8 mei 2025, 00:00:42

Coco wordt maar niet tam

Gestart door Martin79, 30 december 2005, 07:50:38

« vorige - volgende »

Martin79

30 december 2005, 07:50:38 Last Edit: 30 december 2005, 07:52:32 by Martin79
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem en hoop dat jullie mij kunnen helpen. In Oktober 2004 kochten mijn vriendin en ik een valkparkiet bij de ranzijn (tja wat zal ik zeggen). We vonden het zo zielig hoe die beestjes daar behandeld werden dus we namen er 1 mee. Die noemde wij Coco. Coco was heel erg bang. De eerste keer dat hij in de kooi zat liep hij echt hard weg als we erbij kwamen zitten. Enfin Coco heeft door mijn ziekte enorm veel aandacht gehad van mij omdat ik altijd thuis ben. Coco heeft leren praten etc. etc. alleen is er 1 probleem. Hij wordt maar niet tam. Ik heb alles geprobeerd wat hier op het forum te vinden is maar het lukt gewoon niet. Als hij los vliegt komt hij bij me zitten als ik naar ze kooi loop praat hij tegen me maar zodra ik me vinger heel zachtjes in de kooi stop loopt hij weg of gaat hij heel agressief doen. Sinds 2 1/2 maand hebben wij er een valkje bij genaamd Chico een vrouwtje. Zij heeft een aantal weken apart gestaan en nu zitten Coco en Chico na een periode van wennen bij elkaar. Dat gaat opzich heel goed, maar zodra we Chico willen aaien want die is wel tam valt Coco ons en haar aan. We hebben ook hiermee van alles geprobeerd zoals eerst Coco heel veel aandacht geven en dan Chico maar het helpt allemaal niet. Hoe krijgen we Coco toch tam? En hoe zorgen we ervoor dat hij Chico niet meer aanvalt? Ik hoop dat jullie tips voor me hebben want ik ben ten einde raad. Coco was in augustus ziek zie het spoed forum. Hij gaf veel over etc. etc. toen heb ik bijna elke minuut van de dag bij hem gezeten maar toch baat het allemaal niet. Hij eet overigens wel trosgierst uit mijn hand.

Groetjes Martin

Karin

Ik denk dat je je erbij neer moet leggen dat Coco nooit supertam zal worden. Dat hij al bij je komt zitten en trosgierst eet is al heel wat. Een dier kopen uit medelijden is natuurlijk nooit goed alhoewel ik het wel snap. Maar ja, daar leven die winkels van, want direct wordt de plaats van het valkje weer ingenomen door een ander zieltje. Ik hoop dat er ooit een verbod op gaat komen. Bij onze ranzijn zitten ze er wel redelijk bij, maar zitten ze gewoon veel te lang en in een veel te klein hok. Ze zijn ook duidelijk volwassen. Dat zal Coco ook geweest zijn toen je hem kocht. Aai je Chico in de kooi als Coco je aanvalt ? Dan zou het kunnen dat Coco zijn territorium ( de kooi ) verdedigt. Doet hij het buiten de kooi dan is hij misschien jalours ? Hij is nu natuurlijk volwassen, misschien gieren de hormoontjes door zijn lijf, dan kunnen ze nog wel eens agressief worden. Ik heb een valkje die me zelfs echt in mijn gezicht aanviel. Als het valkje je aanvalt in ieder geval niet bang zijn en je hand terug trekken, want dan heeft hij gewonnen. Zeg duidelijk "NEE" en blaas desnoods tegen zijn hoofdje aan. Vinden ze niet leuk als je dit hard genoeg doet  ;D Misschien dat andere nog meer tips hebben ?

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Martin79

Hoi Karin,

Dank je voor je uitgebreide antwoord. Wat ik wel even recht wil zetten is dat we Coco zeker niet uit medelijden hebben gekocht. We waren al heel lang van plan een valkje te nemen. Vroeger hadden we ze ook met mijn ouders en dat prikkelde gewoon. Maar ik heb hem toen eigenlijk zonder na te denken bij Ranzijn gekocht. Waarvan ik achteraf dacht van tja ze waren ook best wel zielig die beestjes die daar zaten. Maar goed, over de hormonen dat is een ding dat zeker is. Chico lokt Coco heel vaak naar haar toe en dan gaan ze met elkaar bezig. Dus dat zou het kunnen zijn. Maar ik heb het idee dat Coco denkt dat hij ook mij wel aan kan en dat is niet echt de bedoeling.

Maar meer tips zijn welkom!

Groetjes Martin  :)

Karin

Hoi Martin,

Je schreef : "We vonden het zo zielig hoe die beestjes daar behandeld werden dus we namen er 1 mee"
Dat noem ik dus medelijden  ;D ;D ;D
Ik hoop dat je nog meer tips krijgt, maar in iedergeval nooit bang zijn !

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Hoi,

waarschijnlijk is je valkje zo slecht behandeld in zijn eerste levensweken, dat hij het vertrouwen in mensen kwijt is. Hier doe je helaas niks aan.
Ik heb een volierevalkje gekocht, hij is in Mei geboren. Hij staat nu binnen met een popje, het popje is wel rustiger geworden maar hij niet. Ik hoef maar te kijken en hij gaat achteruit.
Dit valkje gaat wel in de buitenvoliere volgend jaar dus het maakt me niet zoveel uit.
Jouw valkje is voor binnen bedoeld en dan is het wel jammer dat hij zo bang is.

Martin79

Okay, nou met Coco valt het dan nog mee want kijken mag ik wel  :)

Ik vind het heel erg hoe sommige mensen met dieren omgaan. Wij hebben een konijn van een familielid meegenomen van de week naar ons huis, die mensen wilde hem verkopen aan iemand voor de kerst. We waren zo boos want dat beestje had al 3 keer van baasje gewisseld dat we hem nu hebben.

Sommige mensen denken niet na voor ze een dier nemen.

Maar ook die mensen die zo lelijk tegen beestjes doen vind ik ook heel erg.
Wat Coco ook meegemaakt heeft dat moet iig niet leuk geweest zijn. Ik blijf me best doen om hem tam te krijgen.
Wie weet lukt het ... ooit.  :) En anders niet.. dan houd het gewoon op...

Riny

Hoy Martin
Je kunt lang niet alle valkjes vergelijken met elkaar.
Bij mij in de voliere zit er een en die wil niets van andere valkjes weten.
Altijd zit die alleen ,in het begin dacht ik dat hij misschien niet geaccepteerd werd maar dat is niet het geval.
Hij zit in een voliere waar er 20 zitten maar hij leeft zijn eigen leventje.
Ik zal er ook nooit achter komen  wat in zijn leventje is gebeurd ,nat als dat jij nooit zult weten waarom Coco zich zo gedraagt.
veel succes Gewenst.
Riny :D

Martin79

Dank je wel Riny.
Weet je wat er vanavond gebeurde?
Ik was aan het praten tegen Coco en Chico en ze zater samen bovenop hun hok.
Ik hield me handen ver weg van ze. En me gezicht dicht bij. Toen kwam Coco heel voorzichtig naar me toe en begon te spelen met me neus  :) Het was echt apart en is nooit eerder gebeurt.

Ik denk ook dat Coco vooral bang is voor handen?
Misschien is dat gekomen door de dierenarts die hem moest pakken en prikken...

Ineke

Da's leuk Martin! Het klinkt alsof je veel geduld hebt en heel veel om je vogels geeft.

Het zal je zeker lukken om hem nog tammer te krijgen!

Riny

Hoy Martin
Volgens mij is Coco dan een keer hardhandig gevangen en is daardoor heel erg bang van handen.
Dat verklaard misschien ook wel waarom hij boos wordt als jij Chico in de kooi wil aaien.
Ik zou voorlopig zijn vertrouwen proberen te winnen zonder je handen te gebruiken.
Daarom wordt er eigenlijk ook aangeraden om een valkje te kopen bij een hobbykweker ,die zijn meestal vertrouwd met handen.
Leuk toch dat Coco zo zelf het antwoord aan je geeft.
Groetjes Riny :D

Shirly

Hoi martin

Ik heb ook 2 valkjes van iemand overgenomen die niet tam zijn. Ze zijn 2 jaar en ik heb ze net 2 a 3 weken in huis. Ze wilde eerst ook niets van mijn handen weten. Nu mag ik ze soms een beetje kriebelen op hun buikje maar dan wel heel soms. Ik  weet zeker dat als ik ze langer heb en dan heb ik het over een aantal jaren... dat ze dan wel wat meer durven.
Bij valkjes kan het heel snel gaan maar ook super langzaam tja en daar zal jij en ik ook ons naar aanmoeten passen. Maar zolang er toch nog een beetje vooruitgang in zit zal ik het zeker niet opgeven. Je moet er alleen rekening mee houden dat het een jaren plan kan worden. Is je andere valkje wel tam? Dan ga je daar toch lekker mee kroelen. Ik heb nl. nu ook 4 valkjes waarvan er 2 super tam zijn en 2 niet. Maar dat geeft niet. Ik laat die andere 2 lekker hun gangetje gaan en als ze echt willen komen ze wel. En zoeken ze wel contact met je.

Groetjes

Martin79

Hallo allemaal,

Zo was er even een paar uur niet en meteen heel veel reacties das leuk :) !!!
Ik ben echt helemaal gek met me valkjes. Ben ook heel veel met ze bezig. Chico is wel tam ja. Ze wil altijd kroelen echt altijd! Maar met Coco heb ik ook geduld zal mijn handen bij hem uit de buurt houden en voorlopig met mijn gezicht dichterbij gaan en lekker met hem praten :)

Groetjes Martin :D

Riny

Hallo Martin
                Ik wens je een jaar zonder verdriet en               
                tegenslag.
                Moge de dagen ,weken,maanden gevuld zijn met
                liefde en een lach.
                Prettige jaarwisseling.
                Groetjes Riny

Martin79

Hartelijk dank Riny, ik ben blij dat ik weer herstellende ben en hoop dat 2006 er een stuk beter uit zal zien.
Voor jou ook de beste wensen en voor iedereen die dit leest natuurlijk!!!

Coco en Chico zijn vanavond alleen thuis. Ik heb de gordijnen dicht een lichtje aan en de radio aan dus moet goed komen.

Groetjes Martin