23 april 2024, 16:13:41

Versela laga

Gestart door yvesvdn, 23 januari 2006, 14:40:35

« vorige - volgende »

yvesvdn

Hallo,

Ik ben dit weekend trotse eigenaar van een valkparkiet,
ik weet alleen niet goed wat ik hem te eten moet geven, ik zou straks eten gaan halen van versele laga, moet ik dan ook nog apart eiwitten geven, of zit dat reeds erin?? ook zou ik wat trosgierst meenemen, raden jullie voor de rest nog iets aan? iets van vitaminen voor in het drinkwater ofzo?
nog een vraagje, hoe weet je wanneer de nageltjes moeten geknipt worden? en hoe gaat dit in zijn werk?

please help..

groeten

Riny

Hallo
Bij mij krijgen ze ook voer van Versela laga.
De binnenvalkjes met weinig zonnepitten en de buitenvalkjes in de winter met meer.
Trosgierst is heel verstandig omdat er bij te kopen,dat eten ze meestal het eerste.
Weet je hoe oud jou valkje is?
Eikrachtvoer zou ik er ook wat bij kopen.
En heb je Sepia in de kooi hangen en wat grit?
Als je vragen hebt geef je maar een gil ,we helpen je graag.
Groetjes Riny :D

yvesvdn

Nee heb geen idee hoe oud hij is, geloof het of niet, ik heb dat beestje gevonden dit weekend op mijn oprit, er zat een kat op 1meter.. valkje heeft dus meer dan geluk gehad dat ik toevallig buitenkwam.
Hij is wel reeds handtam en dus zeker niet mensenshuw.
meng ik dat eivoer gewoon tussen het versele laga?
Sepia en grit ken ik niet.. graag wat meer uitleg..
ik zou ook een speeltje willen kopen, een touw ofzo

groetjes

Riny


Hallo
Dat eikrachtvoer hoef je niet onder het zaad door te doen.
En die sepia en grit dat kennen ze  in iedere dierenzaak wel .
Een stuk touw daar kunnen ze mooi mee spelen maar ook met wat twijgjes van knotwilgen kunnen ze zich reuze amuseren.
Je mag hem ook wat kruiden en groenten geven en veel valkjes lusten ook fruit.
Als je maar geen avocado geeft.
Het valkje heeft geluk dat hij bij jou op de oprit terecht gekomen is zo te horen.
Heb je al een naam voor hem bedacht en wat voor kleur is hij?
Groetjes Riny :D

yvesvdn

Zet ik dat eikrachtvoer gewoon op de grond dan in een bakje?
Ik lees hier ook iets van steentjes voor de maag ofzo, of is dat het grit waarover je het had?
als bodembedekking heb ik gewoon een stuk krantenpapier gelegd, dat is goed veronderstel ik?
Kruiden?? zoals blaadje peterselie ofzo? ik heb hem ook een stukje appel gegeven, en dat lust hij ook wel ja.
ja heel veel geluk, en geluk dat ik net buitenkwam of de kat was ermee weggeweest..
nee ik heb nog geen naam.. hij is grijs met gele kop

groetjes
Yves :D

Riny



Hallo Yves
Als hij eruit ziet als op bovenstaande foto heb je een wildkleur mannetje gered.
Die steentjes voor de maag is inderdaad het grit waar ik het over had ,en het eikrachtvoer kun je ook in een bakje op de grond neer zetten.
Kruiden daar bedoel ik inderdaad peterselie of bieslook etc mee.
Groetjes Riny :D


Bianca

Hoihoi,

je hebt twee soorten steentjes.
Dat is grit (schelpengruis) en maagkiezel.
Meestal is dat al gemengd als je het koopt.
Heeft je valkje toevallig een ringetje om één van zijn pootjes?!Dan zou je zelfs kunnen achterhalen waar ie vandaan komt.
Ik geef mijn valkjes hier ook vitamines door het water zodat ik zeker weet dat ze van alles in ieder geval de juiste hoeveelheid van binnen krijgen, maar dat is ieder voor zich.

Groetjes bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Karin

Heb je hem al opgegeven bij amivedi ? Als hij tam is is er een grote kans dat zijn baasje hem zoekt.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Bianca

dat was een beetje mijn insteek ja..... ;)

Kan begrijpen dat je het helemaal leuk vind dat je zo op deze manier een valkje krijgt, maar het is wel zo eerlijk om eerst een zoektocht te doen naar zijn echte baasjes.
Die missen hem misschien heel erg!

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

yvesvdn

Hallo,

Ben dus gisteren versele laga gaan halen, ook schelpenzand met steentjes tussen voor de maag en eivoer. Ben ook bij een kweker in de buurt geweest, het beestje zou 5mnd oud zijn ongeveer, mannelijk. hij heeft geen ringetje om.
Die kweker raadde aan om af en toe een druppeltje of 2 appelazijn in het water te doen ook, zouden ze ook verlekkerd op zijn, en wilgentakjes.
Kweker vertelde ook dat versele laga wel goed is maar dat er iets teveel zonnebloempitten inzitten. hij raadde daarom aan om gewoon parkieteneten te kopen volgende keer.
Die kruiden moeten die dan gedroogd worden, of mag dat bij wijze van spreken vers uit de tuin??
Wat is amividi? Is dat een organisatie die verloren dieren centraliseert uit nederland ofzo?

Groetjes

angelina

hoi,

Bij Amivedi kan je aangeven dat je een dier gevonden hebt eventueel een foto erbij.
Dan kunnen zij op zoek naar degene die hem misschien als vermist heeft opgegeven.
Ik vind het wel top van je dat je er zoveel moeite voor doet en dat je hem gered hebt van de kat die op het punt stond hem te grijpen.
Als een valkje in deze weeromstandigheden wegvliegt red ie het meestal niet ( tenzij hij gevonden word net als jouw vondelingetje).
Succes verder met het zorgen voor je nieuwe huisgenootje.

Greetz, Angelique

Love birdies

Riny

Hoy Yves
Er zijn 2 verschillende valkparkieten voer van Versela Laga.
Een met en een zonder zonnebloempitten.
Voor valkjes die binnen gehouden worden is het inderdaad beter zonder zonnenbloempitten te geven.
Ik geef de kruiden altijd vers ,maar er zijn ook mensen die ze in gedroogde vorm geven.
Groetjes Riny :D

yvesvdn

ik heb nu de versele laga met zonnebloempitten maar ik haal de meeste eruit, ik laat er bewust enkele liggen, maar die zijn te verwaarlozen.
kruiden heb ik nog niet geprobeerd, ik ga dat eerstdaags ook eens proberen, gisteren gekookte spaghetti geprobeerd, dat lust hij ook wel hoor

groetjes