5 mei 2025, 17:11:48

dagelijkse voeding!!!

Gestart door emca, 30 december 2005, 10:05:29

« vorige - volgende »

wat voeren jullie zoal per dag te eten kwa groente, fruit, eivoer enz enz

ik geef mijn vogel dadelijks zaadjes of pellet voer met eivoer met of zonder insecten toe gevoegd, extra gedroogde fruitzaadjes en vers water? als extra krijgen ze eens per week trosgiert of 1 keer permaand een knabbel stok, kiezel, kalk ext
4 (44.4%)
ik geef mijn vogel dagelijks zaadjes/ pellets,  2 a 3 keer in de week extra gedroogd fruitzaadjes, en 1 keer in de week eivoer met of zonder insecten aan toegevoegd, vers water? als extra krijgen ze eens per week trosgiert of 1 keer permaand
0 (0%)
ik geef aan mijn vogel alleen maar zaadjes waar veel zonnepitten in zitten of grasparkieten voer, wel 2 a 3 keer in de week gedroogt fruit wat je naar een dag een beetje water aan toe voegd! 1 keer perweek eivoer met of zonder insecten toe g
0 (0%)
ik geef mijn vogel alleen maar vogelzaad geen pelletsook geen eivoer of gedroogd fruitzaadjes die je naar 1 dag wat water aan toe voegt, en ook niet elke dag vers water! Ze krijgen wel eens per week trosgiert of 1 keer permaand een knabbel s
1 (11.1%)
anders namelijk, ......
4 (44.4%)

Totaal aantal stemmen: 7

emca

hallo allemaal,

bij deze ben ik een klein onderzoekje aan het doen van wat men te eten geeft aan zijn of haar vogel, omdat ik zeer benieuwd ben van wat men geeft te eten en in hoeveel extra's per week of maand.

mocht iemand nog tips hebben voor mijn poll laat dan gerust een bericht achter.

groetjes emca, roosje, kuifje en verzorgers
emca, kuifje, roosje r.i.p, luna jongies en verzorgers

1e eitje is gelegt op 22-05-06 bevrucht niet geboren
2e eitje is gelegt op 24-05-06 bevrucht geboren op 12 juni.
3e eitje is gelegt op 26-05-06 bevrucht geboren op 13 juni
4e eitje is gelegt op 28-05-06 bevrucht geboren op 16 juni
5e eitje is gelegt op 30-05-06 bevrucht geboren op 17 juni

Saar

hey emca
ik geef mijn valkjes gewoon zaadvoer en elke dag eivoer. Vers water krijgen ze ook elke dag. Maar onze valk is een beetje kieskeurig. Hij lust alleen sla en als je hem sla geeft dan gaat ie er op zitten rijden. en heel af en toe krijgen ze een snoepstokje :)

groetjes Saar, Ecco Moby en grasparkietje Stompie

Lin

Ik geef elke dag zaadjes met een paar zonnepitten. daarnaast af en toe wat fruit meetsal appel. Niet teveel want dat is niet goed. In de rui en kweekperiode wat eivoer. en daarnaast natuurlijk elke dag water af en toe trosgierst en natuurlijk, sepia, grit, maagkiezel en een mineralenblok.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Elke dag nieuw zaadvoer, en elke dag hebben ze grit, kiezel,sepia en mineraalblok tot hun beschikking. Elke dag of soms om de dag ververs ik het water, en een enkele keer in de week krijgen ze wat groente. Ik weet dat dat eigenlijk te weinig is maar ik vergeet het zo vaak. Af en toe krijgen ze eivoer erbij, en om de zoveel tijd trosgierst of een snoepstaaf

Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Inger m

Hoi,
Leuk dat je nieuwsgierig bent naar de voergewoontes, maar het is niet echt goed mogelijk om uit zo'n uitgebreide poll (veel te veel/ lange antwoordmogelijkheden) een goed resultaat te halen. Voor een meerkeuze vraag moet je heel concrete antwoordmogelijk hebben (ik heb meerdere enquetes moeten opzetten, onder meer over papegaaien).

De vraag:

Waaruit bestaat de hoofdvoeding van de vogel?

- Pellets
- Zaden
- Pellets en zaden
- anders, nl....

Waaruit bestaat de bijvoeding van de vogel?

- eivoer
- groenvoer
- trosgiersts
- etc
- etc

Een dergelijke vraag lijkt heel beknopt, maare geeft uiteindelijk veel meer en concretere informatie.

Je geeft in alle antwoordmogelijkheden ook VITAKRAFT aan. Dat klopt niet, want ik geef de vogels nooit VITAKRAFT en dan zouden geen van deze antwoorden van toepassing kunnen zijn op iedereen die dit ook nooit voert. Geen merknamen noemen.

En om een antwoord te geven op jouw vraag.

De hoofdvoeding van mijn vogels bestaat uit zaden. Ik experimenteer wel met pellets, maar omschakelen is niet mogelijk ivm met vier mee etende fazanten en drie kippen (tussen de valkparkieten). Ik heb niet de mogelijkheid om momenteel de voergewoontes van de vogels met betrekking tot pellets goed bij te houden. Er staan meerdere voerbakken met diverse soorten voer. Uiteraard eten de vogels niet alleen uit het bakje waar 'hun naam' opstaat.

Als bijvoeding krijgen ze eivoer, enkele malen per week, vers groenvoer (in de winter beperkt) en soms trosgierts.

Er valt bij mij dus nog wel wat te verbeteren op voergebied, maar dat komt wel als ik meer ruimte heb om de diverse vogelsoorten te scheiden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hallo allemaal
Mijn valkjes krijgen buiten het broedseizoen om de andere dag gekiemde zaden met eikrachtvoer.
Hier doe ik altijd groente of kruiden of vogelmuur doorheen.
In het broedseizoen krijgen ze het iedere dag.
groetjes Riny :D

hermelien1989

hey
izzy krijgt elke dag een zaadmengsle gemengt met wat eivoer.
Ook heeft hij altijd kiezel en een schelp tot zijn beschikking .
Izzy krijgt elke dag schoon water waar we 1 of 2 keer per week een paar druppeltjes vitamienen in doen. Hij krijgt ook 1 keer per week trosgierst en 1 keer per maand een snoepstaaf.
Als wij een groente eten die izzy mag eten krijgt hij daar ook altijd wat van ( en hij eet alles braaf op)
Als ik fruit eet laat ik izzy ook altijd wat meeeten.

groetjes sanne

sweetfuzzy

Mijn valkjes krijgen iedere dag vers eten en vers water. Het eten bestaat uit zaad voor valkparkieten en dat meng ik met een een beetje eivoer met insecten erdoor. In het water doe ik dagelijk 2 druppeltjes vitamines. Daarnaast krijgen ze nog regelmatig trosgierst en een en ongeveer 1 keer per maand een snoepstengel.

Mijn grasparkietje krijgt hetzelfde maar die alleen voer voor grasparkieten zonder eivoer erdoorheen (Hij lust geen eivoer)
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Annouschka

Hoi,

bij mij krijgen ze zaadmengsel zonder zonnebloempitten, in de winter en tijdens de rui doe ik er zelf een aantal zonnebloempitten door.
Een paar keer per week eivoer met nog een schepje eivoer door (nog ander eivoer van Cèdè, ben even de naam ervan kwijt).
Af en toe een snoepstaaf (+/-1 keer per maand), tussendoor krijgen ze van mij nog een paar keer per week groente en fruit er tussendoor of een stukje brood en natuurlijk trosgierst (2 grote stengels/week voor 5 valkjes).
Verder nog grit en maagkiezel, sepia, kalkblok.

groetjes

Shirly

Hoi,

Ik geef mijn kleintjes dagelijks vers zaad van prestige. Eens in 2x in de week doe ik er eivoer door en honingzaadjes. Bij mij krijgen ze minstens 1x perdag vers water en als ik zie dat ze perongeluk in het water gepoept hebben dan wordt het nogmaals ververst. 1x per week krijgen ze nu vitamine door het water en druivensuiker.

Verder krijgen ze elke dag 1 trosgierst op 4 valkjes en als ik zie dat ze heeel lief zijn dan krijgen ze er 2 op een dag.

Verder pikken ze wel eens wat van mijn bord als ik brood aan het eten ben. Ze hebben ook een mineralen blok en sepia in de kooi. Tevens krijgen ze 1x per week fruit van vitakraft (maar wist eigenlijk niet dat je er wat water door moest doen) ik gaf het altijd droog. Verder probeer ik ze af en toe wat verse groente en fruit te geven maar ze eten het geen van allen.

Shirly

Bij mij krijgen ze ook Grit hoor. maar maagkiezel is toch het zelfde?

Inger m

Nee, grit en maagkiezel is niet hetzelfde. Grit is bedoeld voor de kalkvoorziening (bv. oesterschelpen). Maagkiezel zijn kleine steentjes, die in de spiermaag helpen met het vermalen van zaden. Dus zowel het materiaal als de functie is verschillend.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariska

4 januari 2006, 21:27:11 #13 Last Edit: 4 januari 2006, 21:29:07 by Mariska
Hoi Emca,

Mijn valkjes en kanarie krijgen elke dag nieuw zaad.
Valparkietenzaad en kanariezaad.
Elke dag krijgen ze eivoer, grit, maagkiezel, sepia en een mineralenblok.
Het water ververs ik minimaal 1 keer per dag.
Trosgierst krijgen ze gemiddeld 4 of 5 keer per week.
8-10 strengen in de week met zijn zevenen in de voliere.
Dit komt ook omdat ik ze soms op die manier de kooi inlok.
Ik heb 2 niet tamme valkjes die wel los mogen.
Ongeveer 2 keer in de week geef ik ze een beetje lijnzaad door het voer.
Ik geef ze elke dag minimaal 2 extra dingen als groente of fruit enz enz
Zie de lijst hieronder:

appel, kiwi, peer, meloen, brocolli, spruitjes, rode peper, spinazieblaadjes, peterselie, bieslook, dille, basilicum, mais, wortel, komkommer, pasta (macaroni of spaghetti of bami), rijst, aardappeltje (gekookt) boerenkool, sla, gekookt eitje, stukje brood gedoopt in melk, tomaat, melba toast, kokosnoot, hazelnoten, cashewnootje, eeeeeeeeen
Craqotte van LU, daar zijn ze dol op en is lekker vezelrijk.

Daarnaast krijgen ze zo'n 1x in de week of 2 weken 2 snoepstaven met zijn zevenen.
En mogen ze af en toe meesnoepen van iets dat wij eten.
Een patatje of kipnugget of een chippie of zo ;D

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)