28 maart 2024, 11:05:45

Mijn menu (wie vult het aan?)

Gestart door ManjaV, 3 januari 2006, 19:14:18

« vorige - volgende »

Skye

Dat van de kiemzaden wist ik niet, dat ga ik ook eens proberen. Maar wat is een kiemapparaat Riny?
Van de kruiden wist ik weer wel, die kweekpotjes komen straks in het voorjaar vast weer in de aanbieding bij de Kruidvat (of zo'n winkel)

Onze aga is dol op spruitjes en ook Skye pikt er al fanatiek in! (rauwe dan)

Misschien een tip voor als je valkje weinig groente lust. Bij de meeste kromsnavels werkt dit (natuurlijk niet bij allemaal). Strooi wat cayennepeper over de groente heen! De meeste kromsnavels zijn er dol op. Als je nu denkt dat je er gelijk een blusapparaat bij moet zetten: nee hoor. Een valkje heeft geen speeksel en ervaart het dus niet als scherp.

Mariska

Hoi Manja,

Sorry dat ik jou berichtje nu pas weer zie.
Bij mij eten ze dit allemaal en ik heb nooit problemen met ontlasting of diaree.
Ik ben van mening als je veel verschillende dingen aanbied dat ze ook veel dingen gaan eten.
Ik heb er geen 1 die geen groente of fruit eet.
Al heeft wel ieder valkje zijn eigen smaak ;)
Misty bevoorbeeld is de enige die rode peper eet.
De rest moet niks wat rood is. Komt vaker voor, ook bij papegaaien.
Wat je trouwens ook nog kunt doen is valkparkietzaad zaaien in een pot ;)
Wat daar uit groeit vinden ze ook lekker.
En ik koop altijd gewoon kruidennplantjes bij de supermarkt en geef ze dat vers. Dat vinden ze ook heerlijk!
Ik heb nu weer bieslook en basilicum staan, maar vaak ook peterselie en zelfs dille.
Bij de Aldi kosten ze maar 49 cent ;)

Hoi Kirsten,

Ik heb juist ergens gelezen dat een af en toe een bruin stukje brood gedoopt in melk goed voor ze is ???
Ik geef het niet vaak hoor, zelden zelfs, maar ze vinden het wel lekker :P

En ik moet ook maar eens gaan kiemen hier :D
Riny is daar ook altijd zo enthousiast over ;)

En inderdaad Skye, bij mij zijn ze ook gek op spruitjes, vooral de kanarie ;)
Ik koop gewoon een handje vol bij de AH of een handje vol spinazieblaadjes ::) Dat kost dan 0,07 cent ;D ;D ;D

Groetjes
Maris!!




Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hoy Skye


Hier doe ik de uitgelekte en goed aggespoelde kiemzaden in en zet ze op de vensterbank.
Maar niet midden in de zon.
Het onderste bakje is helemaal dicht aan de onderkant.
Groetjes Riny :D

Skye

Hoi Riny, zo'n dingetje heb ik natuurlijk niet :-\ Kan je het dan ook met een kleine vergiet in een schaal doen, of moet het doorzichtig zijn? Wellicht in een koffiefilterzakje?

En Mariska die kruiden zijn inderdaad goedkoop. Maar jij hebt toch ook een kleine? Mijn jongens vinden het geweldig om zelf groenvoer te "verbouwen" voor onze vogels. Vandaar dat ik direct aan die kweekpotjes dacht. Misschien ook leuk voor jou meidje :) Als die potjes van de jongens niet meer kunnen voorzien, krijgen de vogels gewoon weer van mijn keukenvoorraad ;)

Mariska

Hoi Skye,

Mike heeft een kleine meid van 4 inderdaad ;)
Zou voor haar inderdaad ook heel leuk zijn om te doen :D
Dank je voor de tip!

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hoy Skye
Je kunt het ook met een klein zeefje doen.
Als je maar zorgt dat het niet te koud staat.
Groetjes Riny :D

Ineke

En alweer een tip: Cayennepeper! Wist ik niet Skye. De vogels van de mensen hier op t forum eten meer gevarieerd dan de meeste mensen :D

bobbie

Sepia mis ik in het lijstje hier.

Gr, Nel :)

Mariska

He Nel,

Goed opgelet hoor, het stond er inderdaad nog niet bij terwijl het bij mij in ieder geval nooit ontbreekt ;)

Liefs
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Kirsten

Hoi Maris,

Ik kom er ook verschillende dingen over tegen,. sommige geven het inderdaad en andere zeggen weer dat ze de stoffen erin niet goed kunnen verwerken,.
Ik blijf nog even zoeken en ga anders googlen,. hihi

Groetjes
Kirsten

ps kwam er pas achter dat mango ook niet goed is,. weer iets wat ik niet wist. M'n valkjes krijgen het niet, maar mijn pruimkoppen kregen het wel,. Ook iets wat ik moet nakijken:)
Verder een top tip over die peper,. gaan we proberen


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Mariska

Hoi Kirsten,

Als ik Feld vanmiddag nog bel zal ik eens vragen van die melk ;)

Van die mango heb ik ook vaker gehoord en bij mij kregen ze het weleens. Ze vinden het ook lekker.

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Valerie

Even een ander vraagje i.v.m. voer.
Hoe los je sepiaprobleem op?
Als ik dat in de kooi hang, is het dezelfde dag gesloopt. Het gaat er niet om dat ze behoefte hebben aan sepia, maar het gaat bij hun om het slopen. Dan ligt de sepia verbrijzeld op de bodem.
Ik heb sepia in huis, maar niet in de kooi.  :-\ Ik weet dat het noodzakelijk is.

En ik laat ook wel eens zaden uitgroeien tot heerlijke plantjes. :)



ManjaV

Hoi hoi,

Wat is er veel gereageerd op mijn vraag! Bedankt iedereen!
Ik heb nu zeer veel tips en kan daar mee uit de voeten denk ik. Rest mij nog 1 vraag: wat voor schema kan ik maken zodat ze genoeg gevarieerd voedsel per dag krijgen?
Ik hou mij het liefst aan een schema, zo van maandag dit, dinsdag dat, anders vergeet ik het allemaal weer.
Hebben jullie ook vaste tijdstippen/dagen waarop je iets geeft?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Mariska

Hoi Manja,

Ik heb geen vast schema voor ze.
Bepaalde dingen staat er altijd in de kooi zoals sepia, grit, mineralenblokje en ook eivoer geef ik dagelijks.
Qua groente en fruit en derg. doe ik maar wat.
Ligt eraan wat ik in huis heb of wat bij de supermarkt voor handen of in de aanbieding is ;)
Maar niet veel van hetzelfde achter elkaar.
Gewoon een beetje varieren!

Liefs
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

ManjaV

Hey Mariska,

Nou, al die dingen die jij opsomde hebben ze ook in de kooi.
Eivoer vergeet ik wel eens. Maar ik heb net een nieuw pakje gekocht :D

Al dat andere moet ik iig eens gaan uitproberen. Met appel weet Mikki nog niet zo goed raad, Bobby en Georgie zijn er dol op!

Liefs!
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki