13 mei 2025, 21:01:47

hoeveelheid licht

Gestart door Roma, 26 januari 2006, 14:02:06

« vorige - volgende »

Roma

hoi,ik heb een vraagje. De hoeveelheid licht in een volliëre is dat belangrijk voor het kweken? Verschillende hier weten dat ik zó graag jonkies wil ( he,Riny is een tijdje geleden,maar ik ben er weer )
Ik was al van plan om licht te maken in de kamervolliëre.Deze staat nl voor het grote raam in de woonkamer maar zomers zijn bij mij de rolluiken altijd af voor de zon en nu dacht ik zo zouden m'n valkjes dan te weinig licht krijgen. Ik weet het ook niet meer hoor :-\
groetjes van Roma

Lin

Ik heb laatst gelezen dat je het langzaam moet opbouwen elke dag 10 min langer tot je meer dan 13 uur hebt.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Roma

Hoi,Lin dank je voor je reactie. als ik het goed begrijp die 13 uur is dus incl daglicht. Kan ik er een gewone lamp in hangen hoeveel watt max of kan dat ook een tl zijn. Het rare vermoeden rijst bij mij dat het aan het licht ligt. Ze knuffelen wel maar verder gaan ze niet op één keer na. Ik heb op dit forum overal al gekeken waar het aan kon liggen. groetjes van Roma

Rob S

Hoi Roma,

Je kunt het beste geen tl-lamp erbij hangen, deze knippert en dat is alleen zichbaar voor de valkjes en ook erg vervelend dus.

Groeten Rob

Bianca

Het beste is zelfs true-light
http://www.naturalite.nl/  ;)
Is best prijzig maar wel het ideale licht.

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Roma

Dank jullie voor de raad.
nog een vraag, ze zitten in een binnenvolliëre
zou dus ook een lamp bovenop kunnen zetten.(spaarlamp)
de bovenkant is nl dicht.
is maar een gedachte hoor. ::)
groetjes Roma

Ineke

27 januari 2006, 08:20:38 #6 Last Edit: 27 januari 2006, 08:22:34 by Ineke
Bianca, als ik t goed begrijp betaal ik 34,10 incl. verzendkosten voor een 23 Watt lamp die je gewoon in elke lampenkap kunt draaien. Als ik deze lamp 10 u. per dag aandoe doe ik hiermee 3 jaar! Dus da's niet duur. Vanavond gelijk bestellen :D
Zou dit niet ook goed zijn voor mensen die normaal lichttherapie krijgen? Want die therapie is behoorlijk prijzig, je moet ervoor de deur uit en dan is een dergelijke lamp een uitkomst!

Bianca

Ik kwam bij deze mensen terrecht via Mandy en Karin.
Nu heb ik zelf deze lamp al meer dan een jaar en ben er heel erg blij mee.
Tuurlijk is het ook beter voor mensen om in dit licht te zitten, maar lichttherapie daar weet ik echt helemaal noppes vanaf.
Het is wel redelijk fel licht. ;)

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Lique

Wij hebben zelf ook valken in 2 volieres in de woonkamer staan.
Zij hebben zich altijd aan ons aangepast, als wij thuis zijn, is er licht, slapen wij, is er vrijwel geen licht, en als we niet thuis zijn minimaal licht.

ik heb voor hen ook geen speciale lampen, en geen bepaalde lichturen die ze krijgen.

De true-light lampen zijn inderdaad erg goed, maar zelf zou ik ze eerder in een voliere plaatsen, als in een woonkamer.

groetjes Lique

Roma

Hoi,Lique.
ivm dat licht. ik heb dus een koppeltje valken en ze 'knuffelen' wel,maar ze doen 'het' niet.het enige waar ik dus aan kon denken was de hoeveelheid licht.
Ik zou anders echt niet weten waar het aan kan liggen.
Ik heb al van alles geprobeerd maar ze leven in een goede situatie. alleen en dat ligt aan mij hoor, ik zou het zo leuk vinden als het er meer worden.
groetjes van Roma :-\

Lique

Hoi Roma,

Het kan inderdaad aan de lichturen liggen. Bij te weinig licht zullen ze minder behoefte hebben om te paren, als dat er veel lichturen zijn.
Bij mijn binnenvalken werkt het juist andersom, in de winter willen zij onwijs graag nestelen, en in de zomer vaak niet, of zitten ze dan in hun rustperiode.

Het kan natuurlijk vele oorzaken hebben waarom ze niet paren, maar je zou het wel kunnen proberen, met de true-light lampen. Als ze oud genoeg zijn, zou je ook een nestkastje op kunnen hangen, om zo zo wat meer in de stemming te brengen.
Wat hier ook goed werkt om ze in de stemming te brengen, is eivoer geven :D Zodra ze vochtig eivoer krijgen, kan ik verwachten dat er weer eitjes komen. Nomraal gesproken krijgen ze droog eivoer in de winter.

groetjes Lique

Roma

Hoi,Lique. nog een vraag over het eivoer.
ik heb in hun kooi een bak water,voer,eivoer en grit hangen
dat kunnen ze nemen naar behoefte.
vochtig eivoer? leng je dat gewoon aan met water?
Ik wil dit écht wel uit gaan proberen.
maakt het ook nog verschil dat ik de kooi voor het raam heb staan (naast de tv) want anders verplaats ik ze hoor.
groetjes en bedankt voor het reageren
Roma

Lique

Hoi Roma,

Het eivoer kan je inderdaad aanmengen met een beetje water.
Niet te veel, dan wordt het echt een papje, maar het moet nog wel lekker rulbaar zijn.
Zelf meng ik het eivoer vaak met een beetje druivensuiker of roosvicee, snijd een appeltje fijn, of ander fruit of groente, en meng dit hierdoorheen.
Heerlijk vinden ze dat.

De plaats van de kooi maakt op zich vrij weinig uit hoor, alleen zou ik zelf niet gauw een kooi bij een TV plaatsen.
Als het bij het raam niet tocht, is dat geen probleem.

groetjes Lique

Roma

hoi,Lique ik heb het eivoer inmiddels vochtig gemaakt en de rest ga ik ook uitproberen.
Bedankt voor je hulp en wie weet?
groetjes van Roma :)