12 juni 2025, 10:35:37

prachtrosella bij valk in?

Gestart door c.rolfes, 18 december 2005, 17:19:24

« vorige - volgende »

c.rolfes

Ik kan een paartje prachtrosella's overnemen. Kan ik deze zonder problemen bij mij valken in plaatsen?

bobbie

Hallo,

Volgens mij kan het niet want rosella's kunnen zeer agressief zijn. Ik heb net iemand een email gestuurd. Die heeft rosella's en valken. In die mail heb ik haar gevraagd jouw vraag te beantwoorden.

Haar kennende komt ze gelijk op deze site zodra ze haar mailbox heeft geopend en mijn mailtje lees.

Groetjes, Nel :)

Sander

Hallo

Deze combinatie is af te raden. Buiten het kweekseizoen zou het wel nog gaan, maar wanneer ze in broedstemming komen kunnen rosella's zeer agressief uit de hoek komen. Ikzelf heb ook rosella's en valkparkieten, en deze zitten strikt gescheiden. Jonge vogels kunnen wel bij mekaar, maar wanneer rosella's 1 à 2 jaar zijn moeten ze toch apart.

Groeten
Sander

c.rolfes

oke bedankt voor de info.

Welke vogels zijn wel mogelijk dan?
Bijv roodvleugelparkieten of roodrugparkieten?

Sander

Hallo

Blijkbaar valt je smaak op de verkeerde vogels  ;D Met roodvleugelparkieten heb ik geen ervaring, maar bij roodruggen geldt ook de regel dat een koppel apart moet gehouden worden. Ik meen ook dat roodvleugels apart moeten omdat het moeilijke vogels zijn om te houden en te kweken, bovendien is dit nog steeds een zeldzame verschijning. Bij valkparkieten kunnen alleen maar de rustige , kleinere soorten. Hiermee bedoel ik neophema's (elegant, splendid, turquoisine,blauwvleugel) , bourkes, .... De beste combinatie echter blijft enkel valkparkieten. Als je nog soorten in gedachten zou hebben, plaats ze hier maar, we kunnen je altijd helpen!

Groetjes
Sander

c.rolfes

en zoals kakarikies dan? gaat dat wel? of australische parkieten?

Sander

Hallo

Kakariki's gaan in principe wel, gewoon genoeg nestkasten voorzien.

Inger m

Hoi,
De soorten die je al genoemd hebt (rosella, roodrug, roodvleugel) zijn Australische parkieten. Kakariki's komen uit Nieuw-Zeeland. Ik heb ze zelf wel bij de valkparkieten, maar de ervaringen zijn verdeeld. In het broedseizoen kunnen ze erg fel zijn en daardoor hebben sommige mensen erg negatievbe ervaringen.

Het beste blijft inderdaad om soort bij soort te houden. Valkparkieten kunnen redelijk goed in groepen broeden met soortgenoten. Vrijwel alle andere soorten kunnen alleen per koppel gehuisvest worden.

De neophema's zijn geschikt bij valkparkieten, maar zijn nogal ziekte gevoelige soorten en daarom minder geschikt. Bovendien zijn ze erg op hun rust gesteld.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Monky

Hi c.Rolfes,

Nel  had mij vandaag inderdaad een mail gestuurd en ik ben inderdaad gelijk gaan kijken.
Ik weet niet of je er nog wat aan heb, maar ik zal je mijn ervaring geven.

Ik heb 2 rosella's 1 niet tamme en een half tamme. Deze zitten op dit moment nog gescheiden. Ik ben eerlijk gezegd ook nog aan het twijfelen of ik ze bij elkaar zal zetten met de andere vogels erbij. De niet tamme rosella zit namelijk in een voliere bij grasjes en valkjes. Dit gaat goed samen. Jocko (rosella) vertoont geen agressief gedrag, maar het is dan ook (nog) geen koppel. Ik kan dan ook helaas niets zeggen over hoe dat dan samen gaat.
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet helemaal goed zou gaan. Ze schijnen agressief te worden als ze broeds zijn, tot bloedens toe.
Ik denk toch dat mijn advies zou zijn het niet te doen.

Sterkte met je beslissing

Groetjes,
Monique

Arno

Hoi
Als je volière ruim genoeg is kan je best verschillende soorten bij elkaar houden .
Wel moet je altijd blijven opletten zeker als ze gaan broeden.
Bij mij zitten valkparkieten, pruimenkopparkieten,swiftparkieten en splendidparkieten met z'n alle in een volière en dat gaat zonder problemen.
Kakarikie's heb ik niet meer maar die waren een soms een beetje te dominant.
Ook heb ik nooit problemen met roodruggen gehad.
Kortom als je volière groot genoeg is kan je het gewoon proberen elke vogel is tenslotte weer anders dat zie je ook bij je valkjes .
Groet Arno
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/