28 maart 2024, 20:13:10

Ontlasting

Gestart door Anja, 28 december 2005, 19:16:12

« vorige - volgende »

Lin

Inderdaad je kan trienke ook alles vragen die heeft er veel verstand van.

Wat doet ze trouwens als je pap geeft, wel bekje open? Hoe ruikt haar adem trouwens?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Anja

Ze eet trosgierst (dat weet ik zeker) Zaadjes weet ik nu dus niet zeker, ze voelt niet koud aan, en ik ga nu voelen op haar buikje. Ook ga ik proberen een keuken weegschaal te achterhalen en desnoods ga ik er 1 kopen.
Hoe voel ik of er iets in het kropje zit. Ben hier dus duidelijk niet ervaren in. Sorry hoor. Bij de eerste valk (van dezelfde kweker) hoefde ik niet bij te voeren en ging wel alles goed. Ik hoop echt dat het goed komt. Hoeveel moet ze eigenlijk wegen? Ik schat dat ze ongeveer 7 weken is.

Anja

Als ik pap geef dan gaat haar snaveltje wel open en eet ze van een lepeltje. Is het misschien beter om met een spuitje te voeren? Hoe haar adem ruikt weet ik niet.

trienke

als ze van het lepeltje een laat haar dan van het lepeltje eten, zo zijn ze eerder zelfstandig.

als je niets ruikt aan haar adem is het goed

Z moet tussen de 80 en 100 gram wegen

Lin

dit is een voederschema van Paul

Leeftijd van het jong      Voedertijden                  hoeveelheid voedsel
                                   
1-4  dagen            elke twee uur                  1-2 cc
                                   
5-7   dagen            elke drie uur                  2-3 cc
                                   
8-14 dagen      7:00   11:00   15:00   19:00   23:00      4-6 cc
                                   
15-24 dagen      7:00   12:00   17:00   23:00            7-10 cc
                                   
25-34 dagen      7:00   17:00   23:00                  11-15 cc
                                   
35-44 dagen      7:00   19:00                  11-15 cc
                                   
45 dagen tot            19:00                        11-15 cc
zelfstandig eten.                                    

Ook is de warmte belangrijk en daar heb ik dit tabelletje voor:

Temperatuur jonge valkjes:
                 
1-5 dagen            34,5 -35,5 graden
                 
6-9 dagen            34-35 graden
                 
10-14 dagen      33-34 graden
                 
15-21 dagen      30-32 graden
                 
22-28 dagen      27-29,5 graden
                 
29-35 dagen      24,5-26,5 graden
                 
vanaf 36 dagen            
tot ze volwassen zijn      21-24 graden

Mocht het zo zijn dat de zwarte ontlasting blijft dan gewoon 4x op een dag 10% van lichaamsgewicht totdat de ontlasting goed is. Je kan ook 1 ML yakult om de beurt in de voeding doen.

Je kan voelen net onder de snavel.Als je daar een bobbel voelt (niet et hard knijpen!) heeft ie wat gegeten. ruikt ie uit zijn bek dan is het ook niet goed. Voel je onder de keel een lang scherp bot dan is dat ook niet goed.

Als ze 7 weken is weegt ze tussen de 80 en 100 gram ongeveer.

Waarom moest dit valkje nog egvoerd worden en kon de kweker niet 3 dagen wachten?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Anja

Ik voel op haar buikje wel een bot maar dit is niet scherp. Haar adem ruikt niet. Ze bibbert wel veel. Mijn man is nu druivensuiker halen en een keukenweegschaal. Waarom de kweker haar kwijt wilde weet ik ook niet. Ik kon haar zelfs al 2 weken eerder hebben maar dat wilde ik niet. Had ik toch maar gezegd dat ik haar nog niet wilde. Maar ja als je alles van te voeren weet.

trienke

Je kan haar ook beter warm neer zetten. Heb je een warmte lamp?

Groetjes trienke

Caroline

Wat schandalig van die kweker!!

Heel veel sterkte ermee.

Ik woon wel in de buurt, Veghel, maar heb zelf ook geen ervaring met handopfok. Sorry!!

Groetjes van Caroline  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Lin

Nou dat is al goed nieuws dat je uitstekend bot voelt of dat de adem stinkt. Dat scheelt alweer. dus geef nu even 1 ml/cc water met een paar graam druivensuiker, beetje verwarmen. Misschien knapt het valkje dan op. Je had dus nog geen pap in huis, wanneer komt dat?

Als je valkje al wel wt zaadjes eet kan je een papje maken van eivoer, water en zaadjes. Daar smulde mijn kleine valkje altijd van. en daar is het ook goed meegegaan. Als je dus weer pap hebt. Lees dan even mijn eerder geplaatste tips door. Geef dan telkens als de krop leeg is 10% van het lichaamsgwicht en voer snachts niet dan leegt de krop nl.

Asl het valkje opkanpt kan je gaan afbouwen met pap. Een valkje is meetsal met 8/9 weken soms wel 10 weken van de pap af hoor.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Oh ja als je valkje op krachten is gekomen kan je proberen binnen twee(misschien 3) weken de 4 voedingen af te bouwen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

weer wat vergeten.. ;D als het kropje niet goed leegt dan om de voeding 10% van het papje yakult mengen. dus al heb je een valkje van 80 gram. Geef dan 8 ML per keer en dan 0,8 ML yakult erbij. maar alleen als het kropje niet snel leegt.

Kan je alles nog volgen?

gelukkig is het opgeschreven  ;D


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Anja

Ik heb een warmtelamp. Je bedoeld toch zo'n rode infrafil lamp.
Ik heb ook de pap al in huis. Dan wacht ik even op druivensuiker en ga ik haar die geven. Nu zit ze op de bodem van de kooi te eten van de trosgierst.
Ik vind het kei fijn van jullie dat jullie me helpen.

trienke

een warmtelamp met infraroode pit.

maar zorg er voor dat ze wel bij de warmte kan weg kruipen. dus een schaduwkant en een warmtekant.

Ik hoop dta het goed komt met die kleine.

en helpen daar zijn we voor hier op het forum ;)

Groetjes Trienke

Lin

Het komt vast wel goed! Volgens mij zag de foto er erger uit dan dat ze in werkelijkheid eruit ziet.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Anja

ik kan het nog wel volgen. Ik doe alles knippen en plakken in Word en dan uitprinten.
Ik ga meteen de lamp erbij zetten.