29 april 2024, 14:45:59

Luca!

Gestart door iepke, 4 januari 2006, 17:15:26

« vorige - volgende »

~Natas~

Hoi,

Als ik jou was zal ik Luca op 2 voedingen per dag zetten hoor.
Ik weet niet precies hoeveel ze dan krijgen.....maar daar krijg je wel andtwoord op.
Ik zou Luca lekker proberen om hem zelf te laten eten.
Als hij echt honger krijgt en er staat eten in zijn kooi dan zal hij zelf gaan/willen proberen om toch te gaan eten.
Ga AUB niet teveel in op het geluid van Luca, want als he taan hun ligt blijven ze eten en eten.
Maa rhou AUB goed zijn gewicht in de gaten!!!!!!!!!!!!!!!

Natasja

iepke

Luca is nu met lege krop bijna 80 gram.
Laatste weging was gistermiddag toen de krop echt leeg was.
Wanneer moet in ingrijpen bij welk gewicht?

marilyn

hoikes iepke

als luca een 75 gram weegt (dan zit ze nog niet aan de grens van haar gewicht want vele volwassen valkjes wegen ook maar dat gewicht  ;) hou wel haar poepjes in de gaten dat die niet zwart worden ) geef je een voeding bij maar niet eerder ze moet leren dat ze zelf ook kan zorgen voor een volle krop en anders zal ze blijven op jou rekenen  :-\ valkjes bedelen graag ofwel voor eten ofwel voor aandacht en je kan niet altijd ingaan op luca haar gekrijs want dan voed zij jou op in de plaats van jij luca  ;) ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan ik heb het ook meegemaakt en ik moest van mijn hart een steen maken maar nu ben ik blij dat ik heb gedaan want ze eten zelfstandig en er is zelfs al 1 jong naar zijn nieuwe huisje toe .

groetjes marilyn

iepke

Vanmiddag woog Luca met lege krop 78 gram.
Vanmorgen heeft ze voeding gehad en zonet.
zonet heeft ze dus 20cc ogegeten en vanmorgen mmisschien net 10 cc.
Al moet ik wel zeggen dat ze meer heeft gegeten dan de vorige ochtenden.
Als Luca begint te bedelen en ze blijft bedelen, mag je dan een doek over de kooi heen doen zodat ze weer stil en rustig wordt?
Of kan dit te donker worden zodat ze het eten niet meer kan vinden?

Rianne

Soms moet je het gebedel negeren en je vasthouden aan je eigen tijden. Lees het verhaal van Trienke anders eens, haar valkje Binkie heeft ze nog heel lang met pap moeten voeren omdat hij maar niet zelfstandig werd.

iepke

kan je misschien een link geven  ???

Ik kan het niet vinden  ::)

marilyn

hoikes iepke

gewoon bij zoeken en trienke's dierenpret intypen  ;) dan vind je haar verhaal wel

groetjes marilyn

Riny

Hoy Iepke
20 cc is eigenlijk veel te veel voor in een keer te geven.
Het beste is om iedere voeding 10% van het lichaamsgewicht te geven.
Anders raakt de krop veel te vol.
Als je vragen hebt stel je ze maar.
Groetjes Riny :D

iepke

Luca is altijd ongeveer 20 gram zwaarder als ze gegeten heeft.
Lege krop tussen de 75 en de 80 gram
volle krop tussen de 90 en de 100 gram

Ik heb zo'n oude keukenweegschaal, dus moet je die zelf elke keer stellen en aflezen hoeveel het gewicht is, vandaar de 5 tot 10 gram verchil.

Is dit te veel eten voor Luca?

iepke

12 januari 2006, 19:49:47 #69 Last Edit: 12 januari 2006, 20:16:33 by iepke
De afgelopen dagen is het allemaal goed gegaan met de kleine.
Tuurlijk hebben we het gejammer om eten er nog steeds bij, maar meestal begint dat pas rond half acht.
Als het te erg wordt dan doen we Luca in de kooi. Nog steeds gejammer dan na 10 minuten de handdoek over de kooi heen.
En ik kan jullie vertellen dat werkt echt. Gelijk is het dan stil en heb je geen gemopper meer uit de hoek van Luca.

Sinds gisteren is Luca echt aan het eten gegaan. Ze eet weliswaar volgens mij alleen het eivoer er tussen uit, maar ik kom ook wel zaadhulsjes tegen. Ik heb haar wel eens zien "eten". Het zaadhulsje er af proberen te krijgen en dan de kern fijnmalen en meer dan de helft er weer uit spuwen!

Vanavond heeft ze een half uur in het etensbakje wezen pikken en eten (zal wel weer eivoer zijn) maar uiteraard ben ik weer reuze trots op mijn Luca  ;D

Met lege krop zit ze op ongeveer 80 gram, dus een mooi gewicht.
Nog steeds is het geen ochtendeter, maar dat nemen we wel voor lief.
De volgende stap die steeds dichterbij komt is dat Luca de leeftijd heeft (en ook het gewicht is en blijft stabiel) dat ze op 1x daags pap kan gaan in plaats van 2x daags.

Normaal moet je dat 's ochtends geven dan, maar ik zie al een hele donderbui hangen  ::)
's ochtends dus niet willen eten en dan verder zodra je thuis bent gekomen alleen maar zeuren om eten.
Ook merk ik dat Luca niet begint te vragen om eten 's ochtends. Ik moet zelf de kooi open maken. Pas als ze het papkommetje ziet dan pas wil ze wel de kooi uitkomen en komt er een aandachtsgeluidje uit. Niet een honger geluid, maar een geluid van ik wil aandacht.

Ook fantastisch, gisteren heb ik Luca zien drinken uit het drinkbakje op de grond!  ;D
Luca weet nu dus waar ze eten en drinken kan vinden in de kooi.


Luca is nu 6,5 weken oud. Ze is de afgelopen week dat ik haar heb netjes op gewicht gebleven. De poep is een mooie pappoep en af en toe zie je zelfs een vleugje groen door heen.
Ook krijgt ze genoeg water binnen, omdat ze dus drinkt uit het waterbakje.

Wat denken jullie? overgaan op 1x daags pap?

Nu zit ze 's ochtends zit ze op 10 cc en 's middags op 20cc
Ze kan 's ochtends meer krijgen maar dat hoeft ze niet. Ze eet het niet op, dus blijft er nog 10cc pap over die we de uiteraard netjes door de gootsteen doen  ;)

Ook komt bij mij de vraag op wanneer Luca een douche mag hebben. Ze ziet er momenteel niet uit, ze is vies en er is pap rons haar snavel die ik niet weg kan krijgen via een doekje of een wattenstaafje. Luca vindt het eten leuk, maar het schoonmaken niet.

Riny

Hoy Iepke
Ook ik heb er vaak valkjes tussen zitten die 's morgens slechte eters zijn.
Doordat ik de hele dag thuis ben geef ik die voeding dan pas rond de middag.
Je zou het kunnen proberen om over te gaan op 1x daags pap.
Ik doe meestal een tussendagje
BV Maandags 2x pap en dinsdags 1x en zo verder voor ik over ga op 1 voeding.
Als je goed blijft wegen kan er niets mis gaan.
Groetjes Riny :D

iepke

Het vervelende is weer dat ik om half negen tot kwart over 5 moet werken. Dus ik kan helaas Luca geen tussenpapjes geven  :(
Maar wel een goede optie om eerst 2x dan 1x en zo dan om en om te gaan doen.

iemand anders nog opties?
En weet iemand ook of Luca al mag douchen?

Rianne

Hoi,

je zou Luca eens met de plantenspuit kunnen douchen. Wel een schone, waar geen middeltjes in hebben gezeten. Doe er lauwwarm water in en kijk hoe ze reageert. Daarna kun je haar afdrogen, of droog fohnen. Maar maak haar eerst niet te nat.

Let er op dat je valkje in ieder geval 's nachts eten in het kropje heeft. :)

Kirsten

Hoi Iepke,

Ik zou inderdaad gaan afbouwen met de pap,. Ook vind ik 20ml vrij veel om in één keer te geven. Luca weegt 80 gram dus 10ml zou voor mij het max zijn. Je zou dus even een dag of twee 10ml kunnen geven tweemaal per dag en dan overgaan op 1 voeding. Het zeuren om eten is een vervelende bijkomstigheid soms als je het valkje handvoeding geeft, want hij gaat dan als hij jou ziet, de link leggen met eten,. Eigenlijk hetzelfde als ze met de ouders doen. Negeren is inderdaad de beste optie maar ook stimuleren om zelf te eten. Hou het gewicht van Luca goed in de gaten,. Als hij zelf een beetje op peil kan houden dan alleen aanvullen waar nodig, dus als hij echt terug valt. Aangezien hij ook zelf al drinkt is hij al een heel eind op weg en dat zou ik zoveel mogelijk proberen vast te houden. Als je gaat afbouwen blijf dan de ontlasting goed in de gaten houden. Strooi bijv wat zaadjes op een doek en ga met hem zitten,. Hij zal zeuren en zeuren, blijf negeren en met de zaadjes spelen,.. Dat is gewoon soms de truc,. maarja ieder valkje is ook weer anders,.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

iepke

Dat is al iets waar we al een paar avinden mee bezig zijn  ;D
Gewoon de voerbak op tafel zetten (vanuit de kooi) en dan gaat ze eten/zaadjes mollen.
Op dit moment heeft ze geen pap gekregen van me en zeurt ze er ook niet om. Ze is zelfs nu bij de voerbak om te eten.  ;D

Vanmiddag rond half zes kan ze pas de eerste pap krijgen en dan gaan we morgenvroeg 10cc pap geven en 's middags weer 10cc
Als ze dan as maandag nog niet echt wil eten en er ook niet om zeurt en naar het etensbakje toe gaat, dan ga ik over op 1x per dag.

En natuurlijk hou ik Luca's gewicht in de gaten  ;)

Best wel weer spannend allemaal  ;D