Rechteroog blijft lang(er) dicht na ontwaken

Gestart door Jurriaan, 24 januari 2006, 14:03:26

« vorige - volgende »

Jurriaan

24 januari 2006, 14:03:26 Last Edit: 24 januari 2006, 15:17:58 by Jurriaan
Pino, één van mijn twee valkparkieten, vertoont sinds enkele weken het volgende verschijnsel. Als ik 's-ochtends de doek van zijn kooi haal, is Pino al lang en breed wakker en zit ie te wachten tot ie er uit mag (zoals altijd). Echter, sinds kort is alleen zijn linkeroog open, en zit zijn rechteroog in eerste instantie nog potdicht. Dit oog gaat pas een minuut of vijf later open, en dan is er niets mee aan de hand in de zin dat ie er in gaat zitten wrijven of zo. Ook hoeft ie niet te wrijven om het oog überhaupt open te krijgen, het duurt alleen langer. Sinds kort is zijn naam dus Pino De Éénogige Valkparkiet, maar alle gekheid op een stokje, ik wil wel graag even weten hoe dit komt. Iemand een idee?

Inger m

Hoi,
Het zou kunnen dat het oog wat meer vuil/ vocht produceert (zoals 'slaapjes' in je ooghoeken) dan het andere oog en daarom even wat dichtgeplakt zit. Maar uit je bericht lees ik dat er verder niets opvallends te zien is? Hou het oog goed in de gaten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Jurriaan

Dank je Inger. Er is inderdaad verder niets te zien, en hij is nog even onstuimig als vóór het 'oog-verschijnsel'. Tis eigenlijk wel een beetje grappig op een wrange manier, want ik mag hem normaliter nooit aaien en met dat dichte oog ziet ie mijn vinger niet naderen vanaf de rechter kant, en dus weet ie in eerste instantie niet goed wat te doen als ik hem dan feitelijk aanraak (let wel: in eerste instantie, want na een korte tijd van wat blazen is toch bijdehand genoeg zijn koppie te draaien en te happen). 'Tis zo'n schat.

Maar ik zal je raad goed opvolgen en de zaak in de gaten blijven houden.

Jurriaan

Slecht nieuws. Het 'oog-gedrag' waren de eerste tekenen van een virus dat zich heeft vertaald in een gemene huidontsteking onder Pino's linkervleugel. Gevolg hiervan zijn zweertjes die niet helen omdat het vreselijk jeukt/pijn doet en Pino er dus continue met zijn snavel op in zit te hakken. Ben een tijdje geleden naar de dierenarts geweest die hem in totaal 2 keer 3 weken antibiotocum heeft voorgeschreven - het leek de goede kant op te gaan, maar nu is het helaas weer helemaal mis. Hij heeft zo'n jeuk/pijn, het is gewoon zo zielig voor hem...

Ben met de dierenarts tot de slotsom gekomen dat, hoeveel pijn het mij ook doet, het beter is dat Pino rustig inslaapt. Niet meer het gegil, niet meer het 'ik wil overal zijn waar het baasje ook is', niet meer lekker douchen, niet meer uitgebreid wandelen door het hele huis...Heb gisteren een lekker potje zitten janken. Het breekt mijn hart maar het is beter zo, ik kan Pino geen waardig bestaan meer geven.

Gerda

4 augustus 2006, 09:02:03 #4 Last Edit: 4 augustus 2006, 09:04:22 by Gerda
Hoi Jurriaan,

Wat een moedige beslissing heb je genomen. Eigenlijk de enige juiste, wanneer er echt niets meer aan te doen is en Pino daardoor eigenlijk constant 'lijdt'!
Had je bij een andere dierenarts/vogelarts nog een second opinion gevraagd? Er kan tegenwoordig best veel!!

Veel sterkte!!

Groetjes, Gerda

Jurriaan

Citaat van: Gerda op  4 augustus 2006, 09:02:03
Hoi Jurriaan,

Wat een moedige beslissing heb je genomen. Eigenlijk de enige juiste, wanneer er echt niets meer aan te doen is en Pino daardoor eigenlijk constant 'lijdt'!
Had je bij een andere dierenarts/vogelarts nog een second opinion gevraagd? Er kan tegenwoordig best veel!!

Veel sterkte!!

Groetjes, Gerda



Dank je wel. Geen second opinion gevraagd. Deze man (Cornelissen in Nijmegen) is een autoriteit in de ornitologie, en ik heb verder geen reden om aan zijn oordeel te twijfelen. Arme Pino.

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Jurriaan

 

Ben al thuis, kon aan niets anders meer denken op het werk. Hij kan nu al ook al niet meer goed steunen op zijn linkerpootje...nog twee uurtjes en dan is Pino niet meer  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Gerda


Hoi Jurriaan,

Ik zal aan jullie denken!!!
Heel veel sterkte vandaag!!

Groetjes, Gerda


Riny

Hoy Jurriaan
Helemaal stil wordt ik na het lezen van je berichtje.
Ik leef met jou en Pino mee.
Heel veel sterkte.
Jij bent een baasje uit duizenden.
Groetjes Riny :D

Jurriaan


Riny

Hoy Jurriaan
Ik durf het bijna niet te vragen, maar is Pino dood?
Groetjes Riny :-\

Jurriaan

4 augustus 2006, 17:21:12 #12 Last Edit: 4 augustus 2006, 17:29:02 by Jurriaan
Ja...net een spuitje gehad en rustig ingeslapen. Het is zo leeg en stil hier nu, zonder die doldrieste Pino. Basje, mijn andere en oudere valkparkiet, die Pino beslist niet mocht, lijkt ook wat van slag.  :'(

Riny

Hoy Jurriaan
Jij hebt Pino het mooiste cadeau gegeven wat maar mogelijk is, nl bij hem blijven tot de allerlaatste minuut.
Dat getuigd van ware dierenliefde, en ik ben er zeker van dat Pino dit gevoeld heeft.
Groetjes en veel sterkte Riny :'(

Inger m

Hoi Jurriaan,
Sterkte met het verlies.

Heb je een naam van het virus? De heer Cornelissen ken ik wel, dat is een goede vogeldierenarts met veel kennis.

Gezien de verschijnselen zou ik graag willen weten om welke ziekte het gaat.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.