28 maart 2024, 11:56:02

handopfok

Gestart door anna, 18 februari 2006, 23:38:23

« vorige - volgende »

anna

Ik heb 1 valkparkietje Yellow is door mensen met opzet  (45 euro!)met de hand opgefokt.
Leek me leuk een zeer tamme valk.
Nu vind ik het minder, Yellow is helaas geen echte vogel zoals het hoort. Ze hebben hem, zoals vele denk ik "vernielt" .
Yellow vertoont meer menselijk gedrag als gedrag van een vogel helaas.
Ik denk dat hij ook niet heel erg gelukkig is.
vind het erg jammer dat mensen dit doen om er rijk van te worden. ik wist dit niet anders had ik hem zo nooit aangeschaft. Is een erg lieve vogel overigeens, maar soms denk ik weleens was jij maar net zoals je kooigenote Stimpie. een vrolijke valkparkiet die echt vogel is!



Karin

45 euro is niet duur voor een handgevoerd valkje hoor, zeker niet als ze het helemaal tot het zelfstandig zijn gedaan hebben, er gaat echt ontzettend veel tijd in zitten ( vaak worden ze met 4 weken uit het nest geplukt, krijgen een paar dagen pap naar binnen gegoten en dan worden ze met woekerprijzen doorverkocht met het verhaaltje dat het zo leuk is om zelf te handvoeren, zo kan ik het ook ! ). Ik ben het wel met je eens dat je niet zomaar zonder reden een valkje met de hand moet voeren. Ik doe het alleen als het niet anders kan ( als ouders niet voeren ) of als ik jongen heb die echt ontzettend moeilijk van karakter zijn. Ik heb het nu met één nest gedaan van een bepaald koppel die altijd hele drukke jongen hebben en ik ben tot de conclussie gekomen... het maakt helemaal niks uit  ;D Doe ik dus niet meer, zonde van de tijd én het geld plus de risico's. Maar goed, om even terug te komen op het gedrag van je valkje, dat hoeft niet altijd zo te zijn hoor, ik heb zelf 3 valkjes die van heel jongs af aan met pap groot gebracht zijn ( 2 door mezelf omdat ze niet meer gevoerd werden en één door de kweekster omdat ze ontzettend geplukt werd ) en alle 3 de valkjes hebben echt valkjesgedrag. Nu heb ik wel meerdere valkjes en hebben ze het gedrag misschien sneller opgepikt. Hoe lang heb je dat handgevoerde valkje nu ? En wat voor gedrag vertoont ze ?

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hallo Anna
Ook ik heb noodgedwongen valkjes met de hand groot gebracht .
Mijn ervaring is wel met een valkje wat alleen opgegroeid is ,dat die meer tijd nodig heeft om zich aan een ander valkje te hechten.
Maar na verloop van tijd doen ze het wel.
Ook ik ben benieuwdhoe oud je valkje is.
Groetjes Riny :D


anna

Yellow mijn lutino valkparkiet is nu 4 jaar.(m)
En z'n kooigenote Stimpie (v) heb ik bijna 2 jaar, daarvoor had ik gelijk een valkparkietje voor hem erbij gekocht, dat bleek een mannetje. Na 2 jaar heb ik dus besloten om het mannetje naar een volliere te verhuizen en Stimpie jong opgehaald. Dit bleek een vrouwtje, maar maakt Yellow niks uit!

bobbie

Hoi Anna,

Ik heb mijn eerste valkparkiet in een winkel gekocht. Een superwild valkparkietje. Hij was haast niet tam te krijgen, zo bang was ie.

Na veel tijd werd hij tam en ............. een mensenvogel.
Na 2 jaar ben ik valkparkieten erbij gaan kopen voor hem, hij wilde ze niet. Hij keek er niet naar om. Hij hield alleen mij in de gaten, verder interesseerde het hem totaal niet wie of wat er bij hem in de kooi zat, hij bekeek ze niet, snauwde ze alleen maar weg.

Dus ............. of het aan handopfok ligt dat betwijfel ik.
Misschien zat ie al te lang alleen.

Deze valkparkiet heb je toch nog geen 4 jaar? Die kwam toch bij iemand anders vandaan? Of vergis ik me met een ander?

Groetjes, Nel :)

Riny

Hoy Anna
Ook ik heb een valkparkiet die niets van andere wil weten.
Zijn achtergrond kennen we niet ,wel dat hij op straat gevonden is door studenten.
Hij zit in een gezamelijke voliere met 22 valkjes.
Altijd zit hij alleen ,maar ruzie hebben de anderen niet met hem.
Ze accepteren schijnbaar allemaal, dat makker anders is.
Groetjes Riny :D

anna

Ik zal jullie eens wat grappigs vertellen.
Nou ja grappig, iets moois zeg maar.

Yellow (heb ik al 4 jaar) en Stimpie (bijna 2 jaar) begonnen gister met de snavels tegen elkaar te hakken.
Nee geen liefde nog, maar hij reageerd dus wel op haar!
Ook (echt sinds de laatste dagen-zweer het-ik ben heel erg verbaast)als ze los zijn zitten ze meestal nu bij elkaar op de gordijnenrails. Minder vaak komen ze nu bij me zitten.
Is dit nu toeval?
eerst wilde hij echt bijna niks van haar weten.

Wie weet heeft het veeeeel tijd nodig en wordt hij toch nog ietsje normaal.

Ik hoop het,  lijkt me ook fantastisch dat ze elkaar erg lief gaan vinden.

Ik hoop het zeer!!!!!!!!