28 maart 2024, 12:22:59

Ontlasting

Gestart door Anja, 28 december 2005, 19:16:12

« vorige - volgende »

Anja

Hallo,
Ik heb sinds 1 week een 2de valkje erbij. Het is een Lutino en ik moest hem/haar nog 1 keer per dag bijvoeren met pap. Heb dit nog 3 dagen gedaan en ben er mee gestopt omdat hij/zij goed zelfstandig kan eten. Wel geef ik hem/haar nog droog eivoer extra.Hij/zij heeft echter donkergroen/zwarte ontlasting en nu las ik dus dat dit NIET goed is. Kan dit komen omdat ik gestopt ben met bijvoeren van de pap? Hij/zij is wel levendig en eet en drinkt goed en zit ook niet dik te kijken. Hij/zij slaapt wel veel maar dat komt denk ik omdat hij/zij nog zo klein is.
Weten jullie misschien wat ik kan doen?

groetjes elfelfje

Karin

Zwarte ontlasting is niet goed. Dat betekend dat hij te weinig voeding krijgt. Ga meteen weer beginnen met pap en weeg hem na iedere voeding. Hoe oud is het valkje ? Valkjes die met de hand gevoerd zijn zijn vaak pas zelfstandig als ze 8 - 9 weken zijn.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Anja

Ik weet niet hoe oud ie is. De fokker waar ik hem kocht zei dat ik haar/hem maar een dag of 3 nog bij moest voeren. Dat heb ik dus gedaan. De pap heb ik al terug gegeven. En 's avonds krijgt ie extra gierst.

Rianne

Je kan een papje maken van eivoer, maar maak het niet te dun.

Anja

Hoe? Moet ik dan bij het droge eivoer water doen? Ik heb dit met de eerste valk niet meegemaakt en die komt van de zelfde fokker af.

Karin

morgen meteen even pap kopen en anders met het valkje terug naar de kweker en daar laten tot het wel zelfstandig is.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Citaat van: elfelfje op 28 december 2005, 19:51:09
Hoe? Moet ik dan bij het droge eivoer water doen? Ik heb dit met de eerste valk niet meegemaakt en die komt van de zelfde fokker af.


Neem een klein schaaltje en doe hier wat kokend water in. Dan een beetje eivoer en roer het door. Maak er een stevig papje van en laat het afkoelen tot het op eet temperatuur is.
Als je valkje al wat ouder is (heb je een foto?) kun je het ook met koud water doen, maar ik weet niet of je valkje zich nog goed warm kan houden.

Anja

Ik heb gisteravond en vanmorgen een ei gekookt en daar een beschuit bijgedaan samen met water. Yeni (zo heet ie) eet er niet echt veel van maar wel van de gierst. Ik ga nu meteen pap halen voor Yeni. De ontlasting was net wel lichter van kleur.
http://www.tonjacobs.nl/yeni.jpg Op deze link staat de foto want ik weet niet hoe ik een foto mee moet sturen.

Lin

Hey,

Ik hoop niet dat je valkje er elke dag zo uitziet. Want dit is niet goed hoor. Het valkje lijkt zelfs wel nat. waar woon je anders kan iemand even langskomen en je helpen. Ik heb vrij nog een week en je kan hem altijd langsbrengen als de kweker hem niet meer terug wil.

Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Anja

Toen ik Yeni kreeg plakte ie helemaal. Het leek wel of ie vol zat geplakt met pap. Die plak heb ik nu grotendeels weg. Yeni is niet nat hoor. Ik heb net de pap gehaald die Yeni ook bij de kweker kreeg. Ik ga Yeni met pap en eivoer maar bijvoeren. Ik woon in Noord-Brabant in Helmond. En ik wil toch proberen Yeni zelf bij te voeren. De kweker wil Yeni niet terug dus ga ik zelf zo goed mogelijk zorgen dat Yeni er wel doorkomt. Yeni slaapt ook heel veel is dat ook niet goed dan?

trienke

hoi

hij ziet er niet zo goed uit, maar dat zijn ontalsting een beetje kleur veranderd is wel goed.
Hij heeft duidelijk geen genoeg voedsel binnen kunnen krijgen.

Hoe slaapt hij?
op 2 poten of op 1?

Ik hoop dat hij snel weer boven op komt

Lin

29 december 2005, 15:12:34 #11 Last Edit: 30 december 2005, 11:13:10 by Lin
Nee dat is niet goed hoor dat een volwassen valk veel slaapt. Is ie wel actief dan? Heb je alles bij handopfok goed doorgelezen?

tips:

zorg dat het papje warm is
zorg dat het niet afkoeld
warm het niet nog een keer op.
geef als het kropje leeg is 10% van lichaamsgewicht.
in keer in het etmaal moet de krop leeg zijn
zorg voor de goede verhoudingen van nutribird en water

Voor verder vragen kan je me ook bellen als je hard hulp nodig hebt. Ik stuur je wel een IM. Bijna de helft gaat nl dood in onervaren handen.

Ik snap niet dat de kweker het valkje niet wil terug nemen! Dan ben je dus geen goede kweker! (later toegevoegd:ik neem deze laatste zin terug omdat ik niet de andere kant van het verhaal weet)


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Anja

Yeni slaapt op 1 poot. Daar heb ik toevallig op gelet. Yeni eet ook gewoon voer uit de bakjes die in de kooi hangen en ze drinkt ook.
In het begin (de eerste dagen dus) wel. Nu wordt het steeds minder. Ik heb wel pap gekregen die de kweker nog niet opgehaald had bij de dierenwinkel. Als ik die pap klaarmaakt dan wil ze er bijna niets van.
Ik doe zo mijn best en ik wil echt niet dat ze dood gaat.

Lin

Lees even goed mijn tips door. Voelt ze niet koud aan? Wat kan ze al eten? zaadjes of alleen trosgierst? Je kan haar nu even wat water geven en een paar graam druivensuiker als ze heel zwak is. Verder kan je even water opwarmen en dan wat eivoer erdoor totdat het een papje is. Kijk even of hij dat wil eten. Kan je op de buik een scherp bot voelen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

trienke

hoi

weet je zeker dat hij van de zaadjes eet, en er niet alleen mee speelt?

Ik had ook een valkje die ik zelf op moest voeden met de hand ( gedwongen)
en die speelde weken lang met de zaadjes. Hij pelde ze ook maar at ze niet op. Ga eens goed kijken of hij duidelijk de zaadjes eet, en dat er wel zaadjes in zijn kropje zit. Dus hard aan voelt.

Heb je hem ook al gewogen?
Probeer eens aan een digitale keuken weegschaal te komen.

Je mag mij ook altijd vragen stellen over handopfok

Groetjes Trienke