10 mei 2025, 15:08:08

uitgedroogde pootjes??

Gestart door ilonka, 25 mei 2003, 23:54:25

« vorige - volgende »

ilonka

hallo mensen
ik heb sinds kort 2 valkparkieten en bij 1 van hen is het net of hij uitgedroogde pootjes heeft.in zijn ene pootje zit een scheurtje(bovenop).het is net als bij mensen als je eelt op je hielen heb en dat scheurt in zeg maar sorry voor de vreemde vergelijking trouwens hihi ;)maar nu wil ik graag weten wat het is en of het kwaad kan en hoe ik het eventueel zou kunnen verhelpen?in ieder geval alvast bedankt voor de hulp
groetjes ilonka :)

Lique

Hoi Ilonka,

Als je valkje uitgedroogde pootjes heeft, kan je het beste vaseline zalf dun erop smeren, let wel op, dat je dit niet aan de onderkant doet, i.v.m. glijden van de stokken af. Van welk materiaal heb je de stokken? en gebruik je ook die dingen om de stokken voor de nagels te vijlen? (ik kom ff neit op de naam, hoe het heet).

Paul

Hoi Ilonka,
Is het echt uitgedroogd of lijkt het gewoon zo?
Een pootje van een vogel heeft geen gladde huid zoals bij mensen en per valkje verschild het ook nog wel eens iets en de kleur is ook verschillend.
Hoe ziet het eruit als je valkje heeft gebadderd of onder de douche is geweest?
Een pootje van een valk lijkt uit een soort schubjes te bestaan en dan lijken het soms scheurtjes terwijl er misschien niks aan de hand is.
Je kan ook een heel klein beetje olijfolie gebruiken om ze iets in te smeren maar dan niet zo dat de olie eraf druipt natuurlijk maar een heel klein beetje goed uitsmeren.
Dit word bij valkjes ook vaak gebruikt voor een droge huid iets in te vetten en bij legnood en is dunner uit te smeren dan vaseline.

Groetjes,  Paul

ilonka

Nou onze valkparkieten houden(nog)niet van in bad gaan of douchen dus ik zou niet weten hoe zijn pootjes er na een bad uit zien.We hebben plastic stokken in de kooi.Oh ja en ook 2 stokjes van hout(wilgenhout of zo)weet je wel van die stokjes die je bij de dierenwinkel koop waar ze de bast helemaal vanaf schillen.Er zitten geen dingen om de stokjes om hun nagels te vijlen.Het is vooral op de bovenkant van zijn pootjes wat erg droog is.Maar ik zal in ieder geval het eens proberen om zijn pootjes heel dun in te smeren met vaseline.In ieder geval harstikke bedankt voor jullie reacties ik ben blij dat er een site bestaat zoals deze!Ik bedoel je wilt toch het beste voor je vogels en jullie helpen een hoop mensen met hun vragen.Zo hoeven we niet gelijk naar de dierenarts te rennen hahahah.
Groetjes ilonka

ilonka

voor degene die het trouwens weten wil ;)de pootjes van pino zien er weer tip top uit hoor!
ik was weer eens te paniekerig hihihi
maar goed beter zo als dat het mij geen ..... interesseert toch?
groetjes ilonka

Ellen

En zo is dat Ilonka.
En ook leuk dat je even laat weten dat het nu goed
met zijn pootjes gaat.
Ook altijd leuk om te horen.
Ciao Ellen.

Paul

Hoi Ilonka,
Je kan beter voor niets je zorgen maken als dat je er niks aan doet en het blijkt toch iets ernstigs hoor :-)
Het geeft in elk geval aan dat je goed voor je valkjes zorgt :-)
Heb je er nog iets aan gedaan of was het gewoon door dat de pootjes droog waren dat ze er zo uitzagen?
In elk geval fijn dat alles in orde is.

Groetjes,  Paul

ilonka

hoi paul :)
het enige wat ik eraan heb gedaan is hem sproeien met water
de 1e keer dat ik dat deed was het gewoon met koud water :-/maar ik hoorde dat het met lauw water moest foutje!
ze vinden het sproeien nu nog niet echt leuk maar goed je moet soms wel he zeker als het zo warm is.
maar zijn pootjes zien er weer net zo uit als bij die andere valk dus het zal wel goed zijn dan toch?
groetjes ilonka

ps wat mij betreft mag je dit onderdeel(met mijn vraag er wel af halen hoor ik weet genoeg nu hihihi

Paul

Hoi Ilonka,
Het beste is inderdaad met heel lauw water maar ook niet te warm dat is ook niet goed maar ijskoud is inderdaad ook verkeerd.
Met de pootjes is het dus gewoon droog geweest dus daar was gelukkig dan niks ergs mee aan de hand :-)
Alleen Peter en Angelique halen onderwerpen weg maar de meeste  blijven gewoon staan omdat er mensen zijn die het na kunnen lezen en er zelf ook wat aan kunnen hebben.

Groetjes,  Paul

Lique

Hoi Ilonka,

We laten dit onderdeel gewoon lekker staan, want jouw vraag is echt niet dom ofzo. Ik zal hem zometeen wel sluiten.
Geen enkele vraag trouwens. ALs jij of iemmand anders zich zorgen maakt om een valkje, vind ik dat heel normaal.
Dat hebben we allemaal wel eens.

Groetjes Lique