29 maart 2024, 03:15:57

plotseling agressief gedrag

Gestart door koentje, 12 januari 2006, 20:20:59

« vorige - volgende »

koentje

Hallo,


Ik heb een probleem met één van onze twee valkparkieten.
We hebben een volledig grijze (4j), met witte randen op de velugels, en één grijze met gele kuif(2j).

Nu is de volledig grijze ineens aggresief geworden, ze nogthans allebei handtam en hebben het altijd prima met mekaar kunnen vinden. Ik denk ook dat het allebij poppen zijn, want paren deden ze niet.

De agressie is niet alleen gericht tegen zijn soortgenoot maar ook tegen ons. Hij valt zelfs echt aan, dus het is zeker geen verdedigend gedrag? Nogthans wanneer we hebben éénmaal  er uit hebben gehaald en hij zit op onze vinger, dan wordt hij toch nog graag gestreeld over ziijn kopje.

Ook vertoont hij raar gedrag, al zittend op de bodem van de kooi, zit  hij daar dan te draaien en maakt een kirrend geluid.
Dat deed hij vroeger ook wel eens, maar het is recent verergerd.

Als dit zo blijft doorgaan dan moet we dringend een andere kooi bijkopen, want anders gaan er ongelukken gebeuren vrees ik.

Weten jullie misschien waarom een valkparkiet die tot op een paar dagen geleden nog tam was, zo ineens vals wordt?
Kan het zijn dat deze ziek is?

wim roskam

beste koen mogelijk is je valkje het gezin aan het uitproberen , kijken bij wie hij de baas kan spelen , ga gewoon door zoals je bezig was , en geef hem aandacht als hij goed luistert of lief is , veel sucses mvg wim roskam .

kuifje kuifje kuif

Hoi Koen

Ik herken je verhaal wel iets...
Mijn valk Kuifje,(mannetje)van 1,5 had ook opeens de neiging om mij aan te vallen!
Je schrikt je helemaal lam....en hard bijten dat hij kan...laatst nog in mijn lip tot bloedens toe!!!
Nou ben ik er achter,hij zit graag in hoekjes te fluiten,overal in huis,vaak met zijn kontje en staart omhoog.
Als ik er dan langs loopik zeg iets,,kan hij geiriteerd raken,begint vaak te krijssen en komt echt aanvallerig op me afgevlogen...met open snavel.
Dit accepteer ik NIET,en moet hij voor straf in zijn kooi....met handoek als bescherming,anders bijt hij in mijn hand!
Ik weet niet of je dit herkent,maar ik weet inmiddels dat het fases zijn van hem.
Het zijn inteligente,uitproberende vlerken,en onthoud 1 ding,jij bent de baas!!!!
Maar mocht hij alleen zitten laat ik m voort met rust en ne
geer hem gewoon,en meestal gaat het dan goed.

ziralioness

Als ik zo lees van het op de bodem zitten en kirren, vraag ik me af of je valkje niet gewoon broeds is?

Mijn dame werd ook altijd een tijdje vreselijk fel als ze broeds was.... maar daarna was ze weer de oude.
Andere valkjes werden afgesnauwd en ik kon ook een beet krijgen als ik te dicht bij dacht te moeten komen!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Inger m

Hoi,
Dit is broeds gedrag. Laat de vogel zoveel mogelijk met rust en vermijd de aanvallen. De agressie is hormonaal en dit betekent dat je dit niet/ nauwelijks door opvoeding kunt corrigeren. Probeer dit ook niet en verbaas je niet als de vogel een ei gaat leggen. Dit gedrag gaat ook weer over.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

wim roskam

beste koen , ik ging er van uit dat je jonge vogels had , sorry voor mijn antwoord , dit is fout , ik sluit mij aan bij het broeds zijn mvg wim roskam .

koentje

Hoi,

Alvast wil ik iedereen bedanken voor de snelle reacties.
Het was gisteren duidelijk beter, hij was niet agressief tegen ons en ook niet tegen zijn soortgenoot.
Maar vandaag is hij heel apathisch geworden. Hij reageert niet meer, en hij lijkt zo half te slapen. Normaal gezien is hij ook gek van brood en appel, maar daar reageert hij ook niet meer op. Ze zit nu ook niet meer op de bodem van de kooi. Ze heeft ook geen ei of zo gelegd.

Is dit misschien een nasleep van broeds gedrag? ??? ??? :'(

Inger m

Hoi,
Nee, broeds gedrag duurt wel een aantal weken.
Het is mogelijk dat de vogel een ei moet leggen of zelfs legnood heeft. Legnood is een levensbedreigende situatie voor de vogel. De vogel gaat bol zitten en reageert nergens meer op (apatisch). Door voorzichtig te voelen tussen de bekkenbeenderen kun je een ei voelen zitten (als ze legnood heeft). In dat geval zet de vogel warm (warmtelamp 25-30 graden), los druivesuiker op in het drinkwater en doe voorzichtig een druppeltje slaolie in de cloaca (ei heel houden). Als er geen ei gelegd wordt, neem dan snel contact op met de dierenarts.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariska

Hoi,

Hoe is het nu met je valkje?
Ik hoop voor jullie dat het geen legnood is.
En het is al een paar keer gezegd, maar je valkje is gewoon broeds. Daar kunnen ze wat agressief van worden, maar gaat ook weer over ;)

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

koentje

Gisteren was hij erg tam en reageerde bijna op niets. Eten deed hij ook niet meer.
Vandaag is het beter gegaan, deze voormiddag was hij weer erg lief, hij was wel nog altijd vrij kalm.
Deze namiddag begon ze weer agressief te worden, we hebben dan maar de andere vogel uit de kooi gehaald om conflicten te vermijden. We hebben ze dan gewoon laten doen, en na een paar uur was de bui weer over.
Nu gaat het voor het moment weer goed. Ze eet weer, maar toch merk je dat ze nog wat tijd zal nodig hebben.

Ik heb nu ook wat druivensuiker bij het water gedaan, zoals me aangeraden is.

Ik heb ook eens gevoeld of er verdikking is, maar dit is denk niet het geval. Dus ik denk wel dat alles zal goed komen.

Het was toch wel even schrikken, want ik ben er toch erg aan gehecht.

Bedankt voor de reactie en de interesse.


Koen