28 maart 2024, 14:16:59

zindelijk ?

Gestart door luise, 22 december 2005, 17:47:08

« vorige - volgende »

luise

Hallo,

Ik heb sinds kort twee valkjes op mijn appartement. Ze zijn tam, zitten op mijn schouder als ik meewandel en fluiten veel na wat ik op de piano speel. Echt geweldige beestjes.

Alleen poepen ze heel mijn appartement onder !!
Is er een manier om ze te leren om enkel in hun kooi te poepen ?

groetjes
Luise

Riny

Hoy Luise
De enigste manier lijkt mij om ze iedere keer als ze een poepje hebben laten vallen ,naar de kooi te brengen.
Maar of ze dit ooit uit zich zelf zullen gaan doen?
ik heb mijn twijfels erover.
groetjes Riny :D

Inger m

Hoi,
Deze vraag wordt veel vaker gesteld op het forum. Ze pas in de kooi zetten als ze al een poepje hebben laten vallen, maakt ze niet zindelijk. Ze leggen niet de link tussen het poepje dat ze hebben laten vallen-terug in de kooi gezet worden = poepen in de kooi....

Andersom zou je ze net voordat ze gaan poepen in de kooi moeten zetten, maar dat is nauwelijks haalbaar en of ze dan wel de gewenste link leggen?

Valkparkieten zijn geen zindelijke dieren en zullen het ook niet worden in tegenstelling tot bv. konijnen die van nature wel zindelijk zijn.

Hier volgt een reactie van mij op een voorgaande vraag:

Hoi Ineke,
Het grote verschil tussen konijnen en valkparkieten is dat een konijn van nature zindelijk is en een vaste plek gebruik voor de uitwerpselen. Vogels zijn van nature absoluut niet zindelijk en laten het overal vallen waar ze willen. De grotere (intelligentere) papegaaiensoorten zijn wel beter zindelijk te maken, maar het voordeel daarvan is dat ze ook minder vaak poepen per dag. Kleinere vogels, zoals de valkparkiet hebben een vrij snelle spijsvertering en dus ook relatief veel uitwerpselen.

Dus bij valkparkieten heeft het weinig zin om ze zindelijk te maken en blijft het dus bij opruimen...
Het gedrag zoals Tara beschrijft heeft niet zozeer te maken met dat de vogels zich 'bewust' zindelijk gedragen. De vogels gedragen zich waar ze zichzelf prettig bijvoelen en houden daarbij er niet zozeer rekening mee dat wij de uitwerpselen 'vies' vinden. Dat kunnen ze ook niet weten, aangezien ze er zelf weinig problemen mee lijken te hebben.

gr Inger

Meer lezen bij: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,13757.0.html

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

luise

Ik heb het eens aan onze dierenarts gevraagd en hij wist me te zeggen dat de meeste vogels in de vrije natuur het instinct hebben om hun behoefte te doen boven water.
Daarom dat donkere wagens vaker onder de duivenpoep hangen dan witte wagens.

Hij zei ook dat het vaak lukt dat als je een blauw papier of blauwe folie onderaan de kooi legt als het valkje jong is, dat het dan hetzelfde instinct kweekt als in de vrije natuur.
Dan kan je later naast de kooi dezelfde folie leggen en dan zou het valkje daarop poepen.
Natuurlijk kan je dit best niet proberen als je een blauwe bank of tafel hebt :)

Ik ga het eens proberen, ze zijn wel niet zo jong meer, maar misschien werkt het.
Ik hou jullie op de hoogte

Inger m

29 december 2005, 18:23:29 #4 Last Edit: 29 december 2005, 18:29:43 by Inger m
Hoi,
Ik heb erg mijn twijfels bij deze bewering. Er werd zelfs onlangs een onderzoek gedaan bij meeuwen. Er werd beweerd dat meeuwen liefst boven donkere auto's (blauw)  poepen, omdat die de kleur van water hebben. Een uitgebreid onderzoek bij duizenden auto's (tja, je moet maar niks te doen hebben) leverde het tegendeel op. Witte auto's werden vaker bepoept door meeuwen. Dit staat in het blad Vogels van de Vogelbescherming.
Waarschijnlijk valt het vaker op dat er poep zit op donkere wagens dan op lichte wagens, maar deze bewering kan dus als fabel worden gezien.

Voor een vogel zelf heeft het weinig nut om boven water te poepen. Een valkparkiet komt uit heel droge gebieden (binnenlanden Australie, dus dat zegt genoeg). Ze zoeken 's morgens de waterbronnen op en tegen het einde van de middag. Vogels drinken dus in het wild tweemaal per dag (onder dergelijke omstandigheden). Ze poepen echter de hele dag door en gaan daarvoor echt niet opzoek naar een waterbron. Met andere woorden valkparkieten zouden dit instinct vanuit hun natuurlijke leefgebied geeneens kunnen hebben.

Sterker nog, in mijn waterbak ligt vrijwel nooit mest, maar dit ligt gewoon onder de zitstok waar ze op dat moment net zaten.

Ik denk dat dergelijke verhalen meer berusten op toeval of bijgeloof (leg folie oid op een plaats waar de vogels veel zitten), maar heeft niets te maken met het 'instinct' of natuurlijk gedrag van een vogel.

Of zouden wij vogels zo onderschatten dat ze het verschil niet zien tussen een waterbron en een stuk folie of een blauwe auto. Sorry, maar vogels hebben toch echt een beter onderscheidend vermogen dan dat er wordt beweerd. Dit is een typische mis menselijke interpretering.

gr Inger

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.