9 juni 2025, 20:18:01

eitjes verdroogd!

Gestart door reen, 27 december 2005, 22:46:09

« vorige - volgende »

reen

Hallo allemaal hier een vraagje van het baasje van Chico[ja Paul hij is er nog altijd] en Dinky .Deze twee zijn een stelletje en dinky begint nu aan haar derde poging om een nestje teĀ  beginnen .En dit is het probleem:de vorige pogingen zijn ondanks beider zeer goede zorgen mislukt omdat de eitjes steeds uitdrogen ,ze legt er steeds zes en na belichten blijken ze steeds bevrucht maar na ruim een week zijn ze ingedroogd .Mariette en ik hebben al getracht het blok wat vochtiger te houden maar ook dat mocht niet baten .Het gekke is dat Dinky het zelf aangeeft dat er iets niet goed is en dat vinden we zo zielig .Na zo'n dag of 23 stappen ze er samen af en maken dan best veel amok erover en dan na een paar dagen begint het weer opnieuw .Dus wie hier een oplossing voor weet .!!!!Hartelijke groeten Irene,Mariette.Loraine en natuurlijk Chico en Dinky

Karin

Hoi Irene,

Heb je een luchtvochtigheidsmeter ? Koop er anders eentje en meet hoe de luchtvochtigheid is. 50 % is ideaal bij het broeden, 65 - 70 % een paar dagen voor het uitkomen. Is de lucht te droog kun je wel gaan knoeien met bakken water enzo, maar het is handiger en beter om een luchtbevochtiger te kopen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Arno

Hoi

Als je ruimte genoeg hebt zet dan gewoon een bord of een vogelbadje met steeds vers water in de kooi of voilere
Dan zal je zien dat je valk het zelf heel goed het vocht gehalte gaat regelen ze zullen dan alleen de buik veren steeds even komen nat maken en gaan dan het nest weer in (zo gaat het bij mij in de voilere ook)
Maar ik zou de valkjes nu eerst even rusten na al deze misukte nestjes
Groet Arno.
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

reen

hei ,bedankt voor jullie reactie .Nou wij spoten met een plantenspuit de wanden van binnen om de drie dagen nat want dat hadden we ergens gelezen ,maar ja ook dat mocht niet baten. Een badje staat er elke dag want er zitten meer vogeltjes[zebravinkjes en grasparkietjes] maar chico houd niet van water en badderen en dinky waagt het eigenlijk maar alleen zomerdag om te badderen ,dus das ook geen optie.Even zo goed bedankt voor de tip.Ik wilde ze ook even rust geven na dat tweede mislukte nestje maar ze bleven schreeuwen en onrustig tot dat ik het blok weer terug hing en ze weer in en uit konden klimmen.Nu echter zijn ze heel down en zitten ze alleen een beetje te zitten op hun stok.Het zal wel weer goed komen want ze eten even goed . ;D groet irene

Saskia

Ik zou oppassen met het kweken van valken met grasparkieten in dezelfde voliere, want het gaat niet altijd goed samen.Grasjes kunnen killers zijn wat dat bereft.
Verder kan ik eigenlijk niet meer zonder mijn luchtvochtigheidsmeter en luchtbevochtiger, want het is toch wel belangrijk om dat in de gaten te houden.
Eens in de drie dagen het blok benevelen met een plantenspuit lijkt me wat weinig, beter is het om dat elke of om de dag even te doen.