19 april 2024, 14:24:14

*?* kweekplan *?*

Gestart door Bianca, 1 januari 2006, 21:18:59

« vorige - volgende »

Bianca

Het nieuwe jaar is aangebroken en veel kwekers zullen alweer jeuk en zin krijgen in het nieuwe kweekseizoen.
Hebben jullie bepaalde rituelen, stappenplannen, voedingssuplemtenten of dergelijke om naar het nieuwe seizoen toe te werken om je vogels in een zo'n goed mogelijke broedconditie te krijgen ?




Doordat ik afgelopen jaar wat probleempjes heb gehad met de kweek tijdens mijn tweede ronde wil ik het dit jaar anders gaan aanpakken.
Dit doe ik door nu al een tijdje door een voedingstabel bij te houden welke iedere dag varieert, maar zich elke week herhaalt.
Dit betekent dat ze naast hun normale zaad mengsel, kiezel en grit iedere dag iets anders ernaast kunnen nuttigen.
De ene dag is dat een extra bakje met een beetje  zonnebloempitten,en dan bijv. weer trosgierst, hennepzaad, paddy, lijnzaad, verse groente, vers fruit, etc. zodat ze een vast patroon hebben in voeding.
Ze krijgen nu ook 2 a 3 keer extra kalkpreperaat door het water en vitamines.
Naar het kweek seizoen toewerkend zal de kalk worden opgevoerd naar 4 a 5 keer per week. (volgens aanwijzingen op de verpakking)
En in het kweekseizoen zullen tevens ook de porties eivoer groter en vaker worden.



Dit was zo ongeveer mijn lijstje, wie weet ben ik wat vergeten maar dat vul ik dan wel aan.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar jullie aanpak en hopelijk kan ik er nog wat tips uithalen.

Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Kirsten

1 januari 2006, 22:04:13 #1 Last Edit: 2 januari 2006, 10:13:39 by Kirsten
Hoi hoi,

ehh tja waar zal ik beginnen,. haha

Ik zorg er nu voornamelijk voor dat ze niet te dik worden. Ze hebben de afgelopen maanden wat meer 'vette' zaden gekregen bijvoorbeeld. Die krijgen ze deze maand ook nog maar dan in februari en maart nog maar in kleine hoeveelheden. Verder krijgen ze ook een hoop variatie in zaden, maar ik werk niet met voedingssuplementen.
Vitamines heb ik wel in huis, maar gebruik ik eigenlijk tot nu toe alleen bij de jongen(meng door eivoer als ze zelfstandig gaan eten). Verder heb ik ook een multivitprep van Feld in huis, dat geef ik sommige tamme valken binnen nog wel eens zo in hun bekje, als extra zeg maar.
Verder probeer ik dmv fruit (mango(alleen m'n pruimkoppen), kiwi en appel voornamelijk) en groenten ervoor te zorgen dat ze hun vitamines binnen krijgen. Ze krijgen wel eivoer en inderdaad zal de frequentie toenemen naar de kweek toe, hier doe ik wel calcivit (calciumpreparaat)doorheen en druivensuiker.

Verder kan ik ook even niets bedenken,. Ik denk overigens dat je heel erg goed voorbereid en hoop dat het verdriet van afgelopen kweek je dit jaar bespaart blijft,. je had echt pech.

Groetjes
Kirsten




Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Sander

Hallo

Ik begin nu terug met droog eivoer te mengelen in het zaad. Als zaad gebruik ik al altijd een gewoon parkietenmengsel met een beperkt aantal zonnepitten, en dit blijft het ganse jaar zo. De vogels krijgen geen kalk ed, maar wel iedere week één stengel trosgierst per koppel en in de aanloop naar de broedperiode voer ik ook het groenvoer wat op. Ook heb ik nutribird B14 staan, maar dit is vooral voor de swiftparkieten en in zeer beperkt mate voor de valkparkieten.
Wanneer de kweek begint, in maart, verhoog ik het eivoer en wanneer ze jongen hebben krijgen ze onbeperkt eivoer. Dan doe ik het eivoer apart in een potje, en ernaast plaats ik een potje water, zo kunnen ze zelf kiezen of ze al dan niet nat eivoer willen.

En het belangrijkste : elke dag vers water!

Groeten
Sander

Mandy

Wat ik ook altijd doe is voor de kweek de valken ontwormen (en na de kweek) en ik zorg voor verse wilgentakken. In de bast zou nl een stof zitten die de hormonen opvoert?  :P
Qua voeding blijft alles hetzelfde alleen krijgen ze als ze jongen hebben meer brood want dat vliegt er dan echt doorheen. Nu krijgen ze het ook maar pakken er weinig van. Het droogt uit en dan krijgen de konijnen het de volgende dag. ;)
O, ja en ik voer het aantal uren daglicht steeds meer op en de luchtbevochtiger gaat aan zodra het eerste ei er is. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Rianne

Hoi,

ik heb er eigenlijk geen idee van hoe ik dat aan ga pakken. Sowieso krijgen ze sepia, grit en maagkiezel en zaadvoer. Dan nog eivoer en ik probeer dagelijks verse groente te geven.

Arno

Hoi

Bij zitten alle vogels buiten en in het voorjaar zaai ik oud voer en/of goed voer in de voilere (ik heb een natuur bodem)
Dat groeit als kool maar belangrijker het zit vol met goede vitamine en de vogels zijn er dol op er blijft niets over van wat ik gezaait heb
Tip misschien je kan ook zaad kiemen op vochtig keuken papier of in een planten bak zaaien ze vinden het erg lekker
Arno


Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

Kirsten

Hoi Arno,

Gekiemde zaden vinden ze inderdaad erg lekker,. je moet alleen erg op schimmelvorming letten en de kiemen zitten het volst met vitamine als ze net ontkiemd zijn, dus niet te lang wachten. Als je ze binnen kiemt, in een automaat hiervoor of dmv een vergiet, dan zijn ze na het ontkiemen in de koelkast nog beperkt houdbaar (ik geloof twee dagen)

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Arno

Hoi
Ja het mooist gaat het ook in de voilere ze spitten de hele boel om voor de gekiemde zaden (daarna heb je alleen nog zwarte valken)
Maar als je goed oplet dat je geen schimmel voert dan kan je het best op keuken papier doen en niet bewaaren maar meteen geven niet te veel voer in een keer laten kiemen
inderdaad Kirsten wel ff opletten
groet arno
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

Kirsten

hihi ik zie het al helemaal voor me, van die zwarte donders helemaal onder de aarde,. ;D

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Bianca

Ik heb bij mijn vogels al een paar keer gekiemde zaden aangeboden maar het lijkt wel alsof ze tegen elkaar zeggen "dat moet je niet eten hoor" want ik kan elke keer weer een volle bak zaad weggooien zonder dat het aangeraakt is.


Nog twee vraagjes dan.

Wanneer begiinnen jullie met het ophangen van de blokken?
En laten jullie ze één twee of drie rondes broeden?


Ik zelf zat te denken aan begin april de blokken erin en twee rondes, ze hoeven van mij niet meer dan dat. :P

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Karin

Omdat ik binnen kweek doe ik het in de winter, maar als ik buiten zou kweken zou ik begin april ( mits het al wat warmer aan het worden is ) de blokken op hangen. En maximaal 2 rondes met jongen. Ik geef gewoon hetzelfde voer ( bij mij hangt er altijd zaad, eivoer, grit , sepia, mineraalblok, pellets ), ik ga alleen meer groenvoer en wilgentakken geven. En omdat ze bij mij binnen zitten besproei ik ze wat vaker met water. Verder doe ik niets bijzonders.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sander

Hallo

Dit jaar zal ik de nestblokken in het nachthok (geïsoleerd) waarschijnlijk tussen begin en half maart ophangen. Vorig jaar, toen ik de nestkasten in de buitenvoliere hing deed ik dat begin april. Het aantal ronden  hangt er vanaf hoe groot de nesten zijn, maar vorig jaar hebben alle koppels maximum 2 nesten gedaan.

Groeten
Sander

Arno

Hoi
Als je buiten gaat broeden moet je altijd rekening houden met de temperatuur want het mag s'nachts niet te koud worden
en dan kan je eind februari begin maart in de schuur of een goed binnenhok de blokken op hangen
en als je het in de buiten volière doet dan moet de nacht temperatuur rond de 10 graden zijn ongeveer maart / april
Binnen maakt het niet zoveel uit en vaak geven de valken het zelf al aan als ze willen broeden
Om je valken in top conditie te houden is het vaak het beste om maar twee keer achter elkaar te broeden zeker als de valkjes al wat ouder worden

Arno
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/