5 mei 2025, 03:18:28

Valkparkiet en katten?

Gestart door Dolf, 22 januari 2006, 19:57:43

« vorige - volgende »

Dolf

Hai allemaal,

Bij het kopje "ziek" kun je het verhaal lezen van mijn vriend en onze valkparkiet Zazu.
Het gaat inderdaad op dit moment bij ons alweer kriebelen om een nieuw valkparkietje aan te schaffen...Het is wel heel erg stil zo bij ons in huis!
Maar nu hadden wij ook plannen om in de toekomst twee katten te nemen. Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ook valkparkieten en katten hebben? Hoe gaat dit en waar moeten we op letten? Is het bijvoorbeeld belangrijk dat we eerst de vogel hebben en dan pas de katten?
We willen wel jonge katten nemen en dus niet uit het asiel...
Hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben!
Liefs,
Ellen (en Dolf)

Rianne

Hoi,

bij mij gaat het goed met de katten en de valken. De computer/vogel kamer deur staat altijd open zodat de katten op de vensterbank kunnen zitten. Dit doe ik dus ook als ik niet thuis ben.

Ik moet er wel bij zeggen, dat ik Perzische katten heb. Deze waren al 2 en 8 jaar toen mijn eerste valkje kwam. Perzen zijn rustig van karakter maar dit is natuurlijk per kat weer verschillend. Ik heb het erg met ze getroffen.

In jouw geval kun je ook wel katten nemen, maar zouden de vogels in een andere ruimte moeten staan, of de katten in een andere ruimte als je er niet bent.

marilyn

hoikes ellen

valkjes en katten kunnen wel samen en zelfs in sommige gevallen in harmonie maar het zijn en blijven dieren waarvan je hun gedrag niet kunt voorspellen dus voorzichtigheid is altijd geboden !!! het is wel een voordeel dat je jonge katjes in huis haalt zodat ze kunnen leren dat ze niet aan het valkje mogen komen. wat ook soms helpt is je poes en je vogel aan elkaar laten wennen waar je bij bent zodat je in de gaten kunt houden wat ze doen komt de kat te dichtbij met je stem reageren ofwel onder toezicht wel !!! je kat zo dicht laten komen dat het valkje eens goed in de neus van je poes pikt dat deed mijn valkje chica in elk geval en geen enkele van mijn 4 poezen komen nog aan de valkjes  :P er is zelfs 1 poes bij die niet meer naar binnen durft te komen  :-\ dus het pikken in de neus helpt wel degelijk maar zeker in de gaten houden want het kan evengoed fout lopen  :-\ ook zou ik kijken of het een rustige poes is of een speelse want wanneer dat het een speelse poes is dan kan het ook zijn dat de poes enkel wil spelen met het valkje en dat ze er geen besef van heeft dat ze het kwaad doet op die manier en zo kan ik nog uren blijven verder typen ........

zoals ik al in het begin gezegd heb..... het zijn en blijven dieren waarvan je het gedrag niet op voorhand kunt voorspellen en tja zorgen dat je altijd in de buurt bent als je valkje uitvliegt ofwel poes eff in een andere ruimte zetten als je valkje uit vliegt

groetjes marilyn