7 mei 2025, 00:36:46

ratten bij voliere ?

Gestart door natascha01, 6 maart 2006, 18:40:09

« vorige - volgende »

natascha01

hao ik heb nog een vraag nu ik me aan het verdiepen ben in de voliere's voor in mijn achtertuin.
nou hadden wij vroeger ook een voliere en we kwamen er achter dat er ratten en muisen op af kwamen en die uit eindelijk ook in ons huis zaten hoe lossen jullie dit op hoe kan ik dit voorkomen .. mischien ergens rekening mee houden met de bouw van mijn voliere enzo
mijn vader heeft ze toen allemaal dood geschote heel erg vond ik dat maar moest wel er zaten echt grote ratten onder het huis hij heeft toen een hele nacht in de tuin gezeten met geweer (buks) zag er wel grappig uit om mn vader zo te zien zitten maar vond het vrezelijk ..

groetjes natascha

Tara

Wij hebben bij onze volière als bodem een tamelijk dikke grond beton. Ook hebben wij dubbel gaas, en daarvoor nog eens een beschutting. Dan nog eens een dak ook.

Dus binnen breken bij ons zal moeilijk gaan ;D

♪ Marlies

Hallo Natascha,

Het lijkt me dan verstandig om een betonnen vloer met daarop stenen muurtjes te plaatsen. Op de muurtjes kun je dan verder je volière maken.
Als je met ratten en muizen te maken krijgt, kom je daar weer heel moeilijk vanaf.
Ik denk zelfs dat ratten de valkjes ook zullen pakken als ze de kans krijgen.

Groetjes Marlies

Rob S

Voldoet gaas onder de grond ook als bescherming, of komen ratten en muizen hier tussendoor of bijten ze het kapot?. Ik heb gewoon 12x12 mm gaas. Dit wil ik op de grond leggen tegen de betonnen fundering aan. Hierover heen doe ik dan zilverzand.

Zou dit muizen, ratten en mollen buiten de voliere houden?

Groeten Rob

Gerdy

Ik heb kippen en konijnen in een buitenren gehad en op een gegeven moment had ik last van heel veel ratten er is een rattenvanger bijgeweest en die vertelde dat je het gaas op één meter diep moet plaatsen en dan helemaal doortrekken..op dit gaas de grond weer terug storten en daar de bodem op maken.
gr Gerdy

Sander

Hallo

Ik heb hier ook een betonnen vloer , en dit werkt perfect.
Indien je dit niet kan realiseren, kan je er voor zorgen dat er zo weinig mogelijk voedsel te vinden is. Altijd alle voedsel afsluiten in tonnen (geen plastic zakken) , en bij voorkeur voeding geven in een volledig afgesloten binnenhok waar er voor ratten en/of muizen geen toegang is.  Ook etenpotjes nemen waaruit moeilijker eten te gooien is, bv. eetfonteinen.

Verder altijd alles hygiënisch houden en je kunt al ver komen!

Groeten
Sander

Rob S

Hoi Sander,

Het voer voor mijn vogels staat in een schuur, waarin wel een betonnen vloer zit. Hopelijk volstaat een stuk gaas onder het zand. Mijn voliere zit wel tegen een bosrand aan, waarin veel mollen en muizen zitten. Ratten heb ik eigenlijk nog nooit gezien.

Op het stuk gaas zal ik wel een laag van een centimeter of 15, 20 zwart zand storten, dit is een stuk zwaarder dan het fijne zilverzand.

Groeten Rob

Sander

Hallo Rob

Je kunt het inderdaad proberen, dergelijke draad zal ratten wel tegenhouden. Muizen weet ik nog niet zo zeer want deze wringen zich in de kleinste gaatjes.
Bij mijn vorige voliere zat er ook dergelijk gaas, zelfs iets groter, in de grond in de voliere zelf, en hier zijn nooit muizen of ratten geweest. Wel zijn ze afgekomen op het nachthok, en hebben daar enkele zakken met zaad kapotgescheurd. Dus ik denk dat je vooral moet zorgen dat er nergens grote voorraden voedsel te bereiken zijn!

Groeten
Sander

Rob S

Hoi Sander,

De voeropslag is bij mij in de schuur, dus onbereikbaar voor het ongedierte. En muizen heb ik zelf nog niet zulke hele grote problemen mee, die doen de vogels niets aan geloof ik. Ratten wel, de vreten alles op wat maar binnen bereik is.

Groeten Rob

♪ Marlies

Hallo,

Wij hebben bij de Boerenbond  grote plastic tonnen gekocht, daar kan makkelijk 25 kg zaad in.

Wat betreft muizen, die heb ik al eens ergens tegen de muur omhoog zien lopen :-\

Groetjes Marlies

M.

De jongens willen hier in de nieuwe voliere gaas onder de grond leggen en scherpzand erop.
Ikzelf heb in mijn voliere nu beton, en buiten omgekeerde grindtegels en eigenlijks wil ik dit ook in de nieuwe voliere.
Dan kan ik er altijd nog schelpenzand of zand overheen gooien.

Bij mij zat er laatst wel een muisje aan het gaas, maar ze kunnen mijn voliere niet in.
En ze zijn ook niet bang, want deze ging vanaf de rand zitten kijken en ik kon hem zo aanraken :P

Ook hebben we in huis een muisje gehad die het geknoeide voer van de vogels op at. Dit zag ik vorige week.

Bij de vorige bewoners van dit huis had ik t al gezien, maar omdat we de katten er eerst hadden lopen kwam het niet meer in huis.
Nu dus wel, al heb ik de voerbakken op de bodems gezet zodat de muis snel zal zien dat er niets te halen valt hierzo.
En anders even een muisvriendelijke muizenval en hem in t bos achter uitzetten.

Voer bewaar ik in mayonaise-emmers, deze zijn makkelijk af te sluiten en niet te zwaar dus je kunt ze zo vertillen. En de muizen en ratten kunnen er niet bij.
Ikzelf heb hier gelukkig nog geen ratten gezien, maar ken mensen wiens vogels er door zijn aangevallen, en ze trof er zelfs eens een in een nestkast die op de grond stond.

Nu mag ik zelf tamme ratjes hebben, maar ik heb daar buiten eens een gezien, bleeegh wat een grote engerds  :-\

Hier zouden ze er niet in kunnen gelukkig.

natascha01

ik ga op de bestrating mijn voliere plaatsen is dat ok genoeg of moet ik nog extra maatregelen nemen .. mijn nachthok komt tegen mijn huis aan ook op de terastegels zijn 40 bij 60 tegels en vlinkzwaar en voer zal ik in tonnen gaan bewaren ook in het schuurtje waar het nachthok komt ...

groetjes natascha

Rianne

Mijn voliere staat op stoeptegels, knappe rat of muis die daardoor heen kan ;)

natascha01

dat is een goeie gedachte haha dan gaat de bouw van mijn voliere in mei beginnen vind het nu al spannend worden haha we zijn eerst nog vlink aan het voorberijden ook om te kijken hoe je het het beste in kan delen en wat voor soorten vogels ik er in ga doen zo en zo aantal valkjes

bedankt voor deze tips

groet natas