24 april 2024, 18:17:31

Is dit een goede manier

Gestart door ali, 2 januari 2006, 10:36:24

« vorige - volgende »

ali

Ik heb sinds vorige week zaterdag een valkparkietje er bij voor mijn andere valkparkiet. Hij is nu 7 weken. Hij zit in een aparte kooi, en was tamelijk bang van af de eerste dag. Als ik zijn kooi in kwam voor eten dan liep hij weg of ging hij blazen, wat ik begrijp. En ik weet elk vogel heeft een ander manier nodig om tam te krijgen, en hij bijt heel erg hard maar dat laat ik niet merken. En als hij eten in zijn kooi heeft komt hij er niet uit.

Dus nu heb ik een manier gevonden dat me aardig lukt. Wat ik doe als ik thuis ben is zijn voer er uit halen. en zijn kooi open zetten. Na een tijdje krijgt hij honger en gaat dan in het deurtje zitten, waarna ik hem op mijn vinger neem en hem trostgierst voor houd, hij eet er van na een half minuut eten zet ik hem af in zijn kooi, en na 5 minuten staat hij weer in de opening. en dit herhaal ik een paar keer per dag. Ik geef wel zijn voer weer terug als ik klaar ben met trainen.

Is dit een goede manier om hem hand tam te krijgen. Hij is van een kweker en is zelfstandig geworden bij zijn ouders, dus niet opfok.

Rianne

Hoi,
als het goed gaat en je valkje word tammer, gaat het toch prima?
Kun je ook al dichterbij komen met je vingers, om te aaien bijvoorbeeld? Dit kun je oefenen door eerst de trosgierst heel kort vast te houden, zodat hij met z'n snavel dicht bij je vingers moet komen om te eten. :)

LinB

Het klinkt wel als een goede manier! Hij gaat er zo steeds meer aan wennen en gaat ook weten dat hij niet bang hoeft te zijn voor je handen, omdat die hem juist iets lekkers geven. En ook een goed teken, dat hij zélf naar je toe komt natuurlijk, ipv dat jij met eten naar hém toe gaat.

Succes!