7 mei 2025, 16:47:21

Eieren

Gestart door frankyboy007, 23 december 2005, 16:42:41

« vorige - volgende »

frankyboy007

Hallo,

Mijn vogel is op dit moment bezig met het 10e eitje in 1 maand! Volgens mij is dit slecht want hij heeft het er nu echt moeilijk mee. Hij heeft zijn staart op dit moment weer hoog staan en er komt een hobbeltje in zijn rug...

Ik ben naar een Dierenwinkel geweest gisteren en die vertelden mij dat het zijn hormonen zijn en het op deze tijd van de maand altijd is.

Is er geen middeltje voor om in zijn voer of water te doen dat dit minderd? Ik vind het erg rot om zo naar hem te kijken terwijl hij het er maar moeilijk mee heeft...

Alvast Bedankt,

Frank

Riny

Hoy Frank
Wat heb jij met die gelegde  eitjes gedaan??
Groetjes Riny :D

frankyboy007

Hallo,

Ik heb ze direct weg gehaald... dat moest ik doen van de dierenwinkel  ;)

Riny

Hoy Frank
Als je popje nu weer eitjes gaat leggen en je wil geen jonkie's,dan kun je er nepeitjes voor in de plaats leggen.
Je kunt ook een gaatje prikken in het eitje dan kan het embryo ook niet tot ontwikkeling komen.
Ze blijft nieuwe eitjes leggen omdat ze de cyclus af wil maken en wil gaan broeden.
Als jij de eitjes laat liggen zal ze denkelijk ophouden met leggen rond de 6 eitjes.
Ze gaat daarna 21 dagen broeden.
Omdat je de eitjes onklaar gemaakt hebt zal op een gegeven moment niet meer verder gaan met broeden dan kun je de eitjes weg nemen .
Als je nog meer vragen hebt horen we het wel.
Groetjes Riny :D

frankyboy007

Hallo,

Bedankt voor je reactie. Het probleem is dat het lege eitjes zijn , de vogel is de enigste vogel in die kooi..

Groeten,

Frank

Inger m

Hoi Frank,
Dat geeft niks. De onbevruchte eitjes moet je het beste gewoon laten liggen. Zolang je de eitjes weghaalt, zal ze eieren blijven legen (net als een kip). Echter een valkparkiet is niet instaat om heel veel eieren te leggen en raakt uitgeput.

Riny heeft het duidelijk beschreven. Laat de eitjes circa 3 weken liggen totdat ze haar interesse verliest. Zolang de eitjes worden weggehaald blijft ze hormonaal actief. Het broeden zal de vogel in haar eentje moeten uitvoeren.

De dierenwinkel heeft helaas erg foutieve adviezen gegeven. De eieren weghalen is nl niet goed, maar deze maand in het jaar heeft er heel weinig mee te maken. In de huiskamer kunnen valkparkieten op vrijwel alle tijdstippen broeds worden. Immers er wordt kunstlicht gebruikt. Buitenvogels reageren op het lengen van de dagen, dus het voorjaar.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.