21 augustus 2025, 13:52:03

Mijn valkparkieten

Gestart door Karin, 3 juni 2003, 02:38:46

« vorige - volgende »

Karin

18 november 2003, 19:14:12 #780 Last Edit: 19 november 2003, 01:29:30 by kazoo
Hoi Paul,

Ik denk dat het vooral de onervarenheid van de valkjes is.

Ik heb net even in dubio gestaan : ik kom terug van mijn werk en Breezer had weer een ei gelegt ( vanmorgen vroeg lag er nog niks ). Het ei was al helemaal warm van het broeden. Ik had 3 keuzes : de gok nemen en het ei laten liggen, he ei eruit halen en vervangen door een kunstei en het ei apart houden, het ei eruit halen, vervangen door een kunstei en het ei bij Jazzy en Dizzy leggen. Ik heb gekozen voor het laatste.  Ik heb 2 van de 4 eieren van hun waarvan ik zeker wist dat er niks meer van kan komen ( barstjes ) eruit gehaalt en vervangen door de nieuwe eieren. Ik heb met een heel klein stipje niet giftige viltstift de eitjes gemerkt zodat ik weet welke het zijn. Jazzy en Dizzy vliegen nu nog even rond, maar gaan zo weer terug. Ik hoop dat ze erop gaan zitten en anders liggen ze er net zo bij als wanneer ik ze in een bakje zou hebben gedaan. Het is gewoon een gok, want als ik ze bij Breezer laat leggen is de kans groot dat het stuk gedrukt wordt. We laat ik als er een "vijfde" ei in het nest komt ( 4 kunsteieren plus een echt ei ) deze bij Breezer liggen in de hoop dat de kunsteieren genoeg steun geven om het echte ei te beschermen.  

Bij mij is de vochtigheidsgraad gemiddeld tussen de 55 en 65 %. Soms daalt het tot 50 % en dan zet ik even de luchtbevochtiger aan. Misschien is een broedmachine iets voor ze  ;D Dan blijven de eitjes zeker heel  :D :D Als het allemaal niet wil lukken haal ik de broedblokken eruit en probeer ik het over een paar maanden weer.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

daan

Hoi karin,

wat goed van je ja het is en blijft een gokje maar ik denk dat je het slim hebt aangepakt, en idd misschien als het 5e eitje er is en die laat je leggen , dat het wel goed gaat.
Ben benieuwd of de pleegouders het goed gaan doen hihi.
Succes he.

Groetjes Daan

Inger m

Hoi Karin,
Zo te lezen heb je het wel slim aangepakt. Of er een maximum is aan de hoeveelheid zaagsel weet ik niet, maar te veel is ook niet nodig. Ik gooi er maar een handje in, maar ook omdat ik gewend ben dat mijn grasparkieten het te veel of al het zaagsel eruitgooien, valkparkieten heb ik dit (nog)niet zien doen.

En elk kweekstel is weer anders, zo heb ik vroeger een koppel lutino's gehad, dat als je bij wijze van spreken de nestkast aantikte, sloopte ze alle aanwezige eieren (en zelfs jongen).
Van kweekresultaten kwam bij hen niet veel te recht.
Bij een ander stel, waarvan ik jaarlijks nog jongen heb, moest ik de nestkast eens twee plaatsen omhangen en ze gingen onverstoorbaar verder met de verzorging van hun jongen...

In ieder geval veel succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

19 november 2003, 01:35:14 #783 Last Edit: 20 november 2003, 01:40:22 by kazoo
1Hoi Inger en Daan,

Ik ga de eitjes er zo toch maar uithalen. Ze zitten amper in het broedblok, alleen Jazzy loopt er in te lantefanten en ik ben bang dat hij ze beschadigt. Ik haal de andere 2 van hun er ook uit. Ik dacht toch al dat het niets meer zou worden maar nu zeker niet meer nu ze er bijna niet meer op zitten. Ik hou de eitjes van Breezer apart en als Jazzy en Dizzy ( nou ja, Dizzy natuurlijk  ;D ) weer beginnen te leggen leg ik ze er stiekem bij. Niet geschoten is altijd mis  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

20 november 2003, 01:55:49 #784 Last Edit: 20 november 2003, 02:00:21 by kazoo
Het is een drukte van jewelste in huize "de bonte Parel " !  ;D Heb ik gisteren nog alle eieren bij Jazzy en Dizzy weggehaald omdat ze niks geworden zijn en hebben ze weer heerlijk bij me gezeten... Vandaag was Dizzy nergens te bekennen : zit weer in het broedblok. Ik heb net stiekem met een lampje door het kiertje gekeken en.... er ligt een megagroot ei !! Hoe is het mogelijk ! Ze had het laatste ei 3 weken geleden gelegt en nu binnen een dag ligt er weer één !! Ik ga kijken of ik er morgen stiekem eentje van Breezer bij kan leggen. Ik heb Breezer 2 eieren nu netjes in een bakje liggen.

Mocht Breezer morgen weer een ei leggen, dan laat ik deze liggen. Ik hoop dat de drie kunsteieren die er nu in liggen het echte ei genoeg bescherming geven en Breezer deze niet per ongeluk kapot drukt. Dit eigelijk op aandringen van mijn man, want hij vind het zo zielig dat ze zo haar best doet voor een paar plastic eieren  :D Ik weet nog niet wat ik doe als ze er nog een ei bij legt. Maar eigelijk is 2 extra eieren voor Jazzy en Dizzy natuurlijk wel genoeg. Alles een beetje eerlijk verdelen. Alleen een beetje jammer voor Mystic, want hij moet nu nog langer in zijn aparte kooi zitten. Maar ja, eigen schult, dikke bult ! Ik ben al op marktplaats enzo op zoek naar een mooie kamervolière die een beetje bij de rest pas. Ik heb er niet echt de ruimte voor, maar ja  ;D

En voor iedereen die zo dol zijn op Kazoo : echt een lievertje is het niet hoor !  >:( Meneer heeft het hele broedblok opgeeist en toen Luna vanmiddag in de opening ging zitten beet hij heel hard in haar poot  :o Het loeder ! Nu hadden we van de week een extra broedblok gekocht. Het is eigelijk een rosellablok, maar het was de enige met de juiste afmeting. Alleen zat het gat niet goed. We konden hem niet aan de buitenkant van de kooi hangen. Ook ging de bovenklep de verkeerde kant open. Maar daar wist ik wel een oplossing voor ;D In de achterkant een gat maken, een plaatje dun hout voor het gat in de voorkant doen en dan op zo'n manier dat je hem weg kan draaien ( een extra spiekgat  ;D ). Het broedblok hangt nu dus achterstevoren. Ze hebben nu dus 2 broedblokken en ik hoop dat dat beter gaat. Het handige van de rosellablokken vind ik dat er een laag plankje op 1/3 van de bodem zit. Er zit dus een aparte ruimte voor de opening zodat de eieren niet voor de opening kunnen rollen. Ik heb dus geen trappetje hoeven te maken.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Net hebben Jazzy en Dizzy even rond gevlogen. Ik heb snel stiekem een ei van Breezer bij hun ei gelegt. Wat een verschil ! Het ei van Dizzy is zeker een kwart groter ! Het is ook wel een mega-ei  ;D Ik had het eigelijk toch morgen willen doen, maar het was nu zo'n kans nu ze lekker in de kooi van Dazzle geklommen waren om te kijken of er wat lekkers lag. Dat scheelt weer veel gestress als ik het moet doen als ze in het blok zitten. Hun eigen ei was ook nog koud, dus er wordt nog niet op gebroed. Morgen verwacht ik hun eigen 2e ei en dan zullen ze wel gaan broeden.

Ik had vandaag graag nog even bij Breezer willen kijken of ze inderdaad vandaag een ei gelegt had, maar ze was maar heel kort uit het broedblok, alsof ze het wist  ;D Morgen dus nog maar eens proberen. Ik wil haar zo min mogelijk stress geven, dus ik wacht tot ze eet.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Ik moest vanmiddag zo lachen : Zoals ik al geschreven had heb ik Kazoo en Luna een tweede broedblok gegeven omdat Kazoo Luna steeds wegjaagde uit het eerste broedblok. Vanmiddag zat Luna voor het eerst in het broedblok, ze heeft eigenhandig het ga groter gemaakt ( is maar dus triplex of zo ) en ging spontaan kippetje-kippetje spelen. En wat denk je dat Kazoo doet ? Hij loopt heel voorzichtig naar haar toen, ik denk "nu komt het ! "..... gaat hij heel aandachtig naar haar cloaca zitten kijken zo van "wat is dat voor vreemds" en liep weer weg !  :o Zucht, ik denk dat ik nog heel veel gedult moet hebben met hem  :D :D :D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Soms snap je valkjes inderdaad echt niet he  :D
Bij mij bood Roxy zich ook regelmatig aan aan Stan want daar is ze gek op maar die toonde geen interesse :-(
Gelukkig heb ik een andere oplettend valkje wat geen popje heeft kunnen vinden nog en die nam het even waar :-)
Misschien dat Kazoo er toch nog achter komt en eindelijk eens laat zien wat ie waard is :-)

Groetjes, Paul

Karin

Hahaha, ik hoop het ook Paul ! En anders koop ik mooi een nieuw mannetje voor Luna en kan Kazoo de pot op ! Dit is al de tweede pop die hij krijgt en weet er nog steeds geen raad mee. Dan blijft hij maar vrouwloos en mag hij in zijn eentje ( nou ja, met de andere koppels  ;D ) in de volière gaan nadenken over zijn zonden  :D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Over zijn zonden?! eigenlijk meer over wat hij mist... :D
Misschien moet hij eens bij een ander koppel gaan kijken hoe 'het' wel moet, maar is wel jammer als zo'n mooie valk het niet helemaal snapt...

Veel succes met de andere valkjes en de kweek!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

22 november 2003, 17:44:32 #790 Last Edit: 23 november 2003, 15:51:09 by kazoo
Hij staat met zijn volière naast de volière van Dizzy en Jazzy en die hebben toch steeds laten zien hoe het moet  :D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

23 november 2003, 15:47:25 #791 Last Edit: 23 november 2003, 18:18:11 by kazoo
Even een update van Kazoo en Luna.... Gisteren vond ik een ei op de bodem van de volière. Die was duidelijk daar gelegt ( niet uit het blok gegooit  ;D ). Luna was het wachten waarschijnlijk beu en dacht : laat ik er alvast één leggen. Helaas zag het ei eruit alsof er mee gevoedbald was, dus heb ik hem maar weggegooit ( kleine gaatjes erin ). Nu zit Luna wel steeds kippetje-kippetje te spelen en Kazoo blijft aan de onderkant van Luna kijken, maar het stel heeft zich net teruggetrokken in een broedblok. Kazoo maakt mooie versiergeluiden, dus ik hoop dat hij haar eindelijk een ***** geeft  :D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hellow

wat moet er op deplaatst van die sterretjes? beurt:D
hopelijk gaat alles nu eens een keertjes goed.

SDC:D

Karin

Hoe raad je het zo ?  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Net gebeurde er iets zo liefs !  :-* Dat wil ik jullie niet onthouden  ;D  Zoals sommige van jullie weten zit Breezer, mijn cinnamon geparelde witmasker popje, nu alleen in de volière met het grasparkietje Yellow omdat  "haar man" Mystic steeds met de eieren begon te gooien. Mystic zit nu in een kooi naast de volière zijn best te doen om haar de mooiste liederen toe te zingen die toch wel erg veel weg hebben van schreeuwen  :D :D :D Zeker 's morgens vroeg als hij om een uur of half 8 begint. Breezer zit nu op 3 nepeieren en 1 echt ei en Yellow houdt dagelijks de wacht bij het broedblok. Vanmiddag kwam Breezer even uit haar broedblok met een hele dikke buik. Ze ging eerst eten en toen heeft ze even haar buik geledigt. Als je het nog nooit gezien ( of gehoord... of geroken  ;D ) hebt weet je niet wat je mee maakt. Wat kan zo'n klein vogeltje poepen ! Toen ze "het" kwijt begon ze erg lief tegen Yellow te doen en al flirtend heen en weer te lopen. Normaal loopt Yellow haar overal achterna, nu waren de rollen omgedraait  :D  Uiteindelijk bleven ze in een hoekje stil zitten en heeft Yellow zeker een kwartier Breezer op haar kopje staan kroelen. Is dat niet lief !!  :-* Daarna ging ze weer braaf op de eitjes zitten. Dat wordt nog een hele dobber voor Mystic om Yellow "te verslaan" in het verleiden als hij weer terug de volière in gaat  :D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves