit.Woon heel landelijk en de vliegen hier is bijna onmenselijk :D ;D(grapje).Het zijn of waren er wle veel maarja als je buiten de stad wil wonen en dan rondom de boerderijen,tja..dan vraag je erom.


Groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Fijn dat het wat beter lijkt te gaan misschien was het even een reactie op het ontwormingsmiddel en is ie daar nu meer aan gewend.
Ook die wormen zullen vreemd gaan doen omdat ze dat middel krijgen dus misschien dat dat een reactie geeft van binnen.
Ik denk dat het wel goed gaat als je nu al geen vreemde dingen meer ziet :-)
Ik ben benieuwd hoe hij zich morgen voelt maar op de foto zit ie er al een stuk beter bij dan je vanmiddag beschreef :-)

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo Paul,

Vanmorgen had zij(niet hij :D ;)) wat aan haar poepertje plakken..was wel veeeeeel dikker en donkerdergroen dan de andere poepjes :).Ik denk dat het bleef plakken omdat zij nog al erg bevederd is daar...nu is het eraf en heb het meteen uit de kooi gehaald voor controlle...geen worm erin.Daarna kwam een poepje wat weer wat lichter van kleur was maar in verhouding plasje..poepje..klopt het wel.Mooi wit erbij..alleen iets nat.Nu weet ik niet om haar dadelijk erbij te doen..ergens ben ik beetje dom he...ze komt uit die groep dus of ze nu erbij zit of niet...ze zijn allemaal behandeld...ook de andere voilieres...besmet heeft ze hun toch al.
Trouwens,gister op Internet gevonden,dacht bij Birdweb,dat vliegen en muggen etc wel degelijk gastheer zijn voor wormeieren ;).Ze halen dat op van de ontalsting van paarden en Koeien..blijft aan hun pootje kleven en zo kunnen ze het meenemen naar de vogels.Uiteindelijk is de besmetting dan begonnen op de bodem van de kooi en de valken eten hiervan.
Ik vond het al raar dat er wormen waren bij mijn valken omdat ik hier altijd lees dat het bij binnenvogels nooit of zelden voorkomt.Maar,of het uiteindelijk de vliegen of muggen(waar het hier ook van krioelt) was weten we niet ;).

groetjes
marianca

Blondje erbij zetten in de groep :-/

marianca.

Hallo Paul,

Nou speciaal voor jou :D ;) een foto van een overheerlijke spoelworm.Had mijn vorige bericht nog net geplaats en Blondje had een poepje gelegd.Ik controleer ze nu en jawel hoor..na de schoonmaak..brrrrrrrrr,sorry hoor,kwam dit tevoorschijn...het wonder der natuur.






Misschien ook wel iets voor Ligue om op het Forum te plaatsen onder wormen.

groetjes
marianca