3 mei 2025, 14:25:06

Overgaan naar zaad

Gestart door Tara, 15 juni 2003, 20:07:09

« vorige - volgende »

Tara

Hoi allemaal,

zoals meerderen onder jullie weten dat ik 2 zusjes zelf grootbreng, het oudste is dinsdag 8 weken, het jongste is er woensdag 8. Het jongste heb ik langer met de hand gevoerd, van toen ze 4 weken was. Maar nu wil ze niet van de spuit af, mijn ouders en grootouders zeggen dat ze nu ziek is omdat ze nog steeds handopfokvoer eet :-/. Haar zus eet alleen zaadjes, maar krijgt toch nog soms een voeding bij, maar Plukkie eet niets :(. Hoe moet ik haar dit toch leren, vroeger pikte ze wel aan de trosgierst, maar dit zie ik haar ook niet meer doen :-[.

Groetjes, Tara

Valerkiet

mischien wat minder handopfok voer dan heeft ze nog honger en dan geef je haar de trosgiers mischien eet ze er dan wel wat van omdat ze honger heeft? :-/
of haar een beetje dwingen.
maar ik denk niet echt dat het daarom is dat ze ziek is.
ik heb daar nog nooit over gehoord dat ze daarom ziek kunnen worden :-/
verbeterd iemand mij als ik fout zit?
mischien iets heel lekkers geven zodaan ze er van eet (bv een stukje fruit)
dan is dat ook nie altijd opfokvoer.
ik weet het echt nie goed Tara sorry,

Byekes

Tara

Hoi allemaal,

hoi Valérie,

het was dus echt dat, ze heeft last van haar spijsvertering, ik moet haar nu alleen zaad, eivoer, trosgierst, grit, ... geven. Het is zeer twijfelachtig of ze het haalt of niet, het hangt ook wat af van mijn inzet en haar wil.

:( ik doe alles wat ik kan voor haar

Valerkiet

ik duim voor je het zal je lukken taratje!
taratje you are the best!

Mirjam-Moniek

Tara, ik heb ergens gelezen dat als je valkparkieten wil leren zaadjes op trosgierst te eten, je er met te vinger tegenaan moet tikken waar je valkparkiet bij is. Verder kan het misschien helpen als je haar veel bij een vogel laat die wel zaadjes eet. Misschien doe je dit al wel en vertel ik je niets nieuws. Ik hoop voor je dat het goedgaat!
Veel succes!

Tara

Hoi Mirjam,

heel erg bedankt maar had het eigelijk niet meer nodig nu Plukkie dood is, maar ik zal zeker later nog eens een jong grootbrengen, misschien meerdere, de moeder van Plukkie heeft een nest samen met een ander koppel (leggen eieren samen) Ik zie wel wat er van komt, maar als ze de jongen weer verstoten en pluimen uitnemen zal ik het zeker weer proberen, alleen zal ik dan veel meer m'n best doen. Ik hoop dat dat ik Plukkie ook een klein beetje terug krijg.

Groetjes, Tara

Valerkiet

vor mij mogen er nog steeds tips komen want ik ga binnenkort een valkje krijgen en hij is veel te oud voor handopfokvoer :-/
ik ga hem moeten verplichten pleese geef nog wat tips :-/

alvast bedank,

Valérie

PS.:"toevalig ; ;)" is het eentje van bij Tara en Tara had net dezelfde vraag als ik wou vragen :P

Valerkiet

moet ik mischien nog 1 keertje per dag een klein beetje handopfokvoer geven :-/
want hij eet voordurend van de ouders en waneer ik hem krijg moet hij meteen aan zaad begingen :-/
dit word wel lastig als hij tegen de 22ste nie zelf kan eten ::)

Mirjam-Moniek

Kan je niet beter het valkje pas in huis nemen als hij zelf al eet en je hem hooguit 2 keer per dag moet bijvoeren (met handopfokvoer)? Of dat je hem pas in huis neemt als hij volledig zelfstandig eet? Want je kan echt niet een valkparkietje dat nog helemaal gevoerd wordt door zijn ouders, in één keer overzetten op zaad hoor. Als je de valkparkiet bij de ouders zal laten, zullen die ook nog bij blijven voeren terwijl de valkparkiet langzaam aan steeds meer zelf gaat eten.

Valerkiet

ja maar het probleem is dat hij al lang moest overgaan naar zaad :-X :-/

Lique

Ik zou het gewoon langzaamaan opbouwen.
Grote veranderingen zijn voor dieren absoluut niet goed, en vooral veranderingen in het voer.

Groetjes Lique

Mirjam-Moniek

Valerkiet, hoe oud is de valkparkiet dan?

Tara

Hoi Mirjam,

de valkparkiet is er donderdag 8 weken geworden ... :-/

Mirjam-Moniek

Als ze normaal tussen de 6 en 8 weken zelfstandig eten (wat je meestal leest), zou ik me nog niet zo'n zorgen maken. Gewoon rustig aan zaadjes laten wennen en handopfok bijgeven zoveel als nodig is.