Sunny, T&S, L&F, Q&M, Y&N, T&R, R&F, N&Y, Chaya, T&Y, P&B, Pareltje, Yara,Amiti

Gestart door ManjaV, 24 december 2005, 10:45:59

« vorige - volgende »

Romy

Hoi Manja

Ik zou persoonlijk niet snel geneigd zijn om AB te geven. Want je valkjes zijn niét ziek.
AB maakt ook ontzettend veel kapot in hun lijfje wat als gevolg kan hebben dat er andere kwalen de kop op steken.
Het is ook zo dat elk organisme, elk dier, elk mens, ziektekiemen in zich draagt. Het is gewoon onmogelijk om die allemaal uit te roeien. En ook niet gezond, want uiteindelijk kan je meer schade aanrichten dan goeds doen.

Let op : ik ben niet tegen AB in het geheel. Soms is het ook gewoon broodnodig.
Maar hier heb ik niet de indruk dat ze het zo broodnodig hebben?

Het lijkt mij alsof de oorzaak ligt bij de te dunne kalklaag van het eitje. Dan zou ik eerst kijken of dit kan verholpen worden (dus door meer vocht aan te bieden).

Ik begrijp wel dat het misschien niet evident zal zijn om op korte termijn de hypothese van te weinig vocht te testen (daarvoor moeten ze natuurlijk weer eitjes gaan hebben en uitbroeden).

Misschien is het wel het verstandigste om wél AB te geven, maar ik wou je ook mijn bekommernissen hierover meegeven.

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Conny,

Nou, dat zeker. Ik heb ze vandaag een badje aangeboden en ze sprongen er meteen in. Heb ze daarbij ook natgesproeid en ze vonden het heerlijk. :D Wat dat betreft moet ik daar beter op gaan letten.  :-[ Maar dat ga ik in het vervolg ook zeker doen.

Hoi Romy,

Ik heb zelf ook niet echt de indruk dat ze het broodnodig hebben. En zeker niet om alle valkjes aan de AB te zetten.
Ze zijn gezond en merk niets aan ze dat ze ziek zouden zijn. Persoonlijk vind ik het wat rigoreus.
Je zorgen hierover zijn denk ik terecht. Ik zit te twijfelen wat ik zal doen. Of eerst meer water aanbieden en ze nog een nestje laten verzorgen. Of de AB aanbieden en dan maar kijken. Als ze de AB krijgen, is de infectie iig weg. Maar, er zat 'iets'' van een darminfectie. E-coli misschien? Dat is een bacterie die ze vanzelf bij zich dragen dacht ik. Ik ben absoluut geen VA (zelfs geen DA haha) dus weet niet hoe dit precies werkt. Maar iig had ik al zo mijn gedachtes over het aanbieden van de AB aan alle valkjes. Lijkt me zeer zeer overdreven.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

ManjaV

Vandaag wat foto's gemaakt, hierbij de update! :D

Allereerst, Dreamy met het donsje! :D Als je goed kijkt, zie je het kopje van donsje nr 5 onder haar vleugel uitsteken.  :-*

Sunny houdt de wacht in de kooi

De donsjes gisteren bij T en Y

In het mandje :D

Het kleinste donsje met een volle krop. Foto vandaag gemaakt! :D

Timmy ging zelf de voliere uit en besloot op het blok plaats te nemen ;D  :-*

Yariki zat in de voliere in de ring ;)

Hier samen :D

Fuzzy durfde niet in het blok op de grond dus daarom eitje maar weer op de grond gelegd  ::)

Ze klimt snel omhoog naar Liron :D

Shai, Faye en Sweety (helemaal onderaan)

Shai :D

Sweety zo lief  :-*

Timmy gaat zelf de voliere weer in ;D

Dat was het! :D

Groetjes,
Manja

•=Bonnie=•

Citaat van: ManjaV op 19 februari 2009, 09:58:01
Hoi Bonnie,

Het is eigenlijk heel bijzonder dat ze zo een soort zelfbeschermingsmechanisme hebben.
Maar als ik het artikel juist lees, denk ik dat eitjes met een te dunne schaal wel kunnen uitkomen, mits ze de eitjes maar genoeg bevochtigt?

Yep, alleen wordt er ook geschreven dat het erfelijk is en dat het bevochtigen van de eitjes om ze er toch door te helpen (in de broedmachien) een nep oplossing is... hij heeft het over een erfelijk gebrek als ik het goed lees.

Dus als het systeem goed werkt, zal ze die te dunne eitjes niet extra bevochtigen, ze zijn niet bedoeld om uit te komen?

ManjaV

Hoi Bonnie,

Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Maar is het de moeite waard om het nog een keer uit te proberen? Dat is even mijn dilemma.

Groetjes,
Manja

Romy

Hoi Manja

Leuke foto's heb je geplaatst!

Vooral de eerste waar het donsje even komt piepen  :D Klopt het dat z'n oogjes beginnen open te gaan?

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

Ja, dat dacht ik gisteren even, en eergisteren, toen gingen ze een beetje open. Maar zijn nu weer dicht.  ???
Het donsje woog vanochtend 22 gram, was dus vier gram aangekomen in vergelijk tot gisteren maar het heeft wel degelijk echt een achterstand denk ik. Het is nu elf dagen oud en zou zwaarder moeten zijn. Maar het komt aan en het kropje zit altijd vol, dus denk wel dat het goed gaat.

Vanochtend heb ik het blok toch weer opgehangen voor Liron en Fuzzy, en heb dit onderin de voliere gedaan. Ze gingen er nu wel in en Fuzzy heeft daar ook opnieuw een eitje gelegd.
Het is niet zo dat ze nu meteen strak aan het broeden zijn, dus ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

Overigens, als het goed is, zijn alle valkjes van Timmy en Yariki gereserveerd. :D

Groetjes,
Manja

Romy

Hoi Manja

Het beviel hem misschien niet wat hij zag  ;D :P
Ik zal eens zoeken naar foto's hier op de website van het opgroeien van een valkje. Want eigenlijk heb ik er geen idee van hoe een valkje van 11 dagen er moet uit zien.

Hoeveel eitjes hebben Liron en Fuzzy nu dan? Want ik meen me te herinneren dat ze pas vanaf het 2e eitje intensiever gaan broeden.
Benieuwd hoe het met dit stelletje zal gaan  :)

Groetjes
Romy

Romy

Hoi Manja

Ik heb even de foto's vergeleken.
En mij lijkt het alsof de bevedering eerder van een 8-dagen oud valkje is, maar de opening van de oogjes, de krop en de houding, eerder dag 10-11.
Het is natuurlijk ook wel moeilijk vergelijken, omdat het hier niet over dezelfde mutatie gaat denk ik. Als er grijze veertjes moeten komen, vallen die wel sneller op dan gele of witte veertjes.
Qua gewicht zit je donsje nu op 8 dagen ongeveer.

Maar ik heb zo'n beetje de indruk dat het misschien in de eerste dagen wat groeiachterstand heeft gehad, maar nu toch niet meer, aangezien hij nu wel telkens bijkomt

En ah, er zijn bij de mensen ook baby's van 5kg, en aan de andere kant van maar 1kg. Dat zijn 2 extremen, maar dit geef ik even aan omdat ik vermoed dat er bij valkjes ook wel veel verschil in kan zijn.
Zo kan ik mij wel voorstellen dat mijn Flupke ook niet aan deze 'standaard' tabel zal voldaan hebben, aangezien de 'standaardvalk' die hier voor het voorbeeld gebruikt is, op het einde dik 100 gram weegt.
Misschien heb jij wel een Flupke2 in de maak  :)

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

Liron en Fuzzy hebben op dit moment twee eitjes. Eigenlijk drie, maar de eerste ging door mijn schuld kapot.  :-[

Maar je hebt gelijk hoor w.b. het kleinste donsje. Het loopt een paar daagjes achter maar zo zijn er ook verschillen idd tussen baby's van mensen. Hihi, en misschien wordt het kleintje idd wel een tweede Flupke. Dat betekent dan dat het een schat van een valkje wordt. :D

Ik ben trouwens heel benieuwd welke mutatie het wordt, tot nu toe zie ik geen donkere pootjes, de andere hebben allemaal donkere pootjes en zijn wildkleurtjes.
Misschien toch nog gepareld of cinnamon. Tot nu toe zat er in elk nestje van T en Y een popje. :D Ben benieuwd dus.
Maar een wildkleurtje is ook prima. :D

Foto-update!

Shai was vandaag behoorlijk fel. Hij viel iedereen aan in de voliere  ??? en toen bleek dat hij naar Yariki wilde. Eenmaal uit de kooi probeerde hij haar te versieren en ging hij achter haar aan.

De donsjes! :D

De vier broertjes bijelkaar

Het oudste donsje, 006

Het tweede donsje, 007

Het derde donsje, 008 oftewel Luna :D

Zo lief, Luna  :-* :-* :-*

Donsje 009

Het kleinste donsje

groetjes,
Manja

*Manon*

Hoi Manja,

Wat een prachtige lieve fotos van je donsjes en wat fijn dat ze allemaal gereserveerd zijn  ;D ;D ;D

Het wordt dus ook weer spannend bij jou hé dat Liron en Fuzzy een blok krijgen... leuk hoor, benieuwd wat er uit gaat komen en hoe ze het gaan doen  ;D ;D

Liefs Manon

ManjaV

Hoi Manon,

Dank je :D :D

Van drie mensen die hadden gereserveerd, heb ik echter niets meer gehoord.  ::) Beetje vreemd. Dus er zijn nog drie donsjes te reserveren. Maar komt vast goed, het zijn echte lieverdjes. :D

Groetjes,
Manja

ManjaV

*Manon*

Dat is snel gegaan  :o :o :o
fijn dat ze allemaal een huisje hebben gevonden  ;D ;D

Romy

Hoi Manja

Dat is inderdaad ineens heel snel gegaan!
Fijn hoor dat ze allemaal een huisje hebben.

Groetjes
Romy