Waarom kortwieken als een valkje al handtam is??

Gestart door Rianne, 30 december 2005, 14:46:50

« vorige - volgende »

valkchico

Citaat van: Lin op 30 december 2005, 14:55:27
Maar als je kinderen heb die vaak de deur open laten of andere dingen die gevaarlijk kunnen zijn oke.

:-[ :-[ :-[.
Ik denk dat het per situatie verschilt zelf heb ik ook problemen met het feit dat ik mijn valkjes waarschijnlijk in het voorjaar toch weer wat veren kortwiek. Maar zoals Rianne gelezen heeft is van de week een van mijn valkjes toch uit de deur gevlogen omdat mijn jongste zoontje de deur net te lang op liet ( Pim is een speciaal kind). Toen wij honden hadden was het heel simpel even roepen en ze kwamen direct terug niets aan de hand dus. Bij een valkje is dat even wat moeilijker nu heb ik geluk gehad dat Chico zo tam is en waarschijnlijk ook aan mij gehecht is en dat ze op mijn stem/fluiten terug kwam maar denk ik denk niet dat de andere twee dat ook zouden doen.

Ik denk dus dat het heel persoonlijk is! Het is wel verkeerd om ze gekortwiekt te verkopen onder het mom dat ze tam zijn.En nog wel meer redenen.

gr Esther

P.s ik zorg zelfs dat de wc deksel altijd dicht is want stel je voor dat......... (de deur staat wel eens open van de badkamer)

bobbie

Hoi,

Ooit is er bij mij een grasje weggevlogen door een open keukenraampje (kiertje) hartje winter. Mijn kinderen woonden toen nog thuis en deden de kooi van Zorro open zonder er erg in te hebben dat het keukenraampje op een kier stond (open keuken).

Mijn dochter was er kapot van. Het vroor -20 en volgens de dierenarts moet ie binnen 15 minuten dood zijn gegaan door de kou.

Op dat moment had ik graag gehad dat mijn grasje was gekortwiekt. :-\

groetjes, Nel :)

carco

Citaat van: Skye op 30 december 2005, 18:55:57
Ik denk dat het helemaal van de situatie afhangt of je je vogeltje wiekt of niet.
Het is mooi als je valkje gewoon veilig in de woonkamer kan vliegen en je het geduld en de tijd hebt om hem zelf naar zijn kooi te laten gaan.
Of als je een open trap naar de bovenverdieping in de woonkamer hebt. Of als je een open keuken hebt en je valkje richting hete voorwerpen/kraan kan vliegen.
Laat iedereen de keuze naar zijn omstandigheden.


Ik ben het er mee eens dat er genoeg redenen zijn om een valkje te laten kortwieken.
En zeer zeker dat je iereeen daar in zijn/haar waarde moet laten.
Maar bovenstaande redenen vind ik dus geen goede redenen.
Ik heb beide:èn een open trap naar boven èn een open keuken.
Die open trap nou en van mij mogen ze boven komen, hier zitten ze trouwens meest van de tijd boven op mijn traphekje. Dit is naar mijn inzien absoluut niet erg.Ik heb voor alle ramen horren dus een keer een open deur kan ook geen kwaad.
En die open keuken, lijkt me vrij logisch dat je ze niet uit de kooi doet als je eten staat te koken.
Maar nogmaals ik zeg :laat iedereen naar eigen goeddunken doen, maar verkoop inderdaad niet je vogels als tam als ze gekortwiekt zijn want dat is wel erg gemakkelijk.
GRoetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Roosje

Citaat van: Rianne op 30 december 2005, 16:19:37
Ja oke, maar een hond heb je even eerder terug als een weggevlogen valkje.


Tenzij je een husky hebt ::) :P

gabrielle

hoi

ik heb ook een valkje hij is in mei geboren en mij is toen aangeraden om hem in het begin te knippen ivm om hem te kunnen leren wat wel mag en wat niet mag ik heb hem zelf niet geknipt ik heb het door de dierenarts laten doen hij was al tam omdat ik hem met handvoeding heb grootgebracht en toen pas heb ik hem laten knippen ik moet zeggen ik ben blij dat hij nu weer een beetje zijn pennen terug krijgt want hij maakt steeds van die noodlandingen ik zou het ook nooit meer doen ik vind het ook erg zielig

Shirly

Hoi allemaal,

Als ik dit lees wordt ik een beetje onzeker en ik denk velen met mij.
Men moet snappen dat er op deze forum vele kweker zijn en dat iedereen het anders doet. Eigenlijk kan je het nooit goed doen. De ene kweker zegt je moet dit doen. En de andere kweker zegt weer precies het tegenovergesteld. Ik denk dat iedereen voor zichzelf de dingen eruit moeten pikken die op hun van toepassing zijn en de rest naast zich neer moeten leggen. Mensen worden van dit soort discusies erg onzeker. Heb ik het dan toch niet goed gedaan??????? Maar die zei dat het wel raadzaam was????? En nu zeggen ze weer van niet????? Dan weet je het op een gegeven moment toch ook niet meer?
Er zijn hier zoveel mensen met eigen ervaringen dat je nooit een eenduidig antwoord zal vinden. Maar je moet de mensen en hun beslissingen wel accepteren. Jij kan het toch gewoon zelf anders doen!
Niemand weet beter wat voor hun eigen vogels/ dieren is dan degene in kwestie zelf...
Ik raak persoonlijk soms zo in de war van deze forum dat ik soms denk weet je wat ik zet hem gewoon uit en denk na over wat voor mijn vogels het beste is... Soms wordt ik echt niet wijzer van deze forum (en dat is niet lullig bedoelt hoor)

GEEF RAAD MAAR RESPECTEER HET ALS IEMAND HET ANDERS DOET. VEROORDEEL NIET!!

Karin

31 december 2005, 13:53:11 #21 Last Edit: 31 december 2005, 13:55:33 by Karin
Daar is een forum toch ook voor Shirly, je mening geven ? Ik heb zelf 2 valkjes die gekortwiekt waren op jonge leeftijd omdat het erg drukke en wilde valkjes waren en moeilijk tam te maken waren. Wat heb ik een ellende gehad met bloedveren, gebroken staartveren enz. Ik kan je zeggen dat het gillen als er een bloedveer is door merg en been gaat. Vreselijk.  De beide heren zaten pas na 1 1/2 jaar weer helemaal goed in de veren inclusief staart. Ik heb het idee dat je dit vooral ziet als een valkje jong gekortwiekt wordt. Ik heb ook een mannetje die ik gekortwiekt had toen hij 9 maanden was omdat hij erg agressief werd en me aanviel. Bij hem nooit meer last gehad van bloedveren of wat dan ook en toen alles weer aangegroeid was had hij zijn hormoontjes weer onder controle  ;D Dus mijn mening : alleen kortwieken als het niet anders kan. En kortwieken omdat de kinderen de deur open laten staan vind ik ook geen optie, want menig valkje kan gewoon een stukje vliegen met de wind onder de veren. Zo creëer je een valse veiligheidsgevoel en wordt je makkelijker. Als je kleine kinderen hebt dan de valkjes er 's avonds pas uit als de deuren goed op slot zijn.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Shirly

Hoi Karin,

Wat ik al eerder vertelde ik bedoelde het niet rot.
En zeker heb je gelijk als je zegt alleen kortwieken als het echt nodig is. Ben ik helemaal mee eens.
Maar als ik soms de stukjes lees, lees ik soms geen meningen maar aanvallen... Als je snapt wat ik bedoel. Soms wordt je er op aangevallen dat je iets wilt doen... en dat vind ik gewoon jammer.

Maar natuurlijk meningen zijn altijd welkom anders zou je ook nooit wijzer worden... toch? ;)

Karin

Sommige komen een beetje heel overtuigend over  ;D, maar daar moet je gewoon een beetje overheen lezen. Zo heb ik een hele vaste mening over het houden van valkjes minimaal met zijn tweetjes en daar ben ik niet van af te brengen en laat ik dus ook regelmatig weten  ;D Ook papvoeding door onervaren mensen vind ik onverandwoord van de kwekers die ze zo doorverkopen. Gelukkig zitten die zover ik weet hier niet op het forum  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Het ligt erook aan vanuit welk punt iemand beredeneerd. Ik ga uit van het dier. Die kan zelf niet kiezen, dat moet zijn eigenaar doen. Ik heb valkjes niet alleen om mijn eigen leven leuker te maken, ik doe het ook voor hun. En dan moet je als eigenaar bedenken of het leven van het valkje er beter door wordt als je hem bijv wilt kortwieken of alleen wilt houden.

eefje nieuwenburg

Hoi Shirley,

ik heb een poosje geleden ook zo'n hele discussie gehad over iets waarvan ik denk dat je soms niet anders kunt terwijl anderen daar dus duidelijk anders over denken,prima dat moet ook zo zijn anders word het maar een saaie wereld  ;)maar idd ik heb toen ook verwijten naar mijn hoofd gehad die me nog steeds dwars zitten,zeker omdat er dus mensen zijn die zelf ook nogal snel zijn met hun beslissing terwijl ze dat mij dus verweten. :o
maar weet je je moet doen wat jij denkt dat goed is en niet wat iedereen hier zegt dat je moet doen, want iedereen doet het op zijn eigen manier.
trek het je niet te veel aan want je komt hier toch voor de lol uiteindelijk toch.

dit was ook niet persee tegen jou bedoelt(het starten van dit topic) tenminste daar ga ik maar van uit,er zijn er nl zoveel die heel snel gaan knippen omdat hun vogel toch niet zo tam is als ze gehoopt hadden en volgens mij ging het zelfs daar niet over maar over het feit dat kwekers een vogel verkopen die tam is(dat zegt de kweker) en dan hebben ze hem ook nog gekortwiekt.
maar goed maak je niet druk gelukkig groeien de veren weer aan.

groetjes eefje

Rianne

Ik voel me zeker niet aangevallen, al was ik daar bang voor had ik dit onderwerp niet moeten beginnen ;)

Ik was benieuwd wat voor reden mensen hebben voor het kortwieken van een tam valkje, zowel kwekers als anderen. Als mijn valkje steeds wegvliegt, prima, dan heeft hij dus helemaal geen zin om stil te blijven zitten en zit dat in de aard van het beestje. Wie ben ik om dat te willen veranderen? Het valkje kan slecht vliegen en misschien wil hij alsnog weg als hij bij me zit. Dan is er nog geen oplossing.

eefje nieuwenburg

ja dat ben ik wel ook wel want er zijn hier op het forum een heleboel mensen die een gekortwiekt valkje bezitten om wat voor reden dan ook,die kunnen dan misschien wel uitleggen waarom ze dat gedaan hebben toch?

groetjes eefje

Ineke

Vanuit mijn situatie zeg ik ''nee'', want ik heb geen andere huisdieren en geen kinderen. Ramen zijn dicht. Open trap en open keuken leert ie mee om te gaan (aangezien ik zelden kook geen probleem en anders gaat ie de kooi in).
Stel de lieverd wordt n.a.v. hormonen agressief en vliegt mij plots aan in mijn gezicht (zoals ik meen ik las bij Karin), dan kan ik het mij voorstellen. Want ik wil m niet n paar weken hoeven op te sluiten.
Als ik wel kleine kinderen zou hebben zou ik ze zowiezo niet alleen laten klooien met dieren en vogels alleen laten vliegen waar ik bij ben.
Volgens mij worden ook veel vogels gekortwiekt omdat dat altijd nog beter uitziet dan afgeschaafde veren van het vallen langs tralies. Vergeet niet dat de vogels vaak opgepropt op een kleine oppervlakte met veel lawaai zitten en vaak een smak maken. Daarnaast lijken ze natuurlijk tammer door het kortwieken en kan de verkoper beter de gekozen vogel eruit halen.

valkchico

hallo,

mm ik heb wel kleine kinderen en die klooien niet met de dieren maar leven er mee samen! Is een groot verschil!


gr Esther