19 april 2024, 14:12:35

Mutatie en gedrag

Gestart door Ineke, 8 januari 2006, 13:29:57

« vorige - volgende »

Ineke

Vroeg mij af of het gedrag mede door de mutatie bepaald wordt? Dus dat een witmasker man bijv. liever is dan een wildkleurig mannetje? Ik vraag dit, omdat ons grijze grasparkietje i.t.t. het groene parkietje (gelijktijdig aangeschaft en beiden mannetjes) heel tam was en wel 20 zinnetjes sprak. Ze kregen evenveel aandacht. Dus dacht ik dat de grijskleur misschien tammer is doordat er lang gefokt is om deze kleur te krijgen en ze daardoor tammer zijn?
Merkt iemand van jullie die diverse mutaties heeft verschil in gedrag?


~Natas~

Hoi Ineke,

Het maakt geen bal uit hoor welke gedrag bij welke mutatie hoort.
Alle valkjes hebben allemaal wat aparts, maar geen enkel mutatie heeft iets wat een ander niet heeft qua gedrag hoor,

Groetjes,

Natas

Inger m

Hoi,
Een deel van het gedrag wordt genetisch bepaald, maar het grootste deel wordt bepaald door de omgeving. Dus de ouders (zijn ze mak of niet?), de omgang door de kweker met de vogel, de leeftijd van aanschaf etc etc.

Het is wel zo dat je bij dieren die gekweekt worden in bepaalde kleurlijnen (=verwantschap) gedragsverschillen merkt. De mutatie opzichzelf gaat altijd gepaard met andere genetische kenmerken. Er vindt nooit selectie plaats op één genetisch kenmerk.

Gras- en valkparkieten worden qua kleurmutaties vaak erg doorelkaarheen gefokt, waardoor gedragsverschillen door mutaties meer gebaseerd zullen zijn op toeval. Gedragsverschillen dmv mutatie is ook niet te bepalen door enkele gevallen, maart moet bepaald worden op een veel grotere groep vogels.

Een grijze parkiet is niet langer op mutatie gefokt dan de groene parkiet. Het is een mutatie die toevallig is ontstaan. Een groene parkiet is wel de wildkleur, maar er bestaan inmiddels zeer veel diverse kleuren groen en de wildkleur cq groene parkiet heeft genetisch weinig meer van doen met de wilde Australische grasparkiet. Grasparkieten worden al zo'n 200 jaar in grote getallen in gevangenschap gekweekt en al heel lang niet meer uit het wild gehaald.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

shannon1993

misschien heb je het ene parkietje wel meer aandacht gegeven?? ???

Ineke

Dan is t dus toeval geweest. In elk geval weet ik nu dat mutatie alleen niet van invloed is op tamheid. Ook n reden waarom ik mij dit afvroeg is door de vele papegaaiensoorten in relatie met tamheid, praten.

Skye

Pratende grasjes en valkjes zijn meestal mannetjes! Ik denk dat het gedrag vooral aan het karakter ligt. Toch is het geen gekke vraag hoor! In de kattenwereld gaat men ervan uit dat karakter te maken heeft met de kleur vacht. Deze 2 dingen liggen nl op hetzelfde gen (of chromosoom, ben het even kwijt).
Dat de ene papegaai beter praat dan de ander is waar, behalve aan de soort weet men nog niet precies waar dat vandaan komt. Grijze roodstaarten zijn de beste praters!

Inger m

Hoi Ineke,
Met betrekking tot praten heb je het over soorten en niet meer over mutaties. Soorten verschillen genetisch sterk van elkaar en zo ook hun gedragskenmerken. De ene soort is een betere imitator dan de andere soort. Waarschijnlijk heeft dit mede te maken met de leefomgeving van de soort en het vocabulaire dat de papegaai van nature heeft.

Ook in de duivenwereld merk je dat sommige gedragskenmerken samen kunnen hangen met de mutatie. De roodschimmel krulduif is bv een rustiger ras dan de blauwschimmel. Ik heb beide mutaties gehouden en gefokt en dat klopte bij hen inderdaad. Ik heb ook het vermoeden dat dit te maken heeft met de bloedlijnen en de selectie en niet alleen de kleur. Immers gaat men selecteren op de rustigste blauwschimmel dieren, dan zal deze mutatie eveneens vanzelf rustiger worden. Zijn toevallig de beste dieren ook de meest onrustige dieren bij de blauwschimmel en wordt daarmee gefokt, dan kan dat tot gevolg hebben, dat de blauwschimmel schuwer blijft dan bv. de roodschimmel. IK denk dat dit verhaal ook grotendeels opgaat voor de kattenwereld en dat selectie daarin ook een belangrijke rol speelt. Uiteraard hangt ook de opvoeding/ omgeving daar sterk mee samen. Heeft het dier bv. schuwe ouderdieren, dan wordt dat gedrag gemakkelijker overgenomen en vv.

Het lijkt mij sterk dat het karakter en de mutatie (cq vachtkleur) op 1 chromosoom liggen, dat ligt namelijk een stuk ingewikkelder. Wel is het zo dat men nooit bewust kan selecteren op 1 kenmerk. Bij selectie wordt er altijd ook onbewust geselecteerd op meerdere kenmerken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

~Natas~

Hoi Inger,

Bedankt voor de uitleg.
Zo ben ik ook weer een stuk wijzer geworden.
Hoe kom jij allemaal aan dit soort dingen, of weet jij echt heel veel van valkjes.

Groetjes,

Natas

Bianca

Ik heb bij mijn vogels toch ook gemerkt dat mijn tamste koppel de schuwste jongen had, erg vreemd he?!
Je zou toch zeggen als de ouders niet schuw zijn, dan zijn de jongen dat ook minder, maar in dit geval niet.
Ik denk dat het vooral ook aan de inprentperiode ligt van vogels. Dat is denk ik het grootst op het moment dat ze hun ogen net open doen.
Alles wat ze dan zien als eerste zien is "vertrouwd".
Maar ik denk idd ook niet dat het aan mutatie ligt.

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.